14 ZE INTERVIEW JOHAN STAES Na de kluisjesroof in de Oudenbossche Rabobank voelde directievoorzitter Johan Staes zich lamgeslagen. „Daarna kwam de woede." Geen puinhoop in kluisjeskelder Dat mensen anderen deze ellende aandoen zv Gevraagd naar zijn leef tijd antwoordt direc tievoorzitter Johan Staes van Rabobank West-Brabant-Noord: „Ik ben 54 jaar, maar daar zijn de afgelopen weken wel een paar jaren bijgekomen." De megakraak bij het filiaal in Oudenbosch, waar begin deze maand ruim driehonderd kluisjes zijn leeggeroofd, heeft er dan ook ingehakt bij de ervaren be stuurder. „Toen de politie weg was, ben ik meteen gaan kijken in de kelder ruimte van de kluisjes. Eerst was ik ven in hun dorpen. Juist daarom raakt dit misdrijf ons extra hard." De directievoorzitter snapt dat gedupeerden 'nu op dezelfde per soonlijke manier willen worden be handeld'. „Dat doen we zo goed mo gelijk. Maar we zitten wel in een spagaat: we moeten nou eenmaal formele regels in acht nemen voor de verzekering. Het komt misschien kil over, maar een klant moet aan nemelijk kunnen maken dat hij iets in bezit had én dat het in zijn kluisje lag, bijvoorbeeld met foto's of reke ningen." Maar hoe doe je dat als je bijvoor beeld elk jaar duizend euro opzij hebt gelegd, 20 jaar lang? Geen zwart geld, maar gewoon zuinig ge leefd, zeg maar. Je maakt toch geen foto van twintig mille in een veilige bankkluis, laat staan dat je er een bonnetje van hebt? „Dat is inder daad een heel lastige", erkent de bankman. „Maar we kennen ook de klanten van de safeloketten goed. We weten hun achtergrond en gaan het gesprek aan." Onder de huurders van de Ou denbossche kluisjes zijn volgens Staes 'onder anderen ondernemers uit diverse bedrijfssectoren, agra riërs en particulieren': „En in ver houding veel klanten met een Turkse achtergrond, wat vermoede lijk te maken heeft met bruidsschat ten en familiejuwelen die gezinnen vaak bezitten." Staes heeft begrip voor het initia tiefin Oudenbosch waar met name boze gedupeerden van Turkse komaf zich hebben verenigd. „Heel begrijpelijk, maar ze kunnen er echt op vertrouwen dat we in individu ele gesprekken vaststellen wat er ge stolen is." Maandag ontving de bank de eer ste twee gedupeerden die hun opengebroken kluisje kwamen be kijken, dinsdag waren het er al twaalf. „Het begint begint goed op gang te komen. Enkele tientallen mensen hebben het formulier nu ingestuurd." Intussen werkt het robotsysteem uit de gekraakte kelderruimte weer en kunnen klanten van niet openge broken kluisjes (enkele honderden, red.) op afspraak bij de Oudenbos sche bank terecht. Staes gelooft niet dat klanten in het algemeen het vertrouwen in de Rabobank hebben verloren als gevolg van de pijnlijke kraak: „Al ligt dat voor getroffen kluisjeshuurders natuurlijk anders." Zelf huurde de directievoorzitter geen safeloket. Niet omdat hij zijn eigen organisatie niet vertrouwde: „Ik heb er gewoon nooit een nodig gehad." lamgeslagen. Het voelde alsof ze bij mij thuis hadden ingebroken.Toen kwam de woede: dat mensen ande ren deze ellende aandoen!" Staes leidde eerst het crisisteam van de bank en nu de projectgroep die de megaroof moet afwikkelen, intern maar vooral voor de ruim driehonderd gedupeerde klanten. „Een minutieuze klus die maanden kan duren." Hulp krijgt de bank van collega-Rabobanken en de lande lijke organisatie, bijvoorbeeld in de vorm van personeel dat is opgeleid om met de gedupeerden te praten: „Ze moeten empathisch zijn, maar zakelijk ook correct." Personeelsleden van de lokale bank worden net als de directie voorzitter regelmatig privé aange sproken op de megakraak. Dat ge beurt bijvoorbeeld op een feestje. Door onbevestigde berichten dat de miljoenenroof een insidejob was, krijgen zulke onderonsjes soms toch een wat nare ondertoon. Staes zegt twee weken na het spectacu laire misdrijf nog altijd niks over het politieonderzoek, maar is stellig: „Ik heb vooralsnog geen enkele aanwij zing dat er iemand van de bank bij betrokken is." Hij zegt alle begrip te hebben voor de emoties en boze reacties van ge dupeerden die ineens al hun geld, goud, sieraden of spullen met emo tionele waarde kwijt zijn. „We zijn met 60.000 klanten de grootste bank in onze regio, staan als coöpe ratieve bank heel dicht bij onze klanten, sponsoren elk jaar vier tot vijf ton in de gemeenschap en heb ben werknemers die verregaand be trokken zijn bij het verenigingsle- donderdag 22 maart 2018 Het voelde als een inbraak bij mij thuis' Hessel de Ree In tegenstelling tot wat veel gedupeerden vrezen en in media is bericht, hebben de daders van de megaroof 'er geen enorme puinhoop ge maakt'. „Ze hebben lean en mean gewerkt, de spullen netjes uit de safes gehaald. Wat is achtergebleven, is niet vertrapt of zo"zegt een bron dicht bij het on derzoek. Veel spullen zaten nog in opengebroken safes, andere zouden zijn achtergelaten op een stapel in de kluisruimte. Dat kan goed nieuws zijn voor huurders die bijvoorbeeld kwetsbare nega tieven en foto's van overleden dierbaren in safeloketten had den bewaard. Zij waren bang voor onherstelbare schade aan de afbeeldingen, als die al niet foetsie waren. Vrijwel alle 5.000 voorwerpen die de kluisjesrovers hebben achter gelaten, verkeren voor zover bekend in goede conditie. -Johan Staes Rabo-directie- voorzitter Johan Staes heeft alle be grip voor de emo ties en boze reac ties van gedupeer den, zegt hij. FOTO MARCEL OTTERSPEER/PIX4PROFS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42