49 hectare Nummer 1 20 JAAR EN 420 PK TREK VIJF JAAR UIT VOOR OVERDRACHT VAN JE BEDRIJF AUTOMOTIONS 'De oplevering hebben we met gebak gevierd' Linda Ewijk (20) is sinds enkele maanden de trotse bezitter van een eigen vracht wagen. En niet de minste: een Mercedes-Benz Actros, met 420 pk onder de motorkap. Het was voor haar een heel logische beslissing om met mobiliteitsgroep automotions in zee te gaan „Voor ons was het vanzelfsprekend om naar automotions te gaan. Mijn vader heeft een eigen transportbedrijf: Ewijk Trans port. Hij is al ruim dertien jaar klant bij automotions. Hij is heel tevreden over de service. Bovendien is het wederzijdse respect en vertrouwen groot." Voorliefde voor Mercedes Sinds haar achttiende heeft Linda haar vrachtwagenrijbewijs. Vader Gerben leek het verstandig dat ze eerst ervaring op zou doen bij andere transportbedrijven voordat ze in de zaak kwam werken. „Ik heb toen ook op andere merken gereden dan Merce des-Benz. Maar ik blijf Mercedes het pret tigst vinden om te rijden", vertelt Linda. „Waarom? In deze cabines vind ik het makkelijkst mijn draai. Het dashboard is prettig ingericht, de knopjes zitten op een logische plek, de spiegels zijn het best af te stellen in vergelijking met andere merken. Alles in de cabine is lekker dichtbij... met mijn lengte van 1,62 meter is dat een mooie bijkomstigheid!" Goed advies „Het aanschaffen van een vrachtauto is echt iets anders dan het kopen van een personenauto", vervolgt Linda haar verhaal. „Sowieso moest er eerst flink gespaard worden. Ik ben dan ook blij dat ze mij een goede gebruikte vrachtauto van drie jaar oud konden aanbieden. Dat scheelt in aanschafkosten. Daarnaast moet de vracht wagen passen bij het type transport. Ik vervoer fruit en groente in gekoelde reefer- containers. Het is belangrijk dat de auto voldoende vermogen heeft. Tijdens het adviesgesprek zijn we heel goed geholpen door Marleen Konijnendijk van automoti ons. Ik ben blij met haar deskundige ad vies. Wat ik ook leuk vond, is dat zij aan voelde wat een grote stap dit voor mij is. De oplevering hebben we met gebak gevierd. Erg leuk!" Snelle onderhoudsservice Tot slot is Linda heel tevreden over de pech- en onderhoudsservice. „Ik heb één keer een lekkage in de luchtslangen gehad. Ik kon meteen terecht in de werkplaats en een half uurtje later was alles keurig gere pareerd. Echt superservice! Dat past ook bij de transportbranche, want tijdverlies kost geld. Automotions heeft ook pech- onderwegservice in de regio. En via Merce des is er een pechservice voor heel Europa. Het is een prettig idee dat je altijd en overal weer op weg geholpen wordt." o O Als boer wil ik mijn akkerbouwbedrijf over dragen aan mijn zoon. Wat zijn de conse quenties en waar moet ik op letten? Koen Laseroms, specialist familiebedrijven, geeft antwoord. In de agrarische sector vinden bedrijfsover- drachten negen van de tien keer plaats tussen ouders en kind. Fiscaal gezien is de overdracht niet zo ingewikkeld. Het biedt ook tal van voordelen. Toch moet je je daar niet blind op staren. Het gaat in eerste instantie niet over het geld. Dat komt later. Vaak onderschatten ondernemers een bedrijfs- overdracht. Ze stellen het moment uit. Terwijl, wie het goed wil doen, minstens vijf jaar uit moet trekken voor een overdracht. Stel jezelf daarbij kritische vragen. Of de opvolger wel capabel genoeg is bijvoorbeeld. En wat je zelf gaat doen nadat je bent gestopt. Als boer ben je vergroeid met je bedrijf. Zake lijk en privé zijn onlosmakelijk met elkaar ver bonden. Zorg voor een eerlijke verdeelsleutel als bijvoorbeeld je zoon het bedrijf overneemt, ook voor de andere gezinsleden. Bij een even tueel overlijden wil je niet dat je jongste doch ter met lege handen staat. Open kaart Familieruzies moet je koste wat kost voor komen. Ga daarom het gesprek aan binnen de familie. Speel open kaart. Dat voorkomt narigheid achteraf. Een bedrijfsoverdracht is nu eenmaal een emotioneel proces. Een andere valkuil is dat sommige onder nemers geen afstand kunnen nemen van het bedrijf dat ze met liefde hebben opgebouwd. Als de zoon of dochter het eenmaal runt, moet hij de onderneming naar eigen hand kunnen zetten. Ouders die geld in het bedrijf laten zitten, bemoeilijken dat proces. Want wie betaalt, bepaalt. Ook nu draait het weer om goede communicatie. Pas als alle neuzen dezelfde kant op staan, gaan we kijken naar de financiële en fiscale afwikkeling. Er zijn legio mogelijkheden. Dat gaat in overleg met uw adviseur en bank. o O tekst LIENEKE DE CALUWÉ EN TIMO VAN DE KASTEELE Ruim een derde van de Nederlandse suiker bieten komt uit Zeeland en West-Brabant. Het teeltoppervlak is 27 procent. De gemiddelde bedrijfsgrootte is 49 hectare. Zo'n 43 procent van de akkerbouwers boert op meer dan 50 hectare. Het landelijk gemiddelde ligt op 39 hectare. 34,1 Havengebied Zeeland vervoerde in 2017 34,1 miljoen ton goederen over zee. Dit is het derde beste resultaat ooit. Zeeland is met ruim 8.550 hec tare de grootste akkerbouw- provincie van Nederland. In de top 10 van akkerbouwgemeenten staan drie Zeeuwse plaatsen: Sluis, Terneuzen en Goes. Automotions is een mobiliteitsgroep met ruim 20 vestigingen in Zuidwest-Nederland en meer dan 500 medewerkers. Mercedes-Benz Trucks worden verkocht in Goes, Roosendaal en Sas van Gent. Naast de verkoop van nieuwe en gebruikte wagens biedt het bedrijf een compleet pakket aan diensten, zoals onderhoudsservice, verzekeringen en mogelijkheden tot leasecontracten. automotions.nl/zakelijk Koen Laseroms is belastingadviseur en specialist familiebedrijven bij Schipper Groep. Voor meer informatie: schippergroep.nl. of maak telefonisch een afspraak via 06-10884862. Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Schipper Groep. paulvanbuerennl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 79