J Het Zeeuws Orkest heeft de lente in de bol optiek de |onge Cartler «;si 8 Exposities in ZB en CBK in Middelburg Dieren in de kunst is het thema van de Kinderkunstweek. Met onder andere tentoonstellingen die voor iedereen een bezoek waard zijn. Mens en dier. Lang geleden was het 'eten of gegeten worden'. Later wer den dieren getemd, gehouden als vee, als rij- of last dier, extra arbeidskracht en ook voor de gezelligheid. In onze tijd houden we meer huisdieren dan ooit én tonen we op immense schaal geen respect voor dieren. In de kunst wemelt het van de die ren. Reden voor de organisatoren van de Kinderkunstweek om dit jaar het dier centraal te stellen. CBK Zeeland in Middelburg toont Beestenboel, een gevarieerde ten toonstelling met werk van negen tien kunstenaars uit Zeeland. Met als grootste bijdragen die van Mar cel Warmenhoven en Thijs Per- sijn. De laatste maakte het Kinder- kunstweekgeschenk en een reus achtige wandschildering van een muis. Kleine muisjes zijn schattig, maar is een dier nog zo lief wan neer het twintig keer zo groot is? Met een appèl op de fantasie snijdt Persijn de relatie die wij met die ren hebben aan. Dat doet War menhoven ook. Hij maakte een ree die bestaat uit onderdelen van houten stoelen die nu een tweede leven krijgen. Het beeld is razend knap gemaakt, tegelijkertijd ex pressief en levensecht. Aan de ene kant lijkt het alsof het dier de beli chaming is van een aanklacht te gen het gebruik van de natuur. Aan de andere kant kun je het zien als een metafoor voor de harmoni sche verbinding van mens, dier en natuur. Die twee kanten zie ik ook in de overtuigende fotoreeks van Kim Pattiruhu. De soms moei zame relatie tussen mens en dier komt overtuigend naar voren in de schilderijen van Bo de Jong, die in ventief pure schilderkunst combi neert met een subtiele oproep om die dieren ruimte te geven. De aantasting van de natuur zoals die zich in toenemende mate onder Er is ook ruimte voor verwondering over de schoonheid en de kracht van het dier water manifesteert, bracht Da- nielle Orelio tot haar bronzen vis sen, die samen met het koraal waar zij zich tussen bewegen ten onder lijken te gaan. Niet alle kunstenaars maakten werk dat dit soort vragen oproept. Er is ook ruimte voor verwonde ring over de schoonheid en de kracht van het dier. De bronzen vogels van Berita Valk zijn daar mooie voorbeelden van. Net zoals de poezen van Anita Dekker, de fijne doorwerkte etsen van Nicole Henderiks en de knappe, rake te keningen van Ludmilla Kalmaeva. In de ZB in Middelburg is nog de tentoonstelling Zoöciteit van Ra- mon de Nennie te zien, met op dieren geïnspireerde objecten. Je kunt er kennismaken met 'Drrraf een uit zacht metaal gebogen hond met als kop een wieltje van een draaistoel. Of met de 'Borstel schildpad', de man herkenbaar aan wat extra agressieve haakjes. Ook het 'Viswijf is van de partij net als de 'Puntenslijperglimworm'. Een kikkerachtig wezen onder een stolp, 'Gevecht tegen het zuur' ge heten, geeft de speelse presentatie zijn titel. De Nennie zet fantasie en humor in als middel om je los te maken van vaste patronen en verstarde denkbeelden. Samen met het dier lijkt hij zich te willen onttrekken aan de regels van de beschaving die vaak minder hoog staand is dan ze wil doen voorko men. Stilstaan bij het dier in de kunst is ook stilstaan bij de relatie van het dier en onszelf. En gelet op de politieke en maatschappelijke actualiteit misschien ook wel bij het dier in onszelf. Het Zeeuws Orkest (HZO) zit lekker in zijn vel. Het Nieuwjaarsconcert