'Het veld
ligt dit jaar
dichter bij
elkaar'
TH/S
ISHOW
WEEAT
\TV
FORMULE 1
Vermeulen: Wie een merk bouwt,
moet dat dan ook beschermen
10 MILJOEN
TESTEN
gen van Red Buil, die uiteindelijk
een stem hebben in wat Max doet
op en naast de baan. Want rondjes
rijden blijft wel de kern van onze
business. Dat kan Max heel goed."
„Nee, dat is de sportman pur sang.
Voor de camera altijd alleen een
leuk verhaal, dat is geen sportman.
Max zegt wat hij denkt. Ik denk
dat hij dat vorig jaar op een manier
heeft gedaan die heel erg puur
was. Ik koester dat niet altijd maar
goed, hij is een sportman. Komt
witheet uit die auto en heeft met
een een camera voor z'n neus. Dan
ben je nog gefrustreerd, vol adre
naline. Dat is ook topsport. Kijk,
Max heeft zelf een gezond stel her
senen. Weet zelf wel als hij iets ge
daan heeft wat te ver ging. Een dag
later of het moment zelf, dat is al
leen een wereld van verschil. Dan
RONDES
praten we er later over en ik denk
ook wel dat hij daar van leert.
Soms zit er een slip of the tongue
tussen, maar ook dat maakt Max
wel tot de smaakmaker. Ik denk
dat ook Liberty Media (het Ameri
kaanse mediabedrijf dat sinds 2016
eigenaar is van de Formule 1, red.)
wel beseft dat Max, met alles wat
hij al heeft laten zien, van onschat
bare waarde is voor deze sport."
Die waarde moet dit seizoen nog
groter worden, als hij opschuift
naar de échte top. „Top 3 is waar
we op pitchen. Max is altijd gigan
tische stappen blijven maken van
uit de kart. Hij groeit nog elke dag.
Als manager ben ik daar supertrots
op. Het is een supertalent, een heel
puur ventje en als de sodemieter
snel. En dat is wel de basis waar
door mijn werk een stuk eenvou
diger is. Als je rondetijden dicht
moet gaan praten, dan zit je aan de
verkeerde kant van de tafel."
MANAGER
Jeroen Bleekemolen
JMMMM -W
v. w^av.;,
i
go dinsdag 20 maart 2018
Wat Max Verstappen ver
dient? Officiële uitlatingen
worden daarover niet ge
daan, maar de Nederlander
zit in elk geval de komende
drie seizoenen exclusief
premies en bonussen op
een jaargage van naar ver
luidt zo'n tien miljoen euro.
Het feit dat Max vorig jaar ook
boos de wereld over ging, soms
gefrustreerd. Was dat moeilijk?
Twee weken lang is er ge
test in Barcelona, waar
Ferrari als enige topteam
écht de snelheid zocht. De
snelste was dan ook Se-
bastian Vettel in de Ferrari,
die op testdag 7 op de hy-
persofts 1.17,182 klokte, de
rapste tijd ooit in Barcelona.
De meeste testrondes in Barce
lona werden óók gereden door
Vettel: liefst 643, goed voor
2993 kilometer. Verstappen
legde 1950 kilometer af in de
RB14, goed voor 419 rondjes.
Fernando Alonso noteerde in de
McLaren de minste rondes van
de vaste coureurs: 263.
FOTOMONTAGE AD
Waar succes is,
zijn er ook mensen
die een graantje
mee willen pikken.
Er was die succes
volle gang naar de
rechter vanwege
een ludiek be
doelde commercial
van boodschappen-
bezorger Picnic,
met een Max-look-
alike in de hoofdrol.
„De TV-Kantine
dat noem ik humor.
Als je een commer
cial regisseert en
van tevoren be
denkt hoe je die
marketingtechnisch
in de wereld zet,
dan is het gewoon
een commerciële
campagne en daar
mee onrechtmatig",
meent manager
Vermeulen, die
daarin ook gelijk
kreeg van de rech
ter. „Allemaal ook
niks nieuws hè, dit.
In de tijd van Jos
hadden we al de
dropjes (Autodrop
kwam met Ge
strande Verstap
pertjes, red.). Je
hebt als sporter te
maken met merk
recht en portret
recht, die rechten
beschermen kost
ons veel energie en
veel geld. Maar
tegen inbreuk moét
je optreden. Dat
zoiets niet altijd
sympathiek over
komt, dat is dan
maar zo. Maar wil
je een merk bou
wen, dan moet je
dat ook bescher
men."
muuuummum i
Hoe zie jij de verhoudingen
komend seizoen tussen de
grote drie teams?
„Die testweken zeggen iets,
maar niet alles. Je weet niet pre
cies hoeveel benzine Mercedes,
Ferrari en Red Buil in Barcelona
aan boord hadden, en hoeveel
ze hebben willen prijsgeven.
Maar volgens mij ligt het veld
dichter bij elkaar dan vorig jaar.
Mercedes steekt er misschien
nog iets bovenuit, daarachter
wordt het heel spannend."
um muuuuuMwTuu m i
Waar zie je Max Verstappen
eindigen?
„Red Buil heeft bewezen gedu
rende het seizoen altijd ergens
extra snelheid te vinden. Mis
schien dat ze bij de eerste
grand prix in Australië niet met
een mee kunnen doen voor de
winst. Maar als de auto nu al
beter is dan vorig seizoen en hij
kan worden doorontwikkeld, zie
ik geen reden waarom Max niet
zou kunnen strijden om de we
reldtitel. Het blijft afwachten wat
de rest doet, maar onmogelijk is
het zeker niet."
Wat gaat de komst van twee
nieuwe type banden, de hy-
persoft en de superhard, ver
anderen?
„Daar wordt het spannender en
interessanter van. De afgelopen
jaren zag je dat de strategieën
van de teams elkaar weinig ont
liepen. Er werd één of twee keer
gestopt, de een kwam ietsje
eerder binnen voor de banden
wissel dan de ander, maar het
maakte uiteindelijk weinig uit.
De volgorde na de eerste paar
bochten was vaak hetzelfde als
de uitslag. Ik denk dat er met de
nieuwe compounds meer moge
lijkheden zijn om echt afwij
kende tactieken te bedenken."
-Rik Spekenbrink
11 |-. |j| i MB&aiMiitiÉiiÉiÉÉteiMai