Met hart
voor de
'stille Beatle'
Pas op de plaats
in de passietijd
iSEI
2
TRIBUTE
Musical De drie musketiers waren altijd met z'n vieren. En die
vierde was eigenlijk de meest bekende. Zo heerlijk bizar kon
het zijn in die 'romantische' 19e eeuw Muziektheater Zeeland
brengt het klassieke verhaal in musicalvorm.
Uitgelicht
O op 29 november 2001 overleed George
Harrison. De leadgitarist van The Beatles
zou dit jaar 75 jaar zijn geworden. Reden
voor Eric van Dijsseldonk c.s. om de tribute-
voorstelling While my guitar gently weeps weer
in de schijnwerpers te zetten als eerbetoon aan
die prachtige songs uit het oeuvre van Harrison.
Hij was geen virtuoos gitarist, maar zoals van
Dijsseldonk het noemt „een echte liedjesgitarist
met de juiste noten op de juiste plaats". Hij
voelt zich om nog een andere reden verwant
met de 'stille Beatle' en heeft zelfs wat medelij
den... „Sta je daar midden tussen enorme ego's
als Lennon en McCartney met 'ik heb ook een
liedje geschreven. Zou dat misschien...'. Harri
son was geen frontman, maar speelde in dienst
van de gezichtsbepalers. Daar herken ik me in".
Toch componeerde George Harrison enkele
van de mooiste Beatlessongs: Something, While
my guitar gently weeps en Here comes the sun. Hij
introduceerde de sitar in de popmuziek en nam
tijdens de Beatlesperiode als een van de eersten
een plaat met experimentele elektronische mu
ziek op. Hij is tevens de grondlegger van de
crowdjunding concerts. Lang voordat Band Aid
dankzij Bob Geldof
een begrip werd, had
Harrison zijn sociale
betrokkenheid al ge
toond met de Con
certs for Bangladesh.
Een echte
liedjesgitarist,
met de juiste
noten op de
juiste plaats
Kort na het uiteen
vallen van de Beat
les bracht Harrison
zijn meesterwerk AH
things must past uit
met de titelsong, Isn't
itapity en My sweet lord als grote hits. Hij be
leefde een commerciële opleving met The Tra-
veling Wilburys, een supergroep met Bob Dy-
lan, Tom Petty, Jeff Lynne en Roy Orbison. Al
die nummers en onbekendere werken passeren
in de voorstelling. Nauwgezet, maar niet geko
pieerd. De zesmansformatie permitteert zich
gelukkig vrijheden en eigenheden, waardoor
een levendig, betrokken en hedendaags popdo
cument ontstaat. Als Harrison nog geleefd had,
was het maar de vraag hoe zijn muzikale be
staan eruit had gezien. 'Hij werkte liever in zijn
tuin dan al die oude liedjes te spelen'. Laat dat
maar over aan het zestal van While my guitar
gently weeps.
MUZIEK
TOP 3
feafBiiirfi
5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN
dl Boek
Einde van een vriendschap
RF.THDMtSE
oegegeven, d'Artagnan
- zo heette de vierde -
was eerst nog maar as
pirant-musketier.
Maar al snel was ook
hij volwaardig lid van
het keurkorps van ko
ning Lodewijk XIII. Samen met zijn
vrienden, zijn bloedbroeders haast,
probeert hij het complot van de op
macht beluste kardinaal Richelieu te
verijdelen. Dat alles speelt in het jaar
1625. Dat wil zeggen, dat het verhaal al
meer dan 200 jaar oud was voor
Alexandre Dumas het in 1844 neer
schreef.
Het verhaal - voor een deel écht ge
beurd, dus - bevatte allerlei elemen
ten die in de 'Eeuw Van Het Grote
Verhaal' bijzonder gewaardeerd wer
den: verarmde adel (Charles de Batz
de Castelmore d'Artagnan) die het
meest edel blijkt te zijn; jonge nobele
naïviteit bedreigd door doortrapte
machtswellust; eeuwige trouw aan
de koning en aan de vrienden, onder
de meeslepende leuze 'Eén voor allen
en allen voor één'. Er zijn haast geen
mooiere verhalen denkbaar.
