Reimerswaal raakt W f p ervaring kwijt 1/ fi L JÈ//L JpXÉ lillik//A J,v J Uitbreiding moet wel aansluiten op de behoefte van reizigers Hernieuwde zwemtocht tussen Vlissingen en Breskens na één editie al weer ten onder De haltetaxi gaat nog voor de zomer meer haltes aandoen. Do provincie zou het liefst alle kernen en buurt schappen van meer dan vijftig inwoners met de haltetaxi willen ontsluiten. J( Sinds maart 2015 rijdt hij door Zee land: de haltetaxi. Toen werd een flink aantal buslijnen in Zeeland geschrapt. Als vervanging kwam de haltetaxi. Die moet ten minste an derhalf uur van tevoren worden be steld, rijdt van halte naar halte en biedt een aansluitgarantie op de bus. Reizigers moeten een speciale gebruikerspas aanvragen en kun nen alleen contant betalen. Vorig jaar heeft het onderzoeksbureau I&O Research samen met Forseti, een bureau voor aanbestedingen in het doelgroepenvervoer, een en quête gehouden onder Zeeuwse gebruikers van de haltetaxi. Die krijgt het cijfer 8,1. Van de onder vraagde reizigers vindt 92 procent de chauffeur vriendelijk en ook over de medewerkers van de ver- voercentrale wordt (door 88 pro cent) positief geoordeeld. Gezien de tevredenheid van de gebruikers adviseren de bureaus de haltetaxi op grotere schaal toe te passen. De haltetaxi maakt nu 30.000 ritten per jaar in Zeeland. De koppeling met trajecten waar ooit een bus reed moet worden losgela ten, stellen de onderzoekers. Op plekken en tijden waar nu nage noeg lege bussen rijden is de halte taxi een goed alternatief. Het beste moment daarvoor is als een nieuwe openbaarvervoerconcessie ingaat. Dat is pas in december 2024. Verbeteringen In de tussenliggende periode zijn al verbeteringen mogelijk. Niet alleen de gebruikers, maar ook de Ge meentelijke Vervoerscentrale, het Overlegplatform Openbaar Vervoer (OPOV), Connexxion en het Provinciaal Overleg Verkeer en Vervoer pleiten voor meer vertrek- mogelijkheden. Dat kan door het aantal haltes uit te breiden. De pro vincie wil niet zo ver gaan dat op stappen bij elke bushalte kan, zoals het OPOV wil. De uitbreiding moet wel aansluiten op de behoefte van reizigers. Daarbij wordt nadrukke lijk gekeken naar de ontsluiting van kernen en buurtschappen vanaf vijftig inwoners. Voor de zomer moet dat zijn ingevoerd. Moeilijker is het om de vooraan- meldtijd terug te brengen van an derhalf naar één uur. Dat is afhan kelijk van de taxicapaciteit die ge meenten hebben afgesproken met het doelgroepenvervoer. Afhanke lijk van de aanbesteding die nu loopt in Zeeuws-Vlaanderen wordt gekeken wat er mogelijk is. Andere betaalmogelijkheden, zo als pinnen of het gebruik van de OV-chipkaart, zijn ook pas moge lijk bij nieuwe aanbestedingen. Ge meenten of regio's moeten dat dan wel opnemen in hun programma van eisen. De provincie begint zo snel mo gelijk met een campagne om de haltetaxi te promoten. De verwach ting is dat ook dat leidt tot meer ge bruik. vrijdag 16 maart 2018 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl 1 kM j [T A 'rii 130 jaar ll t fllt iiffjii j Met een gemiddelde van dertien jaar ervaring heeft Reimerswaal nu nog de meest doorgewinterde gemeenteraad van Zeeland. Daar komt na 21 maart veran dering in. Acht van de negentien zittende raadsleden keren niet terug of staan op een onverkiesbare plaats. Samen zijn ze goed voor 130 jaar aan ervaring in de gemeenteraad. SGP'ers Bram van Stee (r) en Tin Janszen (I) doen met 32 en 28 jaar een flinke duit in het zakje. Ze worden gevolgd door CDA'er Peter Koeman. Hij zit al 20 jaar in de gemeenteraad en staat nu op plaats 12. Als hij voldoende voorkeursstemmen krijgt, neemt hij echter opnieuw een zetel in. zeeland 2 zeeland 4 foto johan van der heijden Ruim baan voor haltetaxi Ernst Jan Rozendaal Middelburg u De Zeeuwse gebruikers geven de haltetaxi het rap portcijfer 8,1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 87