49 hectare
Nummer 1
20 JAAR EN 420 PK
TREK VIJF JAAR UIT VOOR OVERDRACHT VAN JE BEDRIJF
AUTOMOTIONS
'De oplevering hebben
we met gebak gevierd'
Linda Ewijk (20) is sinds enkele maanden de trotse bezitter van een eigen vracht
wagen. En niet de minste: een Mercedes-Benz Actros, met 420 pk onder de motorkap.
Het was voor haar een heel logische beslissing om met mobiliteitsgroep automotions
in zee te gaan
„Voor ons was het vanzelfsprekend om
naar automotions te gaan. Mijn vader heeft
een eigen transportbedrijf: Ewijk Trans
port. Hij is al ruim dertien jaar klant bij
automotions. Hij is heel tevreden over de
service. Bovendien is het wederzijdse
respect en vertrouwen groot."
Voorliefde voor Mercedes
Sinds haar achttiende heeft Linda haar
vrachtwagenrijbewijs. Vader Gerben leek
het verstandig dat ze eerst ervaring op zou
doen bij andere transportbedrijven voordat
ze in de zaak kwam werken. „Ik heb toen
ook op andere merken gereden dan Merce
des-Benz. Maar ik blijf Mercedes het pret
tigst vinden om te rijden", vertelt Linda.
„Waarom? In deze cabines vind ik het
makkelijkst mijn draai. Het dashboard is
prettig ingericht, de knopjes zitten op een
logische plek, de spiegels zijn het best af te
stellen in vergelijking met andere merken.
Alles in de cabine is lekker dichtbij... met
mijn lengte van 1,62 meter is dat een mooie
bijkomstigheid!"
Goed advies
„Het aanschaffen van een vrachtauto is
echt iets anders dan het kopen van een
personenauto", vervolgt Linda haar verhaal.
„Sowieso moest er eerst flink gespaard
worden. Ik ben dan ook blij dat ze mij een
goede gebruikte vrachtauto van drie jaar
oud konden aanbieden. Dat scheelt in
aanschafkosten. Daarnaast moet de vracht
wagen passen bij het type transport. Ik
vervoer fruit en groente in gekoelde reefer-
containers. Het is belangrijk dat de auto
voldoende vermogen heeft. Tijdens het
adviesgesprek zijn we heel goed geholpen
door Marleen Konijnendijk van automoti
ons. Ik ben blij met haar deskundige ad
vies. Wat ik ook leuk vond, is dat zij aan
voelde wat een grote stap dit voor mij is.
De oplevering hebben we met gebak
gevierd. Erg leuk!"
Snelle onderhoudsservice
Tot slot is Linda heel tevreden over de
pech- en onderhoudsservice. „Ik heb één
keer een lekkage in de luchtslangen gehad.
Ik kon meteen terecht in de werkplaats en
een half uurtje later was alles keurig gere
pareerd. Echt superservice! Dat past ook
bij de transportbranche, want tijdverlies
kost geld. Automotions heeft ook pech-
onderwegservice in de regio. En via Merce
des is er een pechservice voor heel Europa.
Het is een prettig idee dat je altijd en
overal weer op weg geholpen wordt." o
O
Als boer wil ik mijn akkerbouwbedrijf over
dragen aan mijn zoon. Wat zijn de conse
quenties en waar moet ik op letten? Koen
Laseroms, specialist familiebedrijven, geeft
antwoord.
In de agrarische sector vinden bedrijfsover-
drachten negen van de tien keer plaats tussen
ouders en kind. Fiscaal gezien is de overdracht
niet zo ingewikkeld. Het biedt ook tal van
voordelen. Toch moet je je daar niet blind op
staren. Het gaat in eerste instantie niet over
het geld. Dat komt later.
Vaak onderschatten ondernemers een bedrijfs-
overdracht. Ze stellen het moment uit. Terwijl,
wie het goed wil doen, minstens vijf jaar uit
moet trekken voor een overdracht. Stel jezelf
daarbij kritische vragen. Of de opvolger wel
capabel genoeg is bijvoorbeeld. En wat je zelf
gaat doen nadat je bent gestopt.
Als boer ben je vergroeid met je bedrijf. Zake
lijk en privé zijn onlosmakelijk met elkaar ver
bonden. Zorg voor een eerlijke verdeelsleutel
als bijvoorbeeld je zoon het bedrijf overneemt,
ook voor de andere gezinsleden. Bij een even
tueel overlijden wil je niet dat je jongste doch
ter met lege handen staat.
Open kaart
Familieruzies moet je koste wat kost voor
komen. Ga daarom het gesprek aan binnen
de familie. Speel open kaart. Dat voorkomt
narigheid achteraf. Een bedrijfsoverdracht is
nu eenmaal een emotioneel proces.
Een andere valkuil is dat sommige onder
nemers geen afstand kunnen nemen van het
bedrijf dat ze met liefde hebben opgebouwd.
Als de zoon of dochter het eenmaal runt, moet
hij de onderneming naar eigen hand kunnen
zetten. Ouders die geld in het bedrijf laten
zitten, bemoeilijken dat proces. Want wie
betaalt, bepaalt. Ook nu draait het weer om
goede communicatie.
Pas als alle neuzen dezelfde kant op staan,
gaan we kijken naar de financiële en fiscale
afwikkeling. Er zijn legio mogelijkheden. Dat
gaat in overleg met uw adviseur en bank. o
O
tekst LIENEKE DE CALUWÉ EN TIMO VAN DE KASTEELE
Ruim een derde van
de Nederlandse suiker
bieten komt uit Zeeland
en West-Brabant.
Het teeltoppervlak
is 27 procent.
De gemiddelde bedrijfsgrootte
is 49 hectare. Zo'n 43 procent
van de akkerbouwers boert
op meer dan 50 hectare. Het
landelijk gemiddelde ligt
op 39 hectare.
34,1
Havengebied Zeeland vervoerde
in 2017 34,1 miljoen ton goederen
over zee. Dit is het derde beste
resultaat ooit.
Zeeland is met ruim 8.550 hec
tare de grootste akkerbouw-
provincie van Nederland. In de
top 10 van akkerbouwgemeenten
staan drie Zeeuwse plaatsen:
Sluis, Terneuzen en Goes.
Automotions is een mobiliteitsgroep met ruim 20 vestigingen in Zuidwest-Nederland en meer dan 500
medewerkers. Mercedes-Benz Trucks worden verkocht in Goes, Roosendaal en Sas van Gent. Naast de
verkoop van nieuwe en gebruikte wagens biedt het bedrijf een compleet pakket aan diensten, zoals
onderhoudsservice, verzekeringen en mogelijkheden tot leasecontracten.
automotions.nl/zakelijk
Koen Laseroms is belastingadviseur en specialist
familiebedrijven bij Schipper Groep. Voor meer
informatie: schippergroep.nl. of maak telefonisch
een afspraak via 06-10884862. Dit artikel is
gemaakt in samenwerking met Schipper Groep.
paulvanbuerennl