li
33
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN AUSTRALIËA
'Mijn toekomst?
Vraag het over
zes maanden
nog eens'
De aanloop naar de GP van Australië
staat bol van de vragen, maar het ontbreekt
aan antwoorden. Ook bij Max Verstappen, die
wel klaar is met praten en die auto in wil. „Ik
moet alles nog gaan ontdekken."
ken te zijn, is het weer zelfverrij
king, natuurlijk. Ik let er maar niet
teveel op", besluit Verstappen.
„We moeten maar gewoon even
afwachten, wat hier gebeurt."
Weer dat zinnetje. Afwachten
en zien. Verwar het niet met pessi
misme over zijn eigen kansen.
Verstappen is vooral voorzichtig,
na een jaar waarin Red Buil Racing
pas laat op gang kwam. Heel Ne
derland mag dan al fantaseren
over een eerste wereldtitel, zelf
voelt hij dat die verwachting nog
niet op zijn plaats is na één sterke
winter. „Ik ben positief, maar ook
realistisch", zo legt hij zelf uit.
„We hebben een heel sterke auto,
daar ben ik zeker optimistisch
over. Maar ik ga geen wonderen
verwachten, dat we opeens de
zelfde topsnelheid hebben als
Mercedes en Ferrari. Je moet wel
realistisch blijven."
Zo is er die motor van Renault,
vorig jaar ook al het zorgenkindje.
RICCIARDO:
dat het uiteindelijk ook in zijn be
lang is dat tv-stations een paar
quotes krijgen en dat de kranten
kolommen vol staan met de For
mule 1. Maar neem het hem eens
kwalijk. Wat heeft hij nu nog te
melden? Nog toe te voegen aan al
les wat hij al gezegd heeft bij die
twee wintertests in Barcelona? „Ik
zou zeggen: niet te veel vragen
meer stellen en laat me nu gewoon
maar m'n ding doen", stelt hij
voor. „Ik kan nu toch niks meer
beantwoorden. Of bijna niks."
Geef hem dan maar die traditio
nele fotosessie voor de zwarte
wand aan het einde van de zon
nige paddock op het circuit in
Albert Park. Petje op, gesponsorde
zonnebril, helm onder de arm, een
paar minuten stoer kijken en zwij
gen. Vooral dat laatste vind hij nu
heerlijk.
Glazen bol
Verstappen wil niet meer lullen,
maar racen. Mond dicht en vol gas.
Daarna gaat hij wel weer praten.
Nu eindeloos in een glazen bol tu
ren? Hij is Jomanda niet. „Er is hier
niemand die precies weet waar hij
staat ten opzichte van de rest",
zegt Verstappen. „Wij kijken naar
onze nummers en de rest is toch
afwachten. We gaan het wel zien
in de kwalificatie. En in de trainin
gen. Dan merk je meteen of die
auto goed genoeg is of niet."
Dat Lewis Hamilton, de wereld
kampioen van Mercedes, continu
roept dat Red Buil de beste auto
heeft en dit seizoen een rol gaat
spelen in het wereldkampioen
schap? Het zegt Verstappen hele
maal niets. Winterspelletjes, wel
licht. De druk bij anderen leggen.
„En als zij dan toch de beste blij-
„We weten dat we vermogen te
kort komen, dat is niet anders dan
vorig jaar. Daar leer je mee leven.
En dat motiveert ons team ook al
leen maar om de auto nog beter
voor elkaar te krijgen."
Zo moet de RB14 in Australië
alweer wat beter zijn dan bij de
wintertest in Barcelona. „Welke
updates we mee hebben? Dat zie je
straks zelf wel", besluit Verstap
pen, die zijn toehoorders toch nog
even wil laten lachen. „Hij is ge
poetst. Netjes gewassen."
De moeilijkste mediadag van het
seizoen is meteen de eerste. Aan
de vooravond van de seizoensope
ner in Melbourne, een dag voor de
actie ein-de-lijk begint met de
eerste vrije trainingen. Na een
lange winter van testen, trainen en
simuleren. Een dag dat coureurs
zelf ook rondlopen door de pad
dock met heel veel vragen en heel
weinig antwoorden.
„Kijk. Ik kan jullie wel heel veel
gaan vertellen nu, maar kom... Ik
heb dit seizoen nog niet één vrije
training gereden", merkt Max Ver
stappen na een paar minuten maar
op in een groepsgesprek met twin
tig voornamelijk buitenlandse
journalisten. Hij merkt zelf ook
dat hij de laatste minuten wel be
lachelijk vaak 'We need to wait and
see' heeft gezegd. Dit lijkt nauwe
lijks nog op een gesprek. Meer op
een kruisverhoor met een praat
pop, die maar een beperkt aantal
zinnetjes voorgeprogrammeerd
heeft gekregen in het geheugen.
„Op de baan liggen ook voor mij
nog heel veel antwoorden", verde
digt Verstappen zich daarom maar.
„Op de baan moeten we alles nog
gaan ontdekken."
De 20-jarige Limburger is niet
achterlijk. Hij weet dondersgoed
Ik kan jullie wel heel
veel vertellen nu, maar
kom... Ik heb dit
seizoen nog niet één
vrije training gereden
Van 5^
met deze
bon voor
vrijdag 23 maart 2018
Niet lullen, maar racen!
Max Verstappen gisteren in
Melbourne met aan zijn lippen
hangende media.
FOTO GETTY IMAGES
Vind een winkel bij u in de buurt via pzc.nl/fl
MELBOURNE Er is maar één
Grand Prix waarbij Daniël
Ricciardo (foto) meer aan
dacht krijgt dan zijn ploegge
noot Max Verstappen: die in
Melbourne. Een soort van
thuiswedstrijd voor de 28-jari-
ge Australiër uit Perth, die er
de ene na de andere verplich
ting heeft.
Zo zat niet Verstappen, maar
Ricciardo naast wereldkampi
oenen Lewis Hamilton en Se-
bastian Vettel bij de interna
tionale persconferentie. Al
ging het daar vooral over zijn
aflopende contract bij Red
Buil Racing, waar hij zonder
nieuwe krabbel aan zijn laat
ste seizoen bezig is. Ferrari?
Mercedes? Renault? Zelfs als
hij niet verlengt bij Red Buil,
lijkt de goedlachse Ricciardo
zich over een toekomst in de
Formule 1 geen zorgen te
hoeven maken. Maar wat wil
hij zelf?
„Ik heb er al zoveel vragen
over gehad, terwijl we dit sei
zoen nog niet één race heb
ben gereden. Ik zet al die ge
sprekken even op
pauze, nu", zegt
hij. „Vraag het
me over zes
maanden nog
eens. Ik hoop van
harte dat we mee
kunnen doen
om de
titel."
Arjan Schouten
Melbourne
De Nederlander spuit bij een
promo-evenement een sportwa
gen in het centrum van de stad.
FOTO PHOTONEWS
- Max Verstappen (20)
O.a. verkrijgbaar bij: AKO, Albert Heijn, Blz.,
Bruna, Cigo, Jumbo, Libris, Plantage, PLUS,
Primera, The Read Shop, Vivént.