Multiculti-klas? Praat met elkaar!
Samenwerken op superdiverse school
5
Basisschoolklassen met kinderen van vijf
verschillende nationaliteiten zijn - ook in
Zeeland - geen uitzondering meer. Ria
Goedhart uit Middelburg schreef
een boek met tips voor leerkrachten:
'Samenleren op een superdiverse school',
dat vandaag gepresenteerd wordt.
Geert (10) tweede bij dictee
112 NIEUWS
Politie vindt
gewonde hond
Brand in loods
Verbrugge
Omleidingsbord
door gasleiding
Hoe ga je om met een klas vol kin
deren uit Nederland, Somalië, Sy
rië, Polen, Turkije en Marokko? De
één spreekt vloeiend Nederlands,
de ander nog geen woord. De één
viert het Suikerfeest, de ander
Kerstmis. Daarover gaat het boek
'Samenleren op een superdiverse
school' van Ria Goedhart. Ze werkt
voor het Seminarium voor Ortho
pedagogiek van de Hogeschool
Utrecht.
Goedhart wil leerkrachten met
haar boek helpen om van een klas
vol verschillen toch één groep te
maken. Haar belangrijkste bood
schap: „Leer kinderen om een ge
sprek te voeren, zonder vooroorde
len. Leer ze luisteren en oprecht
nieuwsgierig zijn. Geef ze mee dat
iedereen mag vertellen wat-ie
vindt. Je mag wel vragen stellen,
maar je hoeft niet direct je eigen
mening te geven. Zo leren ze dat er
verschillen zijn, en dat dat goed is.
We moeten het stigmatiseren en
hokjesdenken uit de weg gaan. Met
gesprekken geef je kinderen een
voorsprong, ook als ze ouder zijn. Je
bereidt ze voor op de samenleving,
waarin ook mensen uit allerlei
windstreken zijn."
Leer kinderen om een
gesprek te voeren
zonder vooroordelen
Sofie Martens (30) was kleuterjuf
op de Terneuzense basisschool
Stelle-Zeemeeuw. Ze gaf niet alleen
les aan een klas vol verschillende
nationaliteiten, maar ze begeleidde
ook zes Syrische leerlingen buiten
het lokaal. Haar ervaringen staan
beschreven in het boek van Goed
hart. Ze hielp Ward, Parwin, Sedra,
Sana, Jamil en Yaser bij het leren
van de Nederlandse taal, maar ook
bij het vinden van hun weg op
school. Ze gebruikte bijvoorbeeld
plaatjes om de zinsbouw uit te leg
gen. „Toen het Sinterklaas was, heb
ik ze het verhaal uitgelegd. Daar
waren ze erg van onder de indruk.
We hebben samen cadeautjes ge
kocht en surprises gemaakt."
De voorwaarde is dat kinderen
zich veilig voelen. Martens: „Als dat
niet zo is, dan komen ze niet tot le
ren." Goedhart vult aan: „Het is be
langrijk dat leerkrachten snappen
dat vluchtelingenkinderen stress
volle situaties meemaken. Het is
moeilijk om te verwachten dat deze
kinderen steeds alert zijn op hun
schoolse vaardigheden. Als er veel
verschillen zijn in de klas, dan dur
ven kinderen daar pas over te pra
ten in de klas als ze zich veilig voe
len. Ze vertellen niet wat ze denken
als ze bang zijn dat het gek gevon
den wordt."
Martens probeert haar leerlingen
zo veel mogelijk structuur te geven,
om zich veilig te voelen. „Ik plak
pictogrammen op het bord, waarop
staat wat we gaan doen. Ze hebben
ook een vaste plek aan een tafel, zo
dat ze zich even kunnen terugtrek
ken op hun eigen plek, als ze dat
willen. Een kind dat de taal nog niet
goed beheerst laat ik samenwerken
met een die de Nederlandse taal
wel goed beheerst. Ze kunnen dan
samen praten over een puzzel of
een tekening."
Leraren kunnen met kinderen
praten over bijvoorbeeld hun wo
ning, feesten en over school, tipt
Goedhart. „Maar bijvoorbeeld ook
over wat er in de broodtrommel zit.
Daarmee laat je zien dat verschillen
heel erg leuk zijn."
Bericht voor onze adverteerders
DE PERSGROEP
NEDERLAND
KRABBENDIJKE Geert Hooger-
land (10) uit Krabbendijke heeft
de tweede prijs gewonnen bij het
Groot School Dictee in de Velu-
wehal in Barneveld.
Geert zit in groep 8 van de Juli-
anaschool in Krabbendijke. Hij
was één van de 22 leerlingen die
meededen. De eerste prijs ging
naar Henri van Beek uit Barne
veld. Het dictee is een initiatief
van uitgeverij Groen Educatief en
de Reformatorische Omroep
(RO). Kinderboekenschrijfster Ju-
dith Janssen schreef het dictee.
Het werd voorgelezen door SGP-
kamerlid Roelof Bisschop. Het
Groot School Dictee wordt op 6
april uitgezonden op televisie
door de RO.
vrijdag 23 maart 2018
POORTVLIET - De politie
heeft woensdag in een
loods in Poortvliet een ern
stig gewonde hond aange
troffen en meegenomen
naar een dierenarts. Ook
werden twee gestolen
bromfietsen in beslag ge
nomen.
Bij de politie was een mel
ding binnengekomen over
slecht dierenwelzijn. Er
waren zes honden in de
loods aanwezig, waarvan
een gewond. De zaak is in
onderzoek.
VLISSINGEN Bij een brand
op het terrein van Ver-
brugge terminals in Nieuw-
dorp is gistermiddag ie
mand gewond geraakt.
De brand woedde in een
loods aan de Luxemburg-
weg en werd rond 13.50
uur gemeld. De brandweer
rukte uit met twee blus-
voertuigen en een ladder
wagen. Er werd ook een
ambulanceteam gestuurd
omdat één van de mede
werkers rook of een an
dere vrijgekomen stof had
ingeademd. De gewonde is
om 14.40 uur afgevoerd
naar het ziekenhuis. Rond
14.20 uur kon de officier
van dienst het sein brand
meester geven.
YERSEKE Een omleidings
bord aan de Molenlaan in
Yerseke blijkt bij plaatsing
enkele weken geleden
dwars door een gasleiding
te zijn geslagen. Dat werd
pas gisteren ontdekt door
een voetganger, die een
sissend geluid hoorde toen
hij langs het bord liep. De
brandweer is opgeroepen
om metingen te verrichten.
De omgeving werd afgezet
in afwachting van netbe
heerder Enduris/DWNG.
Voor zover bekend zijn er
geen personen gewond
geraakt en is het gevaar
voor de omgeving gering
gebleven. Een woordvoer
der van DNWG kon nog
niet vertellen hoeveel wo
ningen er (tijdelijk) zonder
gas zullen zitten in verband
met reparatie.
Sofie Martens aan het werk in haar gemêleerde klas van de Stelle-Zeemeeuw in Terneuzen. foto riagoedhart
Cornelleke Blok
Terneuzen
- Ria Goedhart, pedagoog
Ria Goedhart.
FOTO DIRK-JAN GJELTEMA
Het boek 'Samenleren op een su
perdiverse school' wordt vandaag
om 16.00 uur gepresenteerd in De
Drvkkery in Middelburg.
l.v.m. Pasen is de sluittijd voor het opgeven van advertenties, voor
plaatsing op dinsdag 3 en woensdag 4 april, een dag eerder dan regulier.
Kijk voor meer informatie op persgroep.nl of neem contact met ons op via
advertising.zeeland@persgroep.nl.