J
Het Zeeuws Orkest heeft de lente in de bol
optiek de |onge
Cartler
«;si
8
Exposities in ZB en CBK in Middelburg
Dieren in de kunst is het thema van
de Kinderkunstweek. Met onder
andere tentoonstellingen die voor
iedereen een bezoek waard zijn.
Mens en dier. Lang
geleden was het
'eten of gegeten
worden'. Later wer
den dieren getemd,
gehouden als vee, als rij- of last
dier, extra arbeidskracht en ook
voor de gezelligheid. In onze tijd
houden we meer huisdieren dan
ooit én tonen we op immense
schaal geen respect voor dieren. In
de kunst wemelt het van de die
ren. Reden voor de organisatoren
van de Kinderkunstweek om dit
jaar het dier centraal te stellen.
CBK Zeeland in Middelburg toont
Beestenboel, een gevarieerde ten
toonstelling met werk van negen
tien kunstenaars uit Zeeland. Met
als grootste bijdragen die van Mar
cel Warmenhoven en Thijs Per-
sijn. De laatste maakte het Kinder-
kunstweekgeschenk en een reus
achtige
wandschildering van een muis.
Kleine muisjes zijn schattig,
maar is een dier nog zo lief wan
neer het twintig keer zo groot is?
Met een appèl op de fantasie snijdt
Persijn de relatie die wij met die
ren hebben aan. Dat doet War
menhoven ook. Hij maakte een ree
die bestaat uit onderdelen van
houten stoelen die nu een tweede
leven krijgen. Het beeld is razend
knap gemaakt, tegelijkertijd ex
pressief en levensecht. Aan de ene
kant lijkt het alsof het dier de beli
chaming is van een aanklacht te
gen het gebruik van de natuur.
Aan de andere kant kun je het zien
als een metafoor voor de harmoni
sche verbinding van mens, dier en
natuur. Die twee kanten zie ik ook
in de overtuigende fotoreeks van
Kim Pattiruhu. De soms moei
zame relatie tussen mens en dier
komt overtuigend naar voren in de
schilderijen van Bo de Jong, die in
ventief pure schilderkunst combi
neert met een subtiele oproep om
die dieren ruimte te geven. De
aantasting van de natuur zoals die
zich in toenemende mate onder
Er is ook ruimte
voor verwondering
over de schoonheid
en de kracht van het
dier
water manifesteert, bracht Da-
nielle Orelio tot haar bronzen vis
sen, die samen met het koraal
waar zij zich tussen bewegen ten
onder lijken te gaan.
Niet alle kunstenaars maakten
werk dat dit soort vragen oproept.
Er is ook ruimte voor verwonde
ring over de schoonheid en de
kracht van het dier. De bronzen
vogels van Berita Valk zijn daar
mooie voorbeelden van. Net zoals
de poezen van Anita Dekker, de
fijne doorwerkte etsen van Nicole
Henderiks en de knappe, rake te
keningen van Ludmilla Kalmaeva.
In de ZB in Middelburg is nog de
tentoonstelling Zoöciteit van Ra-
mon de Nennie te zien, met op
dieren geïnspireerde objecten. Je
kunt er kennismaken met 'Drrraf
een uit zacht metaal gebogen
hond met als kop een wieltje van
een draaistoel. Of met de 'Borstel
schildpad', de man herkenbaar aan
wat extra agressieve haakjes. Ook
het 'Viswijf is van de partij net als
de 'Puntenslijperglimworm'. Een
kikkerachtig wezen onder een
stolp, 'Gevecht tegen het zuur' ge
heten, geeft de speelse presentatie
zijn titel. De Nennie zet fantasie
en humor in als middel om je los
te maken van vaste patronen en
verstarde denkbeelden. Samen
met het dier lijkt hij zich te willen
onttrekken aan de regels van de
beschaving die vaak minder hoog
staand is dan ze wil doen voorko
men. Stilstaan bij het dier in de
kunst is ook stilstaan bij de relatie
van het dier en onszelf. En gelet op
de politieke en maatschappelijke
actualiteit misschien ook wel bij
het dier in onszelf.
