KIEK VERSTILD Religieuze molloten 10 Afgelopen zaterdag was de ontknoping van Wie is de mol op televisie. Er zaten 3,2 miljoen Neder landers aan de buis gekluisterd. Voor wie het is ontgaan, het is een spel waarbij kandidaten door het vervullen van opdrachten samen geld in de pot kunnen brengen. Onder hen is echter één mol, die probeert dit te verstieren. Degene die het meest van de mol weet, wint uiteindelijk de pot. Wekelijks valt er één deelnemer af. Jan Ver- steegh was dit jaar de mol, Ruben Hein de winnaar. Wat mij fasci neert is de gelijkenis die er is tus sen religie en dit spel. De deelnemers ontwikkelen tij dens het spel ideeën over wie de mol zou kunnen zijn. Naarmate het spel zich verder ontplooit, worden de overtuigingen sterker. Je ziet dat wat deelnemers geloven, voor hun ogen waar wordt. Overal is bewijs. Ruben, zo geloven velen, is de man die molt. Zijn onhandig heid wordt aangezien voor opzet. Het moment waarop hij penning meester wordt, is een teken. Het moment waarbij hij, nota bene als musicus, zich door zingende Ge- orgiërs van de wijs laat brengen eveneens. Ook Molloten, zoals fanatieke lingen die thuis hun geloof belij den worden genoemd, weten ze ker dat Ruben als mol ontmaskerd zal worden. In de werkelijkheid Dat Jan de mol was, benoemde uiteindelijk alleen Ruben focussen zij zich op wat ze gelo ven. Bij religie is dat net zo. Je ziet als gelovige tekenen, die jou in je gelijk bevestigen. Wanneer je het zelfde geloof aanhangt, versterk je dat van elkaar. Samen geloven in het eigen gelijk is tenslotte makke lijker. Dat Jan de mol was, be noemde uiteindelijk alleen Ruben. Ook al zegt Jan hardop dat er door zijn getreuzel geen geld wordt ver diend, het wordt door andersgelo vigen niet gehoord. In de loop van het spel Wie is de mol ontstaan zo verschillende vi sies, ook onder de televisiekijkers. Media faciliteren zendtijd op tv en radio waarbinnen zij hun opvat tingen kunnen delen, onder meer tijdens het programma 'Moltalk'. Wat voor de ene gelovige 'waar' is, is dat voor een ander niet. Je ziet hoe lastig een interreligieuze dia loog is, wanneer mensen na elkaar hun eigen gelijk ventileren. Wan neer jij denkt uitverkoren te zijn om de tekenen van het ware geloof te verstaan, ziet een ander het ge woon fout. Er is tenslotte maar één waarheid: de jouwe. Walhalla Tot slot, het idee van de mol en de overwinnaar. In religies is er ruimte voor verhalen over een strijd tussen goed en kwaad, waar bij het goede uiteindelijk zal over winnen. Gelovigen kunnen in de praktijk hun vinger er héél precies bij leggen: zij weten ook het kwaad te duiden en zijn beducht Wat voor de ene gelovige 'waar' is, is dat voor een ander niet voor de invloed ervan. Wie het juiste geloof aanhangt wordt een overwinning, hemel of walhalla in het vooruitzicht gesteld. De winnaar van het mediaspek takel ging met zo'n 18.000 euro naar huis. En op de bank bleven kijkers achter met het idee dat 'heel Nederland keek'. Maar ook dat geloof valt te relati veren. Ruim 80 procent van de 17 miljoen inwoners van Nederland keek namelijk niet. vrijdag 16 maart 2018 WA foto Lex de Meester Van bovenaf gezien, buigend over de reling voor de draaideur van het grootste boekenhuis in Middelburg. De vorst brengt verstilling in het water. Van kleur verschoten, het lijkt een verlate herfst. „Echt", zegt de fotograaf, „het is gewoon ijs." José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38