TEAM ZO VOORKOM JE PERSONEELSTEKORTEN 'Onze werknemers worden blij van klooi-maar-aan-tijdr Hoe krapper de arbeidsmarkt, des te belangrijker het wordt een sterk employer brand neer te zetten. Wat niet meer wil zeggen dan datje als werkgever goed bekendstaat. En dat is niet alleen weggelegd voor mega-bedrijven met dito budgetten. Het zal niemand zijn ontgaan: de arbeidsmarkt is gespannen. Voor het vierde jaar op rij is het aantal banen gegroeid, het laatste kwartaal van 2017 zelfs met 57.000 - het laatste kwartaal dat daaroverheen ging, was het eerste van 2008. In 2017 waren er in totaal 1 miljoen vacatures. Het aantal werklozen is inmiddels onder de 400.000 gezakt; met 4,4 procent is het werkloosheidspercentage het laagst sinds het tweede kwartaal van 2009. Tegenover elke vacature staan nu 1,8 werklozen. Tot zover de cijfers (van het CBS). Wat betekenen deze getallen voor ondernemers? „In elk geval datje als werkgever meer moeite moet doen om de juiste mensen aan je te binden", zegt Sharita Boon (36), commercieel directeur van recruitmentspecialist De Persgroep Employment Solutions. „En dat je je moet onderscheiden van werkgevers die op dezelfde kandidaten hunten." Een instrument daarbij kan employer branding zijn. Boon benadrukt dat dat verdergaat dan werving. „Je employer brand zegt iets over de vraag hoe interes sant de werkplek is die jij biedt. Dat begint bij goed werkgeverschap. Bij je bedrijfscultuur en de mensen die voor je werken. Want die maken jouw bedrijf. En vervolgens straal je dat uit en vertel je je verhaal aan de buitenwereld. Een sterk brand heeft impact op het behouden en betrokken houden van je personeel. Het is het mooist als je van jouw toptalenten ambas sadeurs kunt maken. Trotse medewerkers zijn het uithangbord van je organisatie - die kun je een rol geven in campagnes. Of in de werving. Kandidaten spreken graag mensen in een functie die lijkt op is met de baan waarop zij solliciteren. Peer-to-peer'.' De Persgroep Employment Solutions vroeg recent aan werkgevers of zij employer branding belangrijk vonden. Hun antwoord: ja. De vervolgvraag luidde: maar dóe je er ook al wat aan? Waarop een ruime meerderheid antwoordde: nee, nog niet. Blij van vrijheid Boon: „Ondernemers realiseren zich wel dat de markt krapper wordt en dat ze bekend moeten staan als werkgever bij wie het plezierig werken is en bij wie ook wat te halen valt. Om er echt iets aan te doen, is dan een volgende stap. Maar die moeten bedrijven wel zetten, want employer branding is essentieel om personeelstekorten het hoofd te bieden." Frank Stege is een ondernemer die zijn employer brand niet alleen belangrijk vindt, maar daar ook naar handelt. Stege is directeur van Infoland, dat software ontwikkelt in Veldhoven. Hij probeerde letterlijk, dus qua inrichting, een aantrekkelijke werkplek te creëren: open en speels, met hoverboards en andere gadgets. „Dat soort dingen is veel belang rijker dan het salaris, want dat krijgen ze overal. Sterker nog, een stukje verderop zit een bedrijf waar ze veel meer kunnen verdienen, dus met het salaris ga ik de oorlog niet winnen." Verder worden zijn 70 werknemers vooral blij van vrijheid, weet hij. „Dus van flexibele werktijden. Maar ook van innovatietijd, bij ons ook wel klooi- maar-aan-tijd genoemd. Daar reserveren we per werknemer een halve dag per week voor. In die halve dag kunnen ze innovatieve projectjes opzetten of met augmented reality rotzooien. Of een opleiding doen. Of een app ontwikkelen om hamburgers te bestellen. Het is natuurlijk allemaal flauwekul, maar ze leren ervan en soms vloeien er leuke ideeën uit voort." Infoland opereert in een echte kandidatenmarkt; de vraag naar IT'ers is vele malen groter dan het aan bod. De vraag naar bijvoorbeeld software-engineers groeide in 2016 en 2017 met 75 procent. Daarbij komt dat IT'ers nogal honkvast zijn - ze zijn minder dan gemiddeld actief op zoek naar een andere baan. In het algemeen schommelt dat rond de 15 procent en onder IT'ers rond de 8 procent. Uit een onderzoek dat De Persgroep Employment Solu tions samen met het techplatform Tweakers onder ruim 1.000 IT'ers deed, bleek dat een op de vijf IT'ers minstens elke week een baan krijgt aangeboden. Een op de drie IT'ers overkomt dat in elk geval een paar keer per maand. Recruiters lijken daarbij vaak met hagel te schieten. Maar liefst 80 procent van de respondenten gaf aan dat de aanbiedingen niet aansluiten op hun wensen. Ruim een op de drie van de respondenten ergert zich aan de brutaliteit in de benadering en aan de onpersoonlijke mailtjes. Daarom lanceerden de twee partijen Tweakers Elect, een platform waarop de rollen zijn omgedraaid: de IT'ers staan centraal en de recruiters moeten sollici teren. Het motto van het platform: vind IT-talenten die niet te vinden zijn. Boon: „IT'ers willen niet constant lastiggevallen worden met aanbiedingen. Of kapot worden gespamd op Linkedln. En ook niet dat er aan ze getrokken wordt. Dat is bij Tweakers Elect ons uitgangspunt. We spelen in op de fear of missing out. Oké, je bent niet op zoek, maar stél dat je droombaan voorbijkomt - wil je dat dan weten? Zo'n 8 procent is echt op zoek, maar als werkgever gaat het je om een veel grotere groep, want 33 pro cent is wel degelijk bereid van baan te wisselen, op voorwaarde dat het pakketje interessant genoeg is." Hoe werkt Tweakers Elect? IT'ers maken anoniem een profiel aan, inclusief hun eisen. Ze willen bij voorbeeld op hun eigen apparatuur werken (BYOD, Hoe maak je jezelf aantrekkelijk voor nieuwe werknemers? WERKGEVER OP DE Software-ondernemer Frank Stege: 14 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 16 MAART 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 70