Het Zeeuws Orkest (HZO)
zit lekker in zijn vel. Het
Nieuwjaarsconcert was
driemaal uitverkocht en ook het
Voorjaarsconcert is twee keer uit
verkocht en in Terneuzen kwa
men meer dan 500 mensen luiste
ren. Het programma, met een
Spaans thema, beloofde de nodige
passie en warmbloedige vertolkin
gen van werken die, ofwel door
Spaanse componisten waren ge
schreven, of Spanje als onderwerp
hadden.
HZO pakte uit met een grote be
zetting: naast de strijkers veel ko
per, een hele batterij slagwerk,
harpen en piano. Een reis door
Spanje inspireerde de Franse com
ponist Chabrier om al zijn indruk
ken van dit zonnige land in mu
ziek te vertalen in een rapsodisch
werk. De stevige ritmes en het en
thousiasme van het orkest, dat
duidelijk de lente in de bol had,
zorgde ervoor dat je na deze mu
ziek klaar was om naar de arena te
gaan. Dat gevoel bleef bij het luis
teren naar 'El Sombrero de tres pi-
cos' van De Falla. De typische
Spaanse ritmes, de regelmatig tri
omfale klanken en opzwepende
passages zorgden voor het Spaanse
sfeertje. De felle, soms vrij harde
passages overheersten de enkele
zachte frasen. Het werk werd dy
namisch uitgevoerd en met vol
doende aandacht voor nuances. 'El
Amor Brujo' van De Falla wordt
niet vaak uitgevoerd en meestal in
een gereduceerde vorm. Tania
Kross had gekozen voor de volle
dige partituur. Haar interpretatie
van de vrouw die bezeten is van
een oude liefde (zij ziet de geest
van hem in de vuurdans) was in
drukwekkend. Ze zong als een fla
mencozangeres. Haar stembereik
is groot en ze schakelt moeiteloos
over van borst- naar middenstem.
Haar lied na het mooie intro door
de hobo klonk verhalend en vol
emotie. Wat een afwisseling tus
sen zwoele tonen (cello) en het
Tania Kross zong
speels en verleidelijk,
met het juiste tikje
sensualiteit
ruwe oergeluid van de menselijke
stem. Na twee werken in een vro
lijke sfeer vertolkte Tania Kross de
zeven liederen in verschillende
Spaanse stijlen van De Falla
waarin de liefde de rode draad
was. Strelend gebracht en vol pas
sie, liederen over vrouwen gedre
ven door moederliefde tot en met
de wraakzuchtige bedrogen ge
liefde. De rol van Carmen (Bizet)
ligt Kross goed. Ze zong speels en
verleidelijk, met het juiste tikje
sensualiteit. 'Capriccio Espagnol'
van Rimsky-Korsakov was een
goede afsluiter. Het is een afwisse
lend werk in een uitgekiende or
kestratie. Het is ritmisch sterk en
klinkt zonnig Spaans, overgoten
met een Russisch sausje. Met dit
vrij lange concert trakteerde HZO
het publiek op heel veel noten
voor zijn geld.
zaterdag 17 maart 2018
PC
Dieren als inspiratie voor kunst
Nico Out
Deel van de expositie in het CBK: Links werk van Marcel Warmenhoven, midden van Ollo Feenstra en
wandschildering van Thijs Persijn. fotosnicoout
Ramon de Nennie: t/m 25/3, ZB,
Kousteensedijk 7, Middelburg,
ma. 13.00-20.00; di. t/m vr.
10.00-20.00; za. 10.00-16.00 uur.
Beestenboel: t/m 20/4, CBK Zee
land, Balans 17, Middelburg, ma.
t/m vr. 9.00-17.00 uur, eerste
zondag van de maand en dit
weekend 13.00-17.00 uur.
Werk van Ramon de Nennie in de ZB in Middelburg. Op de voor
grond: 'Gevecht tegen het zuur'.
Jeanette Vergouwen
Recensie
Voorjaarsconcert 2018 van Het
Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan Meyle-
mans, m.m.v. Tania Kross (mezzo
sopraan): Werken van Chabrier,
Giménez, Glinka, Rimsky-Korsa
kov, De Falla en Bizet. Gehoord
donderdag in het Scheldetheater
in Terneuzen. Nog te horen van
daag in Middelburg (uitverkocht).
Lange Vorststraat 40, 4461JP Coes www.optiekdejonge.nl
Tel.: (011B) 21 12 72 Mob.: 06 83 87 51 44 (jjj O f§)