Verleid doo 16 PSYCHOLOGELD ING STORING De ING zette zichzelf gisteren voor de tweede keer in korte tijd voor schut. Drie miljoen pinbetalingen van maandag werden gistermorgen dubbel afgeschreven. Dat leidde bij klanten van de bank tot veel stress. „Ik had een auto gepind en was nu ineens twéé keer 9.600 euro kwijt. Ik schrok me rot." Veel klanten dachten dat niet de bank, maar de winkelier fout zat reclame. Toch krijgen we dagelijks een heleboel advertenties door onze strot geduwd. Op sociale media, televisie en de radio. Maar ook langs de snelweg, in bus hokjes en tijdens een bezoek aan de super markt. Naar schatting krijgen Nederlanders tussen de drie- en vierhonderd reclame-ui- tingen per dag onder ogen (verpakkingen niet meegeteld). Dat zijn er zo'n 10 miljoen in een heel mensenleven. En hoewel we die reclames verfoeien, beïnvloeden ze ons wel. Nieuw onderzoek van professoren Mandy Hütter en Steven Sweldens laat zien dat consumenten geen eigen, objectieve mening kunnen vormen als ze naar een advertentie kijken. Tenmin ste, als reclamemakers ons verleiden met mooie muziek, knappe mensen of populaire celebreties. In wetenschapstaal: positieve stimuli. Volgens Hütter en Sweldens wordt ons beoordelingsvermogen dan sterk aange tast en kunnen we niet meer goed zelfstan dig nadenken. Oftewel, als George of Sylvie in beeld is, en er klinkt een vrolijk deuntje, dan kun je mensen alles aan smeren. Mensen krijgen we ons lastig tegen die vlaag van verstandsver- 300tot400 bijstering kunnen wape- uitingenvan nen. In her onderzoek kregen de deelnemers reclame per onder meer het logo van daci te zien mineraalwater in een flesje te zien, samen met positieve of negatieve afbeeldingen. Zoals verwacht, reageerden ze positiever op de lo go's die van aantrekkelijke beelden waren voorzien. Maar daarna kregen de proefkonij nen te horen dat de beelden niets te maken hadden met het merk en werd hen gevraagd een positief beeld op te roepen bij een merk met een negatieve afbeelding. Veel deelne mers hadden daar moeite mee en bleven een positiever gevoel houden bij het logo met aanlokkelijk beeld. Volgens Sweldens moeten we ons ernstig afvragen of reclames met positieve stimuli wel ethisch verantwoord zijn, omdat consu menten niet volledig controle hebben over de effecten ervan. Hij pleit voor strengere wetgeving. Vooral bij reclames voor kinde ren of voor producten zoals sigaretten en al cohol. Het lijkt me lastig om daar wetten op te maken. Je kunt reclamemakers moeilijk verplichten om een bierreclame te maken met lelijke mensen en een treurig muziekje. die het aantal advertenties wat terugdringt. Want 'niet kijken' lijkt me wel behoorlijk ef fectief tegen ongewenste reclame-invloe den. En aangezien ik liever niet met mijn handen voor mijn ogen over de snelweg raas, zou het bijvoorbeeld helpen als de overheid reclame-uitingen in de openbare ruimte verbied. Of in ieder geval beperkt. Al zal ik George ook wel een beetje missen als ik op de bus wacht. Arcelor Mittal Shell KPN Air France KLM e timing was in alle opzichten ongelukkig: blaas je eerst na bakken kritiek een extreme sa larisverhoging van de hoogste baas Ralph Hamers af, ga je twee weken later bij vele honderdduizenden klanten één malige pinbetalingen dubbel af schrijven. Het aantal cynische grappen over 'meneer Hamers' gierden over sociale media: 'Zo harken ze die bonus voor de top man dus tóch bij elkaar'. De grap dook niet één, twee, maar wel honderden keren op. Dubbel pech voor ING: Hamers zou naar een sa laris van drie miljoen euro gaan. En het waren gisteren drie miljoen transacties die dubbel afgeschre ven bleken. Nóg meer voer voor grappen. Het gemiddelde bedrag dat Ne derlanders pinnen is 27,71 euro. Doe dat maal drie miljoen afschrij vingen en je komt op een bedrag van ruim 83 miljoen euro dat ING gisteren onterecht bij haar klanten weghaalde. Een uur of tien lang was ING daarmee dus 83 miljoen euro rijker, want de afgeschreven pinbetalingen werden niet bijge schreven bij de winkeliers waar al die betalingen waren gedaan. Voor