Met hart voor de 'stille Beatle' Pas op de plaats in de passietijd iSEI 2 TRIBUTE Musical De drie musketiers waren altijd met z'n vieren. En die vierde was eigenlijk de meest bekende. Zo heerlijk bizar kon het zijn in die 'romantische' 19e eeuw Muziektheater Zeeland brengt het klassieke verhaal in musicalvorm. Uitgelicht O op 29 november 2001 overleed George Harrison. De leadgitarist van The Beatles zou dit jaar 75 jaar zijn geworden. Reden voor Eric van Dijsseldonk c.s. om de tribute- voorstelling While my guitar gently weeps weer in de schijnwerpers te zetten als eerbetoon aan die prachtige songs uit het oeuvre van Harrison. Hij was geen virtuoos gitarist, maar zoals van Dijsseldonk het noemt „een echte liedjesgitarist met de juiste noten op de juiste plaats". Hij voelt zich om nog een andere reden verwant met de 'stille Beatle' en heeft zelfs wat medelij den... „Sta je daar midden tussen enorme ego's als Lennon en McCartney met 'ik heb ook een liedje geschreven. Zou dat misschien...'. Harri son was geen frontman, maar speelde in dienst van de gezichtsbepalers. Daar herken ik me in". Toch componeerde George Harrison enkele van de mooiste Beatlessongs: Something, While my guitar gently weeps en Here comes the sun. Hij introduceerde de sitar in de popmuziek en nam tijdens de Beatlesperiode als een van de eersten een plaat met experimentele elektronische mu ziek op. Hij is tevens de grondlegger van de crowdjunding concerts. Lang voordat Band Aid dankzij Bob Geldof een begrip werd, had Harrison zijn sociale betrokkenheid al ge toond met de Con certs for Bangladesh. Een echte liedjesgitarist, met de juiste noten op de juiste plaats Kort na het uiteen vallen van de Beat les bracht Harrison zijn meesterwerk AH things must past uit met de titelsong, Isn't itapity en My sweet lord als grote hits. Hij be leefde een commerciële opleving met The Tra- veling Wilburys, een supergroep met Bob Dy- lan, Tom Petty, Jeff Lynne en Roy Orbison. Al die nummers en onbekendere werken passeren in de voorstelling. Nauwgezet, maar niet geko pieerd. De zesmansformatie permitteert zich gelukkig vrijheden en eigenheden, waardoor een levendig, betrokken en hedendaags popdo cument ontstaat. Als Harrison nog geleefd had, was het maar de vraag hoe zijn muzikale be staan eruit had gezien. 'Hij werkte liever in zijn tuin dan al die oude liedjes te spelen'. Laat dat maar over aan het zestal van While my guitar gently weeps. MUZIEK TOP 3 feafBiiirfi 5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN dl Boek Einde van een vriendschap RF.THDMtSE oegegeven, d'Artagnan - zo heette de vierde - was eerst nog maar as pirant-musketier. Maar al snel was ook hij volwaardig lid van het keurkorps van ko ning Lodewijk XIII. Samen met zijn vrienden, zijn bloedbroeders haast, probeert hij het complot van de op macht beluste kardinaal Richelieu te verijdelen. Dat alles speelt in het jaar 1625. Dat wil zeggen, dat het verhaal al meer dan 200 jaar oud was voor Alexandre Dumas het in 1844 neer schreef. Het verhaal - voor een deel écht ge beurd, dus - bevatte allerlei elemen ten die in de 'Eeuw Van Het Grote Verhaal' bijzonder gewaardeerd wer den: verarmde adel (Charles de Batz de Castelmore d'Artagnan) die het meest edel blijkt te zijn; jonge nobele naïviteit bedreigd door doortrapte machtswellust; eeuwige trouw aan de koning en aan de vrienden, onder de meeslepende leuze 'Eén voor allen en allen voor één'. Er zijn haast geen mooiere verhalen denkbaar. Dat vonden ook de lezers van de krant waarin het verhaal eerst als feuilleton verscheen. De oplage van Le Siècle verviervoudigde in enkele weken tijd. En hoewel Dumas dat ab soluut niet van plan was, werd er zo hard gesmeekt om een toneelversie, Er blijft toch iets wringen rond het menselijk onvermogen en de vluchtigheid van geluk dat de eerste opvoering al in 1845 een feit was. Inmiddels zijn we ontelbare opvoeringen en tientallen verfilmin gen verder. Zulke verhalen, tot de rand gevuld met sterke emoties, botsende belan gen en grootse daden zijn bij uitstek geschikt om tot opera of musical om gewerkt te worden. Dat is vaak ge beurd, maar uitgerekend met De drie Musketiers is dat niet het geval ge weest. Geen enkele opera. En de eer ste musical kwam er pas in 2003. Een Nederlands initiatief (van Joop van den Ende) met grote internationale ambities. Tot op OffBroadway (in 2009) zijn die plannen uitgekomen, het blijkt dus wel degelijk te kloppen dat dit verhaal voor de musical is ge boren. Nu is het de beurt aan Muziekthea ter Zeeland de vroegere Goese Ope rette Vereniging). Met grote inzet van mensen en middelen, en met een frisse regisseur (Robbert van den Bergh), ensceneert ook dit amateur gezelschap deze bruisende musical. Met de originele muziek van Rob en Ferdi Bolland, live uitgevoerd onder aanvoering van muzikaal leider Hans Laureyn. Het verhaal nog eens in het kort: de jonge edelman d'Artagnan droomt ervan om musketier te worden. Deels om op die manier zijn overleden va der te 'rehabiliteren', deels om de jonge koning Lodewijk XIII te kun nen dienen. Onderweg naar Parijs donderdag 22 maart 2018 GO Marius Roeting weet alles van folk. Hij heeft een radioprogramma en schrijft voor deze krant. Wat: While my guitar gently weeps, a tribute to George Harrison Waar: Podium 't Beest, Goes Wanneer: vrijdag 23 maart 21.00 uur Volgens de re dactie van deze krant zijn onder staande, recent verschenen al bums de moeite van het beluiste ren meer dan waard. 1. The Editors - Violence Galmende roek- songs voor stadi ons, waarmee U2 en Coldplay naar de kroon worden gestoken. 2. Brad Mehldau - After Bach Een van de be langrijkste jazzpi anisten ter we reld stort zich op Das wohltempe- rierte Klavier van Johann Sebas- tian Bach. 3. Kim Wilde- Here come the aliens Nieuw album vol gens beproefde formule uit de jaren 80: aanste kelijke popliedjes met discodreun en vleugje elek tronica. B Eric van Dijsseldonk (3e van links) brengt met een voor deze show samengestelde band een ode aan Harrison. fotoduncandefey In deze passietijd buigt tMachiel Coehorst zich over het werk van twee genieën: Jo hann Sebastian Bach en James Marshall Hendrix. Journalist Jos Kessels schijnt niet zo gechar meerd te zijn van de romans die zijn vriend P. F. Thomése schreef over hun gezamenlijke, hilarische avonturen. De twee hebben al een tijdje geen contact meer met elkaar. Het weerhield Thomése er niet van een derde boek te wijden aan het kleurrijke karakter van zijn (gewezen) vriend. Deze keer staat J. Kessels zelf centraal en is het thema van het boek: het einde van hun vriendschap. Verschenen bij Uitgeverij Pluim, €19,99 En allen voor een Willem Nijssen 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 46