I W: EUWS 11 G*. Onschuldige Nederlanders hoeven zich écht geen zorgen te maken over de nieuwe inlichtingenwet, zegt minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken. Maar wat als uit het referendum een 'nee' rolt? „Daar wil ik niet op vooruitlopen." Vier dagen voor het referen dum over de Wet op de in lichtingen- en veiligheids diensten (Wiv) twijfelt een grote groep kiezers nog. Stem ik op 21 maart voor of tegen de bekritiseerde 'sleepwet'? Die wet geeft de geheime diensten meer be voegdheden om telefoonverkeer, mailtjes en whatsappberichten af te tappen. Sinds deze week voert D66-minister Kajsa Ollongren - verantwoordelijk voor de geheime dienst AIVD - campagne. „Ik heb er heel veel ver trouwen in dat mensen het belangrijk vinden dat deze wet er komt", zegt ze, verwijzend naar de laatste peilingen, die een voorsprong laten zien voor het 'ja'-kamp. „Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat dat dus niet mag. De diensten mogen niet zomaar informatie van onschuldige Nederlanders onder scheppen. Je moet je voorstellen: er is sprake van dreiging, bijvoorbeeld uit het buitenland. De diensten gaan dan zoeken naar contacten tussen die plek en Nederland. Alles wat niet relevant is, wordt eruit gefilterd en gewoon weggegooid. De geheime diensten zijn totaal niet in geïnteres seerd in mails van onschuldige burgers, van u ofvan mij." „Nederland kent dreiging: terrorisme, economische spionage, digitale aanval len. De technologie is enorm veranderd sinds 2002, het jaar waarin de vorige in lichtingenwet werd ingevoerd. In die tijd was internet nog maar net in opkomst. De diensten mogen al ongericht informatie uit de lucht halen. Als het uit de ether kan worden ge plukt, dan doen ze dat. Maar nu gaat alle informa tie via de kabel, omdat we met smartphones communiceren via apps, we gebruiken wifi- hotspots. De diensten mogen nu niet ongericht aftappen van de kabel, daarom is een moderne wet nodig." „Dat doen de diensten alleen als ze een persoon of instelling op de korrel hebben van wie dreiging uitgaat. Dan mogen ze, het moet natuurlijk wel proportioneel zijn, gericht gaan hacken of an derszins afluisteren. Ook als die informatie op zijn computer of smartphone staat. Maar onge richt aftappen mag nu niet op de kabel, alleen via de ether." „Ja, want we zijn een democratische rechtstaat en deze wet schept goede kaders waarin is vastge legd wanneer een dienst bijzondere bevoegdhe den mag inzetten. Niet alleen de verantwoorde lijk minister moet eerst toestemming geven. Ook een onafhankelijke toetsingscommissie, die be staat uit twee rechters en een technisch specialist. Nu is er alleen een toezichthouder die achteraf controleert of alles netjes is verlopen. Door die toetsingscommissie komt er een extra slot op de deur, een extra garantie dat de geheime dienst zijn werk goed doet." „Dat is een goed punt. Dat zal in de praktijk moe ten blijken. We delen nu al veel informatie met het buitenland. Zo werd bij de aanslagen in Brus sel een laptop gevonden met een harde schijf en een onvoorstelbare hoeveelheid informatie. Die informatie werd gedeeld met andere landen, ook met ons. Een aanslagpleger liep nog rond en kon op een trein naar Amsterdam, Keulen of Londen zitten." „Ja, dat moet. Dat is in protocollen vastgelegd. Maar als er mensenlevens op het spel staan en er bloedspoed is, bestaat er een spoedprocedure. Dan kan de AIVD razendsnel handelen en moet de dienst achteraf uitleg geven over de noodzaak. Dat mag alleen in het geval van ernstige drei ging-" „Dat zal niet gebeuren. De diensten werken bin nen de wet. En we hebben in Nederland een goede traditie dat het werk van de geheime dien sten - voor- en achteraf- wordt ingeperkt door de wet." „Ik denk dat er nu veel over wordt gesproken en geschreven. Dat is goed. Ik probeer op allerlei manieren over te brengen wat de wet betekent. Tegen Nederlanders wil ik zeggen: informeer jezelf zo goed mogelijk en ga stemmen." „Ik verwacht dat Nederland in meerderheid voor stemt. Als dat niet gebeurt, zal het kabinet die uitkomst moeten wegen. Daarover zullen we in debat gaan met de Tweede Kamer." „De heer Buma zit in de Tweede Kamer, hij mag zijn mening op dat punt geven. Ik vind het be langrijk dat we dit proces stap voor stap doorlo pen. Dit kabinet houdt zich aan de wet op het raadgevend referendum. En die wet zegt dat wij een 'nee' moeten overwegen. Dat zullen we dan ook doen." „Ik denk niet dat we het in vijf minuten zullen doen. Daar staan geen termijnen voor. Je moet er natuurlijk even de tijd voor nemen." „Daar wil ik nu niet op vooruitlopen." zaterdag 17 maart 2018 GO Aan wil Ollongren niet denken Jan Hoedeman Peter Winterman Den Haag Kunt u zich voorstellen dat Nederlanders er moeite mee hebben dat de geheime diensten straks onbeperkt telefoons en computers mogen aftappen? Waarom is het nodig om de bevoegd heden van de geheime diensten uit te breiden? De smartphone bestaat al heel lang. Het is toch niet zo dat diensten nu niet via de kabel aftappen? Dan zijn we al jaren zeer kwetsbaar. U zegt: vertrouw mij en vertrouw de geheime diensten. Maar wat als er over tien jaar een ander kabinet zit? Kan de kiezer erop vertrou wen dat dan geen misbruik wordt gemaakt van de nieuwe bevoegdheden? De geheime diensten moeten soms snel han delen. Bijvoorbeeld als na een aanslag in het buitenland het risico bestaat dat de aanslag pleger naar Nederland komt. Is er dan wel tijd om een minister en een driekoppige commis sie eerst een oordeel te laten vellen? Zijn u en die driekoppige commissie 24 uur per dag en zeven dagen per week bereikbaar? Als de AIVD toch ongericht communicatie af tapt, zonder uw toestemming, treedt u dan af? Veel Nederlanders weten niet waar het refe rendum over gaat. Neemt u dat zichzelf kwa lijk? Als een meerderheid woensdag 'nee' zegt, haalt u dan de scherpe kantjes van de inlich tingenwet af? CDA-leider Sybrand Buma zei eerder dat het kabinet een 'nee' zou negeren. Is dat ook uw plan? Hoe lang duurt dat 'overwegen'? Daar kun je in vijf minuten mee klaar zijn, toch? Kan het zijn dat het kabinet helemaal niets doet bij een tegenstem en de wet onveranderd invoert?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11