et is moeilijk om de beelden van Ron
Mueck niet aan te raken. In het even ver
tederende als immense beeld van een
echtpaar op leeftijd in Museum Voorlin
den in Wassenaar zou je het liefst zacht
jes knijpen. Om te kijken of ze reageren.
Met al die gruwelijk levensecht ogende
haartjes, kuiltjes, rimpeltjes, adertjes en
ouderdomsvlekjes denk je dat ze elk
moment kunnen opstaan.
In Rotterdam arriveerde onlangs een
ander beeld van Rob Mueck, A Girl. Deze
reusachtige baby, formaat walvis, kreeg
de Kunsthal in bruikleen van de Scottish
National Gallery of Modern Art. Ga
vooral kijken, want afgezien van een
kleine overzichtexpositie in de Haar
lemse Hallen in 2003 is het werk van
Mueck zelden in Nederland te zien.
In Wassenaar staat weliswaar het
eerder genoemde beeld van het echtpaar
(getiteld Couple Under An Umbrella);
verder hebben de Nederlandse musea
niets van Mueck in hun bezit. Joop van
Caldenborgh, eigenaar van Voorlinden,
heeft ook Muecks Big Baby II in zijn bezit,
een peuter van 85 centimeter hoog, maar
dat beeld staat in een depot. Wie de beel
den van de Australiër wil zien, moet af
reizen naar musea in Sydney, Londen,
Berlijn, Ottawa, New York en Aarhus.
Kinderen reageren enthousiast op
Muecks reuzen. En waarschijnlijk spreekt
ook zijn levensverhaal veel kinderen aan.
Ron Mueck (Melbourne, 1958) is namelijk
de zoon van twee Duitse speelgoedma
kers. Nadat hij werd afgewezen voor de
kunstacademie, ging hij aan de slag als
etaleur. Geïnspireerd door het werk van
zijn ouders maakte hij poppen voor tv,
reclame en film. In de jaren 80 trok
Mueck naar de Verenigde Staten. Daar
leerde hij Jim Henson kennen, de beden
ker van The Muppets, die zijn talent
onderkende en hem in dienst nam.
Onder Hensons vleugels ontwierp (en
speelde) hij het lobbige monster Ludo in
de film Labyrinth, met David Bowie.
Muecks levensverhaal kreeg een nóg
groter Disney-gehalte toen zijn schoon
moeder Paula Rego hem vroeg een
Pinokkio-pop te ontwerpen. De ver
maarde Britse kunstverzamelaar Charles
Saatchi was meteen verkocht toen hij bij
haar op bezoek kwam en het beeld zag
van een ondeugend jongetje in een witte
onderbroek. Hij nodigde Mueck uit deel
te nemen aan de spraakmakende exposi
tie Sensation (1997), met jonge Britse
kunstenaars als Damien Hirst (met zijn
haai op sterk water) en Tracy Emin (met
een tent met de namen van haar bed
partners).
Mueck baarde er opzien met Dead Dad;
een levensechte voorstelling van zijn
overleden vader, naakt op de vloer. Het
haar kwam van Mueck zelf. Het bracht
hem zijn doorbraak als kunstenaar.
Mueck modelleert zijn beelden in klei,
vormt er een gipsen mal van en giet het
beeld in een mengsel van silicone en
fiberglas. Karakteristiek voor zijn werk is
dat hij speelt met ongewone formaten en
oog heeft voor detail. Neem Boy; een ge
hurkte jongen in korte broek die als hij
Boy
4,5 meter lang,
500 kilo zwaar, te
vinden in Aarhus in
Denemarken. Op
de Biënnale van
Venetië in 2001
was dit het meest
gefotografeerde
beeld.
FOTOSHUTTERSTOCK
H
281 zaterdag 17 maart 2018 WG