was driemaal uitverkocht en ook het Voorjaarsconcert is twee keer uit verkocht en in Terneuzen kwa men meer dan 500 mensen luiste ren. Het programma, met een Spaans thema, beloofde de nodige passie en warmbloedige vertolkin gen van werken die, ofwel door Spaanse componisten waren ge schreven, of Spanje als onderwerp hadden. HZO pakte uit met een grote be zetting: naast de strijkers veel ko per, een hele batterij slagwerk, harpen en piano. Een reis door Spanje inspireerde de Franse com ponist Chabrier om al zijn indruk ken van dit zonnige land in mu ziek te vertalen in een rapsodisch werk. De stevige ritmes en het en thousiasme van het orkest, dat duidelijk de lente in de bol had, zorgde ervoor dat je na deze mu ziek klaar was om naar de arena te gaan. Dat gevoel bleef bij het luis teren naar 'El Sombrero de tres pi- cos' van De Falla. De typische Spaanse ritmes, de regelmatig tri omfale klanken en opzwepende passages zorgden voor het Spaanse sfeertje. De felle, soms vrij harde passages overheersten de enkele zachte frasen. Het werk werd dy namisch uitgevoerd en met vol doende aandacht voor nuances. 'El Amor Brujo' van De Falla wordt niet vaak uitgevoerd en meestal in een gereduceerde vorm. Tania Kross had gekozen voor de volle dige partituur. Haar interpretatie van de vrouw die bezeten is van een oude liefde (zij ziet de geest van hem in de vuurdans) was in drukwekkend. Ze zong als een fla mencozangeres. Haar stembereik is groot en ze schakelt moeiteloos over van borst- naar middenstem. Haar lied na het mooie intro door de hobo klonk verhalend en vol emotie. Wat een afwisseling tus sen zwoele tonen (cello) en het Tania Kross zong speels en verleidelijk, met het juiste tikje sensualiteit ruwe oergeluid van de menselijke stem. Na twee werken in een vro lijke sfeer vertolkte Tania Kross de zeven liederen in verschillende Spaanse stijlen van De Falla waarin de liefde de rode draad was. Strelend gebracht en vol pas sie, liederen over vrouwen gedre ven door moederliefde tot en met de wraakzuchtige bedrogen ge liefde. De rol van Carmen (Bizet) ligt Kross goed. Ze zong speels en verleidelijk, met het juiste tikje sensualiteit. 'Capriccio Espagnol' van Rimsky-Korsakov was een goede afsluiter. Het is een afwisse lend werk in een uitgekiende or kestratie. Het is ritmisch sterk en klinkt zonnig Spaans, overgoten met een Russisch sausje. Met dit vrij lange concert trakteerde HZO het publiek op heel veel noten voor zijn geld. zaterdag 17 maart 2018 PC Dieren als inspiratie voor kunst Nico Out Deel van de expositie in het CBK: Links werk van Marcel Warmenhoven, midden van Ollo Feenstra en wandschildering van Thijs Persijn. fotosnicoout Ramon de Nennie: t/m 25/3, ZB, Kousteensedijk 7, Middelburg, ma. 13.00-20.00; di. t/m vr. 10.00-20.00; za. 10.00-16.00 uur. Beestenboel: t/m 20/4, CBK Zee land, Balans 17, Middelburg, ma. t/m vr. 9.00-17.00 uur, eerste zondag van de maand en dit weekend 13.00-17.00 uur. Werk van Ramon de Nennie in de ZB in Middelburg. Op de voor grond: 'Gevecht tegen het zuur'. Jeanette Vergouwen Recensie Voorjaarsconcert 2018 van Het Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan Meyle- mans, m.m.v. Tania Kross (mezzo sopraan): Werken van Chabrier, Giménez, Glinka, Rimsky-Korsa kov, De Falla en Bizet. Gehoord donderdag in het Scheldetheater in Terneuzen. Nog te horen van daag in Middelburg (uitverkocht). Lange Vorststraat 40, 4461JP Coes www.optiekdejonge.nl Tel.: (011B) 21 12 72 Mob.: 06 83 87 51 44 (jjj O f§)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 44