Nooit meer (lang) in de wacht bij 112 IÉ 5 Nieuwe wet moet contact met politie verbeteren FM ONLINE DAB+ MOBILE Nu nog kunnen overbelaste of on bereikbare meldkamers telefoon tjes alleen doorsturen naar een meldkamer in een aangrenzende regio. Dat moet straks desnoods naar meldkamers verderop in Ne derland kunnen. Zo zijn er meer 'uitwijkmogelijkheden' tijdens 'piekbelastingen'. Ook moet er dan beter informatie worden uitgewis seld tussen hulpdiensten in ver schillende regio's. Ministers Ferd Grapperhaus (Jus titie) en Bruno Bruins (Zorg) heb ben hiervoor een wetsvoorstel ge maakt, dat zij voor advies aan onder meer de hulpdiensten voorleggen. Begin vorig jaar bleek tijdens een grote stroomstoring in Amsterdam dat het opnemen en doorschakelen van 112-oproepen naar en tussen de 21 verschillende regionale meldka mers moeizaam verloopt als veel mensen tegelijk naar het alarm nummer bellen. Een enkele beller stond 21 minu ten in de wacht, terwijl 369 noodte lefoontjes zelfs helemaal niet aan kwamen, bleek achteraf uit onder zoek door de inspectie. Ook bij een eerdere stroomstoring, twee jaar eerder, ging het al mis. Reorganisatie Al sinds de reorganisatie van de po litie tot één Nationale Politie waren er plannen om tot één meldkamer te komen, maar dat bleek technisch moeilijk en draaide uit op een (fi nancieel) fiasco. Sinds 2013 liggen er daarom plannen om tot tien meld- Bij een groot incident moetje er niet aan denken dat er sprake is van overbelasting kamers te komen, die worden be stierd door de Nationale Politie. Ook nu is er nog scepsis over of dit plan gaat werken. „De complexiteit om tot centra lere meldkamers te komen is lang onderschat", zegt Rob den Besten, voorzitter van de centrale onderne mingsraad van de politie. „Niet al leen qua techniek. Omdat er met ambulance, politie, brandweer en lokale bestuurders veel partijen bij betrokken zijn, zal nog moeten blij ken of dit allemaal haalbaar is." Toch zijn betrokkenen hoopvol, zegt ook Gerrit van der Kamp van politievakbond ACP. „Dat meldkamers beter bereik baar zullen zijn op piekmomenten of als er uitval is bij één van de meldkamers is iets dat zo goed mo gelijk geregeld moet zijn. Nu is dat op beperkte schaal en dat kan dus echt verbeterd worden. Zeker bij een groot incident moet je er niet aan denken dat er sprake is van overbelasting die niet opgevangen kan worden." donderdag 15 maart 2018 De opzet van de 112-meldka- mers gaat op de schop, zodat ze ook bij stroomstoringen of grote calamiteiten beter bereikbaar zijn. Doel van de reorganisatie is dat een beller altijd iemand van de politie aan de lijn krijgt. Nu is dat niet altijd het geval. Edwin van der Aa Tobias den Hartog Den Haag De meldkamers worden an ders georganiseerd. FOTO ILSE VAN DRIEL Gerrit van der Kamp, vakbond ACP OOVE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 5