Reimerswaal raakt
130 jaar
ervaring kwijt
OPEN'
Uitbreiding moet wel aansluiten op de behoefte van reizigers
Hernieuwde zwemtocht tussen
Vlissingen en Breskens na één
editie al weer ten onder
De haltetaxi gaat nog voor de zomer
meer haltes aandoen. Do provincie
zou het liefst alle kernen en buurt
schappen van meer dan vijftig inwoners
met de haltetaxi willen ontsluiten.
■Mtr
ZON DAG A.S.
Intratuin Koudekerke
vrijdag 16 maart 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Met een gemiddelde van dertien jaar ervaring heeft Reimerswaal nu nog de meest doorgewinterde gemeenteraad van Zeeland. Daar komt na 21 maart veran
dering in. Acht van de negentien zittende raadsleden keren niet terug of staan op een onverkiesbare plaats. Samen zijn ze goed voor 130 jaar aan ervaring in de gemeenteraad.
SGP'ers Bram van Stee (r) en Tin Janszen (I) doen met 32 en 28 jaar een flinke duit in het zakje. Ze worden gevolgd door CDA'er Peter Koeman. Hij zit al 20 jaar in de gemeenteraad
en staat nu op plaats 12. Als hij voldoende voorkeursstemmen krijgt, neemt hij echter opnieuw een zetel in. zeeland 2 zeeland 4 foto johan van der heijden
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Sinds maart 2015 rijdt hij door Zee
land: de haltetaxi. Toen werd een
flink aantal buslijnen in Zeeland
geschrapt. Als vervanging kwam de
haltetaxi. Die moet ten minste an
derhalf uur van tevoren worden be
steld, rijdt van halte naar halte en
biedt een aansluitgarantie op de
bus. Reizigers moeten een speciale
gebruikerspas aanvragen en kun
nen alleen contant betalen. Vorig
jaar heeft het onderzoeksbureau
I&O Research samen met Forseti,
een bureau voor aanbestedingen in
het doelgroepenvervoer, een en
quête gehouden onder Zeeuwse
gebruikers van de haltetaxi. Die
krijgt het cijfer 8,1. Van de onder
vraagde reizigers vindt 92 procent
de chauffeur vriendelijk en ook
over de medewerkers van de ver-
voercentrale wordt (door 88 pro
cent) positief geoordeeld.
Gezien de tevredenheid van de
gebruikers adviseren de bureaus de
haltetaxi op grotere schaal toe te
passen. De haltetaxi maakt nu
30.000 ritten per jaar in Zeeland. De
koppeling met trajecten waar ooit
een bus reed moet worden losgela
ten, stellen de onderzoekers. Op
plekken en tijden waar nu nage
noeg lege bussen rijden is de halte
taxi een goed alternatief. Het beste
moment daarvoor is als een nieuwe
openbaarvervoerconcessie ingaat.
Dat is pas in december 2024.
In de tussenliggende periode zijn al
verbeteringen mogelijk. Niet alleen
de gebruikers, maar ook de Ge
meentelijke Vervoerscentrale,
het Overlegplatform Openbaar
Vervoer (OPOV), Connexxion en
het Provinciaal Overleg Verkeer en
Vervoer pleiten voor meer vertrek-
mogelijkheden. Dat kan door het
aantal haltes uit te breiden. De pro
vincie wil niet zo ver gaan dat op
stappen bij elke bushalte kan, zoals
het OPOV wil. De uitbreiding moet
wel aansluiten op de behoefte van
reizigers. Daarbij wordt nadrukke
lijk gekeken naar de ontsluiting van
kernen en buurtschappen vanaf
vijftig inwoners. Voor de zomer
moet dat zijn ingevoerd.
Moeilijker is het om de vooraan-
meldtijd terug te brengen van an
derhalf naar één uur. Dat is afhan
kelijk van de taxicapaciteit die ge
meenten hebben afgesproken met
het doelgroepenvervoer. Afhanke
lijk van de aanbesteding die nu
loopt in Zeeuws-Vlaanderen wordt
gekeken wat er mogelijk is.
Andere betaalmogelijkheden, zo
als pinnen of het gebruik van de
OV-chipkaart, zijn ook pas moge
lijk bij nieuwe aanbestedingen. Ge
meenten of regio's moeten dat dan
wel opnemen in hun programma
van eisen.
De provincie begint zo snel mo
gelijk met een campagne om de
haltetaxi te promoten. De verwach
ting is dat ook dat leidt tot meer ge
bruik.
12-17»
Ruim baan voor haltetaxi
Galgeweg 5 0118-551623 www.intratuin.nl