'Het veld ligt dit jaar dichter bij elkaar' TH/S ISHOW WEEAT \TV FORMULE 1 Vermeulen: Wie een merk bouwt, moet dat dan ook beschermen 10 MILJOEN TESTEN gen van Red Buil, die uiteindelijk een stem hebben in wat Max doet op en naast de baan. Want rondjes rijden blijft wel de kern van onze business. Dat kan Max heel goed." „Nee, dat is de sportman pur sang. Voor de camera altijd alleen een leuk verhaal, dat is geen sportman. Max zegt wat hij denkt. Ik denk dat hij dat vorig jaar op een manier heeft gedaan die heel erg puur was. Ik koester dat niet altijd maar goed, hij is een sportman. Komt witheet uit die auto en heeft met een een camera voor z'n neus. Dan ben je nog gefrustreerd, vol adre naline. Dat is ook topsport. Kijk, Max heeft zelf een gezond stel her senen. Weet zelf wel als hij iets ge daan heeft wat te ver ging. Een dag later of het moment zelf, dat is al leen een wereld van verschil. Dan RONDES praten we er later over en ik denk ook wel dat hij daar van leert. Soms zit er een slip of the tongue tussen, maar ook dat maakt Max wel tot de smaakmaker. Ik denk dat ook Liberty Media (het Ameri kaanse mediabedrijf dat sinds 2016 eigenaar is van de Formule 1, red.) wel beseft dat Max, met alles wat hij al heeft laten zien, van onschat bare waarde is voor deze sport." Die waarde moet dit seizoen nog groter worden, als hij opschuift naar de échte top. „Top 3 is waar we op pitchen. Max is altijd gigan tische stappen blijven maken van uit de kart. Hij groeit nog elke dag. Als manager ben ik daar supertrots op. Het is een supertalent, een heel puur ventje en als de sodemieter snel. En dat is wel de basis waar door mijn werk een stuk eenvou diger is. Als je rondetijden dicht moet gaan praten, dan zit je aan de verkeerde kant van de tafel." MANAGER Jeroen Bleekemolen JMMMM -W v. w^av.;, i go dinsdag 20 maart 2018 Wat Max Verstappen ver dient? Officiële uitlatingen worden daarover niet ge daan, maar de Nederlander zit in elk geval de komende drie seizoenen exclusief premies en bonussen op een jaargage van naar ver luidt zo'n tien miljoen euro. Het feit dat Max vorig jaar ook boos de wereld over ging, soms gefrustreerd. Was dat moeilijk? Twee weken lang is er ge test in Barcelona, waar Ferrari als enige topteam écht de snelheid zocht. De snelste was dan ook Se- bastian Vettel in de Ferrari, die op testdag 7 op de hy- persofts 1.17,182 klokte, de rapste tijd ooit in Barcelona. De meeste testrondes in Barce lona werden óók gereden door Vettel: liefst 643, goed voor 2993 kilometer. Verstappen legde 1950 kilometer af in de RB14, goed voor 419 rondjes. Fernando Alonso noteerde in de McLaren de minste rondes van de vaste coureurs: 263. FOTOMONTAGE AD Waar succes is, zijn er ook mensen die een graantje mee willen pikken. Er was die succes volle gang naar de rechter vanwege een ludiek be doelde commercial van boodschappen- bezorger Picnic, met een Max-look- alike in de hoofdrol. „De TV-Kantine dat noem ik humor. Als je een commer cial regisseert en van tevoren be denkt hoe je die marketingtechnisch in de wereld zet, dan is het gewoon een commerciële campagne en daar mee onrechtmatig", meent manager Vermeulen, die daarin ook gelijk kreeg van de rech ter. „Allemaal ook niks nieuws hè, dit. In de tijd van Jos hadden we al de dropjes (Autodrop kwam met Ge strande Verstap pertjes, red.). Je hebt als sporter te maken met merk recht en portret recht, die rechten beschermen kost ons veel energie en veel geld. Maar tegen inbreuk moét je optreden. Dat zoiets niet altijd sympathiek over komt, dat is dan maar zo. Maar wil je een merk bou wen, dan moet je dat ook bescher men." muuuummum i Hoe zie jij de verhoudingen komend seizoen tussen de grote drie teams? „Die testweken zeggen iets, maar niet alles. Je weet niet pre cies hoeveel benzine Mercedes, Ferrari en Red Buil in Barcelona aan boord hadden, en hoeveel ze hebben willen prijsgeven. Maar volgens mij ligt het veld dichter bij elkaar dan vorig jaar. Mercedes steekt er misschien nog iets bovenuit, daarachter wordt het heel spannend." um muuuuuMwTuu m i Waar zie je Max Verstappen eindigen? „Red Buil heeft bewezen gedu rende het seizoen altijd ergens extra snelheid te vinden. Mis schien dat ze bij de eerste grand prix in Australië niet met een mee kunnen doen voor de winst. Maar als de auto nu al beter is dan vorig seizoen en hij kan worden doorontwikkeld, zie ik geen reden waarom Max niet zou kunnen strijden om de we reldtitel. Het blijft afwachten wat de rest doet, maar onmogelijk is het zeker niet." Wat gaat de komst van twee nieuwe type banden, de hy- persoft en de superhard, ver anderen? „Daar wordt het spannender en interessanter van. De afgelopen jaren zag je dat de strategieën van de teams elkaar weinig ont liepen. Er werd één of twee keer gestopt, de een kwam ietsje eerder binnen voor de banden wissel dan de ander, maar het maakte uiteindelijk weinig uit. De volgorde na de eerste paar bochten was vaak hetzelfde als de uitslag. Ik denk dat er met de nieuwe compounds meer moge lijkheden zijn om echt afwij kende tactieken te bedenken." -Rik Spekenbrink 11 |-. |j| i MB&aiMiitiÉiiÉiÉÉteiMai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 55