et is moeilijk om de beelden van Ron Mueck niet aan te raken. In het even ver tederende als immense beeld van een echtpaar op leeftijd in Museum Voorlin den in Wassenaar zou je het liefst zacht jes knijpen. Om te kijken of ze reageren. Met al die gruwelijk levensecht ogende haartjes, kuiltjes, rimpeltjes, adertjes en ouderdomsvlekjes denk je dat ze elk moment kunnen opstaan. In Rotterdam arriveerde onlangs een ander beeld van Rob Mueck, A Girl. Deze reusachtige baby, formaat walvis, kreeg de Kunsthal in bruikleen van de Scottish National Gallery of Modern Art. Ga vooral kijken, want afgezien van een kleine overzichtexpositie in de Haar lemse Hallen in 2003 is het werk van Mueck zelden in Nederland te zien. In Wassenaar staat weliswaar het eerder genoemde beeld van het echtpaar (getiteld Couple Under An Umbrella); verder hebben de Nederlandse musea niets van Mueck in hun bezit. Joop van Caldenborgh, eigenaar van Voorlinden, heeft ook Muecks Big Baby II in zijn bezit, een peuter van 85 centimeter hoog, maar dat beeld staat in een depot. Wie de beel den van de Australiër wil zien, moet af reizen naar musea in Sydney, Londen, Berlijn, Ottawa, New York en Aarhus. Kinderen reageren enthousiast op Muecks reuzen. En waarschijnlijk spreekt ook zijn levensverhaal veel kinderen aan. Ron Mueck (Melbourne, 1958) is namelijk de zoon van twee Duitse speelgoedma kers. Nadat hij werd afgewezen voor de kunstacademie, ging hij aan de slag als etaleur. Geïnspireerd door het werk van zijn ouders maakte hij poppen voor tv, reclame en film. In de jaren 80 trok Mueck naar de Verenigde Staten. Daar leerde hij Jim Henson kennen, de beden ker van The Muppets, die zijn talent onderkende en hem in dienst nam. Onder Hensons vleugels ontwierp (en speelde) hij het lobbige monster Ludo in de film Labyrinth, met David Bowie. Muecks levensverhaal kreeg een nóg groter Disney-gehalte toen zijn schoon moeder Paula Rego hem vroeg een Pinokkio-pop te ontwerpen. De ver maarde Britse kunstverzamelaar Charles Saatchi was meteen verkocht toen hij bij haar op bezoek kwam en het beeld zag van een ondeugend jongetje in een witte onderbroek. Hij nodigde Mueck uit deel te nemen aan de spraakmakende exposi tie Sensation (1997), met jonge Britse kunstenaars als Damien Hirst (met zijn haai op sterk water) en Tracy Emin (met een tent met de namen van haar bed partners). Mueck baarde er opzien met Dead Dad; een levensechte voorstelling van zijn overleden vader, naakt op de vloer. Het haar kwam van Mueck zelf. Het bracht hem zijn doorbraak als kunstenaar. Mueck modelleert zijn beelden in klei, vormt er een gipsen mal van en giet het beeld in een mengsel van silicone en fiberglas. Karakteristiek voor zijn werk is dat hij speelt met ongewone formaten en oog heeft voor detail. Neem Boy; een ge hurkte jongen in korte broek die als hij Boy 4,5 meter lang, 500 kilo zwaar, te vinden in Aarhus in Denemarken. Op de Biënnale van Venetië in 2001 was dit het meest gefotografeerde beeld. FOTOSHUTTERSTOCK H 281 zaterdag 17 maart 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 92