Dat vonden ook de lezers van de
krant waarin het verhaal eerst als
feuilleton verscheen. De oplage van
Le Siècle verviervoudigde in enkele
weken tijd. En hoewel Dumas dat ab
soluut niet van plan was, werd er zo
hard gesmeekt om een toneelversie,
Er blijft toch
iets wringen
rond het
menselijk
onvermogen
en de
vluchtigheid
van geluk
dat de eerste opvoering al in 1845 een
feit was. Inmiddels zijn we ontelbare
opvoeringen en tientallen verfilmin
gen verder.
Zulke verhalen, tot de rand gevuld
met sterke emoties, botsende belan
gen en grootse daden zijn bij uitstek
geschikt om tot opera of musical om
gewerkt te worden. Dat is vaak ge
beurd, maar uitgerekend met De drie
Musketiers is dat niet het geval ge
weest. Geen enkele opera. En de eer
ste musical kwam er pas in 2003. Een
Nederlands initiatief (van Joop van
den Ende) met grote internationale
ambities. Tot op OffBroadway (in
2009) zijn die plannen uitgekomen,
het blijkt dus wel degelijk te kloppen
dat dit verhaal voor de musical is ge
boren.
Nu is het de beurt aan Muziekthea
ter Zeeland de vroegere Goese Ope
rette Vereniging). Met grote inzet van
mensen en middelen, en met een
frisse regisseur (Robbert van den
Bergh), ensceneert ook dit amateur
gezelschap deze bruisende musical.
Met de originele muziek van Rob en
Ferdi Bolland, live uitgevoerd onder
aanvoering van muzikaal leider Hans
Laureyn.
Het verhaal nog eens in het kort: de
jonge edelman d'Artagnan droomt
ervan om musketier te worden. Deels
om op die manier zijn overleden va
der te 'rehabiliteren', deels om de
jonge koning Lodewijk XIII te kun
nen dienen. Onderweg naar Parijs
donderdag 22 maart 2018
GO
Marius Roeting weet
alles van folk. Hij heeft
een radioprogramma en
schrijft voor deze krant.
Wat: While my guitar gently weeps, a tribute to
George Harrison
Waar: Podium 't Beest, Goes
Wanneer: vrijdag 23 maart 21.00 uur
Volgens de re
dactie van deze
krant zijn onder
staande, recent
verschenen al
bums de moeite
van het beluiste
ren meer dan
waard.
1. The Editors -
Violence
Galmende roek-
songs voor stadi
ons, waarmee U2
en Coldplay naar
de kroon worden
gestoken.
2. Brad Mehldau
- After Bach
Een van de be
langrijkste jazzpi
anisten ter we
reld stort zich op
Das wohltempe-
rierte Klavier van
Johann Sebas-
tian Bach.
3. Kim Wilde-
Here come the
aliens
Nieuw album vol
gens beproefde
formule uit de
jaren 80: aanste
kelijke popliedjes
met discodreun
en vleugje elek
tronica.
B
Eric van Dijsseldonk (3e van links) brengt
met een voor deze show samengestelde
band een ode aan Harrison. fotoduncandefey
In deze passietijd buigt
tMachiel Coehorst zich over het
werk van twee genieën: Jo
hann Sebastian Bach en
James Marshall Hendrix.
Journalist Jos Kessels schijnt niet zo gechar
meerd te zijn van de romans die
zijn vriend P. F. Thomése schreef
over hun gezamenlijke, hilarische
avonturen. De twee hebben al
een tijdje geen contact meer met
elkaar. Het weerhield Thomése er
niet van een derde boek te wijden
aan het kleurrijke karakter van
zijn (gewezen) vriend. Deze keer staat J. Kessels
zelf centraal en is het thema van het boek: het
einde van hun vriendschap.
Verschenen bij Uitgeverij Pluim, €19,99
En allen voor
een
Willem Nijssen
44