zover bekend. Eigen boezem „Maar tal van klanten gingen wel boos verhaal halen bij winkeliers en benzinestations", zegt Michel van Bommel van Detailhandel Ne derland. „Veel klanten maakten niet de link met de bank. Die dachten dat de winkelier het geld twee keer had geïnd." Van Bommel vindt dat ander maal is aangetoond dat het beta lingssysteem in Nederland niet stabiel genoeg is. „Het is net een legobouwwerk: het is systeem op systeem op systeem. Of het nou een DDoS-aanval is die alles plat legt of een technische fout zoals dit, het gaat te makkelijk mis. Je kunt niet blijven zeggen dat het 'dan weer hier aan ligt en dan weer daar'. Het totale betalingssysteem moet verstevigd worden want we pinnen steeds meer en zijn er ont zettend afhankelijk van. De ban ken moeten wat dat betreft echt de hand in eigen boezem steken. Wij zullen dat ook aankaarten waar we kunnen." Hoewel het enkel om pinbedra- gen ging, en niet om betalingen die bijvoorbeeld via de app waren gedaan, kwamen tal van ING- klanten gisteren in de problemen. Bijna iedereen in Nederland krijgt pas op z'n vroegst morgen het sa laris binnen en had dus gisteren al niet echt veel meer op de rekening. Door de plotselinge dubbele af schrijving van een aantal pinbeta lingen, stonden veel ING-klanten ineens in het rood. „Vervelend voor de klant, maar ook voor de winkeliers", aldus Van Bommel. „Die moesten tegen sommige klanten die ze niet goed kennen, toch zeggen: 'Sorry, zet de spullen maar weer in het schap tot dit is opgelost.' Je kan moeilijk elke klant erop vertrouwen dat-ie later alsnog komt betalen. Voor pomp stationhouders was het nog verve lender. De benzine zat natuurlijk al in de tank als bleek dat de klant niet kon pinnen. Dan moesten er weer allerlei betalingsregelingen worden gemaakt." Gistermorgen om 07.00 uur was ING klantenservice nog gesloten, maar werd de 24 uur bereikbare alarmlijn al platgebeld. Het re gende klachten van treinreizigers, automobilisten en winkelende mensen die ineens geen betaling meer konden doen omdat ze aan hun limiet zaten. Bij ING zaten ze ondertussen met de handen in het haar. Pas 15.30 uur kon het probleem wor den opgelost. Tot grote opluchting soms, want een paar tientjes mis sen, dat gaat nog wel, maar Sarah Blouw (31) had maandag een auto gepind voor 9619,50 euro. Ze schrok zich rot toen ze plots dui zenden euro's in het rood stond, terwijl haar salaris nota bene net was gestort. De auto bleek voor een tweede keer afgeschreven. Compenseren Pas gistermiddag konden Sarah en haar man Wesley weer rustig ademhalen. Het geld kwam terug. „Ik heb mezelf echt de hele dag rustig moeten houden met het idee dat het wel goed zou komen. Ik moest echt bijkomen." ING bood ondertussen aan alle kanten excuses aan. Een update van het systeem tijdens technisch onderhoud had ervoor gezorgd dat één 'batch' van pinbetalingen van afgelopen maandag, ineens nóg een keer werd afgeschreven. „Mag natuurlijk nooit gebeuren", ver telde manager Harold Reusken van ING. De bank weet niet precies wat ze voor klanten kan doen die écht in problemen kwamen doordat ze bijvoorbeeld niet naar hun werk konden reizen. „Die mensen kun nen zich bij ons melden. We gaan zeker met ze in gesprek of we iets kunnen doen", aldus Reusken. Y~ De meeste mensen houden niet van Extra gevaarlijk is dat Wel zou het fijn zijn als er wetgeving komt O donderdag 22 maart 2018 GO Het staalcon cern was de sterkste stijger bij de hoofd fondsen giste ren. Het olie- en gas- concern hand haafde zijn ver wachtingen voor de divisie Down- stream. m De grootste daler in de AEX was het Neder landse telecom- bedrijf. m De luchtvaart maatschappij was de hekken sluiter in de Mid- Kap. o Hoongelach voor ING na pinblunder Victor Schildkamp Rotterdam - Michel van Bommel, detailhandel Nederland Het gemiddelde bedrag dat Ne derlanders pinnen is 27,71 euro. Doe dat maal drie miljoen af schrijvingen en je komt op een bedrag van 83 miljoen euro dat ING gisteren onterecht bij haar klanten weghaalden. Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16