'Deze wijk is het meest authentiek en trots van alle boroughs in New York 421 zaterdag 17 maart 2018 straat in foodtrucks. Maar dat liep de spuigaten uit", zegt Brian. „Daarom wer den vergunningen uitgegeven en lukte het om de chaos op straat in te dammen." Op Arthur Avenue wemelt het van de restaurants en speciaalzaken. De wijk heeft slechts één supermarkt. McDonald en Subway kwamen, en vertrokken weer. „Want geen Italiaan die erover peinst om daar te eten als hij ook dit kan krijgen", zegt Brian, terwijl hij de deur opent van Calabria Porkstore. Een enorme hoeveel heid gedraaide worsten, saucijzen en biefstuk ligt er in de vitrines. Zelfs aan het plafond hangt worst. Honderden kilo's. Bij restaurant Mario's vraagt Brian wie The Godfather heeft gelezen. In dit restau rant speelde zich namelijk een cruciale scène af, waarin Michael Corleone een (corrupte) politieagent en een gangster doodschiet. Het is 2018, maar je waant je in de jaren 50, met obers die nog in pak met hun karretje vol toetjes langs tafels komen. Regisseur Francis Ford Coppola wilde hier ook filmen, maar de eigenaar weigerde. 'Ik wil dat mensen hier komen om mijn eten, en niet om een of andere film', zei hij. In het Joodse kruidenierswinkeltje van 'The Teitel Brothers' is het alsof de tijd heeft stilgestaan. Overal stapels met zeep en kazen, en olie en olijven in kratten en op schappen. Gilbert Teitel - tweede generatie - zegt, wijzend bij een muur vol zwart-witfoto's: „Dit was mijn vader, een Jood uit Oostenrijk. Voordat de Eer ste Wereldoorlog uitbrak, reisde hij zijn neefin Amerika achterna. Hij heeft de crisis van 1929 en de drooglegging door staan. Ook wij rooien het nog altijd." De meeste klanten van de Teitels zijn verhuisd naar ruimere wijken en grotere huizen. Maar ze komen wekelijks terug om hun boodschappen te doen. „Het is te hopen dat de ondernemers blijven en vasthouden aan hun tradities." Tommy (56) is als kind al verhuisd, naar de Noord-Bronx. Hij koopt nog altijd zijn brood bij bakkerij Addeo, een fami lielid. „Mijn ouders zijn weggegaan toen het te onrustig werd." Daarmee doelt hij op de branden in de jaren 70, na de aanleg van de Cross Bronx Expressway. Voor de aanleg van die snel weg dwars door de Bronx hebben dui zenden mensen hun huizen moeten ver laten. De rijken trokken naar het noorden, de armen bleven achter. Werk loosheid en criminaliteit zorgden voor een explosieve sfeer. „Mensen staken hun woning in de fik, uit protest of om verzekeringsgeld op te strijken. Overal zag je huizen met ingeslagen ramen", zegt Tommy. „Behalve in Little Italy, hier bleef het relatief rustig." Hoe dat kwam? „Wij Italianen zorgden voor elkaar, hielden een oogje in het zeil." Fluisterend: „Ik haat het om te zeggen, maar de maffia, hè." Na een bezoek aan de prachtige kassen in de botanische tuin, is het tijd voor een Bronx-biertje in Mott Haven Bar, een gezellig café aan de haven. Jong, middelbaar en oud, hip en klassiek, alles is vertegenwoordigd. Uit de boxen klinkt r&b en hiphop. Goeie vibe. „De Bronx is begonnen aan een op mars. In elk geval in de hoofden van mensen", zegt kunstenares Nathalie Wood. Ze is artist in residence van het Arthur Freeman House. In wat ooit een chique mansion van kunstliefhebber Arthur Freeman was, zit tegenwoordig een kinderopvang en een bed and break- fast en werken achttien kunstenaars die The Bronx een warm hart toedragen. „Natuurlijk zijn de mensen blij om te zien dat er nu eindelijk aandacht naar de wijk uitgaat. En dat hier steeds meer musea, culturele instellingen en hippe barretjes komen", zegt Nathalie in haar atelier. Ze werkt er aan een serie schilde- WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 106