'Watje intern doet, straal je automatisch naar buiten uitr OPROEP AAN VWS: MAAK EEN NOODPLAN HORECA: PER JAAR 90.000 MENSEN ERBIJ bring your own devicë) of de mogelijkheid hebben om thuis te werken of om hun hond mee te nemen naar kantoor. Alleen als werkgevers met hun aanbod aansluiten op het eisenlijstje, mogen ze een contact- verzoek indienen. De geadresseerde IT'er beslist zelf of hij op dat verzoek ingaat en zijn contactgegevens deelt. Werkgevers die zich niet aan de regels houden, worden gediskwalificeerd. Boon heeft een paar tips voor werkgevers die via Tweakers Elect medewerkers zoeken. „Luister goed naar de kandidaat en practice what you preach. Stelt iemand een vraag, geef dan gewoon antwoord op de vraag en draai geen commercieel verhaal af. Want: one strike and you're out. Verdiep je in de behoeften van je doelgroep en probeer daarop in te spelen." Nu, een jaar na de lancering, hebben bijna 4.000 IT'ers een profiel aangemaakt. Krap 3.000 van hen hebben een baan, 1.000 zijn zzp'er. Ongeveer 500 bedrijven maken gebruik van het platform. „Wij richten ons met dit platform op IT'ers, omdat we Tweakers en de Tweakers-community erachter hebben hangen", zegt Boon. „Maar is er ook potentie voor andere doelgroepen. Dat je moet vechten om talent in huis te halen geldt bijvoorbeeld ook al in de techniek en in de bouw en zorg." Gelikte commercial Grote bedrijven wachten overigens niet lijdzaam af of IT'ers op hun contactverzoeken ingaan, die onder nemen ook gewoon zelf actie. Bijvoorbeeld door een gelikte wervingscommercial te laten maken (Go places with Heineken, te zien op YouTube, leverde wereld wijd 17.000 sollicitanten op), door een game te laten ontwikkelen (Achmea, Treasure Hack) of door een event te organiseren met een op inhoud gestoeld programma met presentaties over innovaties (bij voorbeeld Ahold en Achmea). Boon: „Wij zeggen bij zo'n event altijd: zie het als een softe kennismaking. Gebruik het niet om keihard te gaan recruiten. Along the way positioneer je jezelf als werkgever. En als ze je dan interessant vinden, komen ze vanzelf wel." Maar niet voor elke werkgever zijn zulke dure acties per se nodig of weggelegd, erkent Boon. „Als je net bent gestart of maar twee of drie personen in dienst hebt, ga je geen tonnen uitgeven aan een strategie om je employer brand te versterken." Maar, zegt ze, daarmee is het onderwerp zelf nog niet van de tafel. „Wantje kunt wel zorgen dat de medewerkers die je hebt, tevreden zijn. Dus dan ben je er wel mee bezig. En wat je intern doet, straal je automatisch uit." En ook als je een kleine onderneming hebt, kun je nadenken over de vraag hoe je je bedrijf als prettige en interessante werkplek kunt presenteren. De eerste kans krijg je als ondernemer al bij het opstellen van je vacatureteksten. 64 procent van de vacatureteksten vermeldt niks over het bedrag dat aan het eind van de maand wordt gestort. „Eigenlijk is dat raar", zegt Boon. „Want de primaire arbeids- voorwaarden, waaronder het salaris valt, vormen de belangrijkste pullfactor! En het is zeker raar als je je bedenkt dat heel veel mensen niet actief op zoek zijn naar ander werk. Als er dan niks over salaris staat, denkt iemand al snel: and the next one. Zo gaat dat gewoon. Ook over de uitdaging in het werk staat in lang niet alle vacatureteksten iets. Over de mogelijk heid tot persoonlijke ontwikkeling zegt 54 procent van de vacatureteksten niks. Terwijl dat gewoon de dingen zijn die mensen het belangrijkst vinden in een baan: salaris, uitdaging en mogelijkheden tot ontwikkeling. Dat is de top 3. Dus: gewoon vermelden, die feiten." Ook bij het afhandelen van sollicitaties kun je je werkgeversmerk versterken. Afgelopen september vroeg De Persgroep Employment Solutions meer dan 1.000 mensen naar hun ervaringen - zij hadden in de afgelopen twaalf maanden in elk geval één keer gesolliciteerd. De respondenten gaven Nederlandse werkgevers voor hun sollicitatieprocedures als rapportcijfer een magere 5,4. Bijna 90 procent kreeg niet altijd een reactie na het versturen van een solli citatie. En meer dan de helft voelde zich als een nummer behandeld. Nu komt het: mensen die een negatieve ervaring opdoen bij het solliciteren, hebben daarna een slechter beeld van het bedrijf in kwestie. Een derde zou zelfs niet meer voor de organisatie willen werken. En eigenlijk heel logisch: ze delen hun negatieve ervaring met hun omgeving. Het goede nieuws: omgekeerd vertelt bijna de helft van de mensen die een positieve ervaring opdoen bij het solliciteren, daarover aan anderen - ook als ze niet zijn aangeno men. Dus delete die standaardmail en stel gewoon even een persoonlijk mailtje op. Kleine moeite, groot plezier, sterk werkgeversmerk. o tekst HELGA VAN KOOTEN illustratie SHUTTERSTOCK WEEGSCHAAL Sharita Boon van De Persgroep Employment Solutions: Tot 2025 zijn in de zorg 125.000 extra handen aan het bed nodig. Nu al draait 62 procent van de verpleegkundigen en verzorgenden extra diensten vanwege het gebrek aan personeel. Beroepsvereniging V&VN heeft het ministerie van VWS opgeroepen een noodplan op te stellen om de werkdruk te verlagen. In dat plan zou het terugdringen van onnodige administratieve taken prioriteit moeten krijgen. Daarnaast zou zorgpersoneel bijvoorbeeld geen huishoudelijke taken meer moeten verrichten. De horeca is een van de branches die sterk aan het groeien zijn. Het aantal horecamedewerkers zal daardoor met 15 procent stijgen: van 407.000 in 2016 tot 467.000 in 2021. Per jaar moet de horeca, ook vanwege de uit stroom, voorlopig ruim 90.000 mensen werven. Afgelopen oktober verscheen een onder zoek over de arbeidsmarkt in de horeca, van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Op dat moment waren er onge veer 37.000 vacatures, waarvan er 21.000 langer dan drie maanden open stonden. De meeste vacatures waren er in de bediening (22.000). Daarnaast waren er 6.000 vacatures voor koks, waarvan 80 procent moeilijk vervulbaar. 15 In de crisisjaren zijn in de kinderopvang veel ontslagen gevallen. Nu de eco nomie aantrekt, groeit de vraag naar kinderopvang weer. Er is ook meer personeel nodig vanwege nieuwe wettelijke regels. Alleen al in Amsterdam gaat het de komende jaren om 200 tot 300 nieuwe medewerkers. De gemeente Amsterdam wil het werk in de kinderopvang (met vaak kleine contracten) aantrekkelijker maken door gecombineerde functies te creëren, waarin mensen zowel in de kinderopvang als in het basisonderwijs werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 71