iedjes over gebroken harten, ballades over relaties in zwaar weer en songs over hoe je elkaar in de liefde weer kunt terug vinden. Jamai Loman (31) is bij zijn terug keer naar de muziek, exact vijftien jaar na zijn Idols-zege, onverbloemd romantisch. Maar twee woorden gebruikt hij in al die nummers niet: 'hij' en 'hem'. De zanger mag dan al zo'n tien jaar samen zijn met musicalacteur Michael, zijn homoseksualiteit laten doorklinken op zijn tweede album doet hij niet. „Mijn liedjes gaan ook niet alleen maar over mezelf, hè. Ze kunnen op ieders relatie slaan. Ik heb over dit onderwerp veel gediscussieerd met mijn schrijfpart- ner, Matthijs de Ronden. Hij vond dat ik 'hij' moest schrijven. 'Dat maakt het pas echt persoonlijk', zei hij. Daar had hij ge lijk in, natuurlijk. En mij leek het voor de homo-emancipatie ook heus wel be langrijk, maar ik durfde het uiteindelijk niet aan." Een zucht. „Misschien had ik het toch moeten doen. Ik weet het ge woon niet." „De reacties van luisteraars, vooral de grote groep conservatievere oudere luisteraars. Zij zitten daar misschien niet op te wachten, nemen er aanstoot aan. Het blijft een dilemma voor homoseksu ele artiesten. Sam Smith doet het ook niet, hè? Luis ter eens naar de eerste zin uit zijn aller eerste hit Stay With Me. Tm not good at a one night standzingt hij. Heel neutraal. Ik ben benieuwd of het net zo'n grote hit was geworden als hij over een 'hem' in zijn bed had gezongen. Ik denk en hoop dat de jongste generatie er straks geen probleem meer van maakt." „Ik hoef geen homo van beroep te zijn, hè. Ik ben juist bewust geen boegbeeld voor de homobeweging geworden. Bij elk incident rond homogeweld hangen er journalisten aan de lijn ofik er iets over wil zeggen. Dat doe ik nooit. Ik heb er heus wel een mening over, het is verschrikkelijk dat het gebeurt, maar ik wil er niet voor op de barricades klim men." „Die twijfel had meer met mezelf te maken, hoor. Ik was 16, nog hartstikke bleu, moest alles nog ontdekken. Ik was er in die tijd nog niet eens aan toe het aan mijn ouders te vertellen, laat staan aan mijn fans. Zulke dingen moeten op een natuurlijke manier gaan. Als het niet goed voelt, moet je het niet doen. Zo kijk ik ook naar mijn liedjes." Amper uitgepuberd was Jamai toen hij middelpunt werd van een in ons land zel den vertoonde gekte. De eindstrijd van het eerste seizoen van tv-talentenjacht Idols trok destijds meer dan 5 miljoen kij kers. De finalisten Jamai en Jim Bakkum waren instantberoemdheden. Net als de juryleden en de kandidaten die afvielen na vaak dramatisch verlopen, maar wel uitgezonden, audities. Lomans debuut album verscheen enkele maanden na zijn zege. Pas volgende week komt er een ver volg. In de tussenliggende jaren speelde hij in veel musicals en sinds 2009 is hij televisiepresentator bij RTL, waar hij de afgelopen vier jaar een van de gezichten van The Voice of Holland was. Toch, zo constateert hij, is hij voor velen nog altijd 'Jamai van Idols'. Recent overlegde hij met de redactie van De Wereld Draait Door over een optreden in de uitzending. Wacht eens, opperde de redacteur, was het geen leuk idee als Jim Bakkum dan ook zou aanschuiven? Mis schien konden de twee finalisten van de eerste reeks van tv-talentenjacht Idols dan beiden een liedje zingen? Lang ver haal kort: Jamai bedankte voor de eer. „Ik vind het echt een tekort aan intelligentie als mensen mij per definitie aan Idols verbinden. Kom op zeg. Het is vijftien jaar terug! De helft van mijn leven! Wat denken ze wel. Ik vergeet heus nooit dat mijn carrière daar is begonnen, maar ik ben wel wat gelaagder dan dat." „Natuurlijk. Maar ik merk nu hoe lang zoiets aan je blijft plakken. Dat gepraat over Idols, de hit Step Right Up: het is voor mij klaar. Toch komen er op straat nog steeds mensen naar me toe om, net zoals toen in Step Right Up, heel hard 'Come oooon' te schreeuwen. Ik zing dat nummer nooit meer. En ik ben ook niet van plan dat weer te doen. Dat is geweest, time to move on. Als je die clip van toen nu nog bekijkt! Een wande lende zuurstok was ik, een ventje nog. Echt een totaal andere tijd. Ik ga bij jou toch ook niet constant refereren aan wat jij vijftien jaar geleden deed? En het is toch niet dat ik in de tussentijd niets heb gedaan." „Ik wilde dat in eerste instantie helemaal niet. Dat ik het uiteindelijk toch deed, was op uitdrukkelijk verzoek van RTL. Het leek die mensen een goed idee als ik er als oud-winnaar bij was. Het was niet 100 procent vrijwillig dat ik ja zei. Maar laat ik vooropstellen: ik vond het uitein delijk ontzettend leuk. En het eerste sei zoen was nog hartstikke succesvol ook. Idols blijft een goed format, maar naast The Voice of Holland kan het moeilijk bestaan." „Niet één keer. Iedereen begon destijds volkomen blanco. Tegenwoordig weet elke deelnemer precies wat hem te wach ten staat. Daarom vind ik dat gelul van 'o, wat zielig, dat harde commentaar' ook zo verschrikkelijk. Anouk had er bij de The Voice ook last van. Die kandidaten zijn volwassen! Dat zijn mensen met stem recht, hoor. Die kunnen heus hun eigen verantwoordelijkheid nemen." „Wat grappig. En ik snap het ook wel. Jim heeft met zijn uiterlijk een godsgeschenk Waar ben je bang voor? Je durft de conservatieve oudere luisteraar dus niet te trotseren? Voor je coming-out, een half jaar na de Idols-finale, kende je ook twijfel. Niet iedereen in jouw begeleidings team vond het verstandig. Ze vrees den negatieve gevolgen voor je loopbaan. Val je zo niet terug in dezelfde positie? Die vrolijke jongen van Idols is toch nog wel onderdeel van jou? Maar je werd twee jaar geleden wel jurylid van Idols. Zag jij in het auditielokaal af en toe de jonge versie van jezelf binnenlo pen? Jouw collega en goede vriend Niel- son vertelde dat hij vijftien jaar gele den, als 13-jarige, op jou stemde in de finale van Idols. Hij zei: 'Jim had alles. Hij was zo knap dat hij eerder iemand was om jaloers op te zijn. Jamai, dat was ik.' magazine 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 75