R
Lh
11
R
B
1
(I
I
Muzikale
ode aan
beiaardier
l
m
r
1
4
Passieconcerten Duizenden komen elk jaar luisteren naar
de 'Matthaus-' of 'Johannes Passion' van Bach. Liefhebbers
van een authentieke uitvoering en mensen die liever een
romantische interpretatie horen. Dit jaar is de keuze in
Zeeland gevarieerd.
w
r
Pi
PI
i
Zielsverruimend sprookje over een leven
Paulien Cornelisse
nu als cabaretier
eeland kan kiezen.
I Acht uitvoeringen,
uitgevoerd door pro
fessionele musici of
amateurkoren. Geen
I concert is hetzelfde.
I Nieuw dit jaar is de
uitvoering van de Johannes Passion
door Dutch Baroque, het ensemble
dat elk jaar, naast thuishaven Zwijn-
drecht, een locatie elders in Neder
land uitkiest. De keuze viel dit jaar op
Middelburg en de akoestisch mooie
Oostkerk. Hun slogan is '(h)eerlijk
authentiek', en dat wekt nieuwsgie
righeid op. Dirigent en artistiek lei
der van Dutch Baroque Orchestra en
Vocal Consort, Gerard de Wit, grin
nikt als hem om uitleg wordt ge
vraagd.
„Lekker dubbel. De muziek van
Bach is gewoon heerlijk om uit te
voeren en als Dutch Baroque doen
we ons best om een eerlijke (authen
tieke) uitvoering te verzorgen. De 22
zangers zijn professioneel en het koor
heeft een mooie balans: alles klinkt
Het is een jong
orkest, met
musici die nog
niet echt geld
hebben om
originele
instrumenten
te kopen
voldoende transparant. In mijn bele
ving is dit een juist aantal vocalisten.
Ik denk dat Bach ook met een derge
lijke groep heeft gewerkt. De instru
mentalisten doen hun best om te
spelen op een instrumentarium uit
de tijd van Bach. Vaak kopieën van
periode-instrumenten. In de 18de
eeuw hadden de instrumenten een
andere klankkleur", legt de dirigent
uit. „Het is een jong orkest met mu
sici die nog niet echt geld hebben om
originele instrumenten te kopen. We
zijn wat musiceren betreft dus heer
lijk eerlijk."
Als het woord authenticiteit valt,
vertelt De Wit over Ton Koopman,
pionier oude-muziek en leider van
Amsterdam Baroque Orchestra
Choir. „Ik studeerde aanvankelijk or
gel, maar de orgelwereld vond ik te
veel gericht op dit instrument en
daarom vroeg ik Koopman of ik bij
hem klavecimbel mocht studeren. Ik
heb zo veel van hem geleerd. Ton is
een zoeker, net als Herreweghe en
net zoals Leonhardt en Harnoncourt
zoekt hij naar interpretaties die het
dichts de intentie van Bach benade-
-
ren. Als ik de Johannes Passion leidt,
dirigeer ik, zoals Ton Koopman, ter
wijl ik klavecimbel speel. Een diri
gent heeft de taak dynamiek te geven
aan koor en orkest en een dynami
sche uitvoering lukt het beste als je
direct contact hebt met de musici."
De Wit heeft ook een sterke me
ning over de verschillen tussen de Jo
hannes en de Matthaus Passion. „Kort
door de bocht gezegd: de Johannes
duurt één uur korter en is afstandelij
ker dan de meer gezapige tekst van
de Matthaus. Als Johannes begint, is
Matthaus al een uur bezig. De Johan
nes is directer in zijn tekst en de mu
ziek is minder beschouwend en dra
matischer. Ik durf zelfs te zeggen dat
de moeilijkheidsgraad hoger is. De
evangelieteksten zijn heel anders en
ik weet zeker dat Bach zich liet inspi
reren door de tekst. We brengen in
Middelburg op 16 maart de laatste
versie van de Johannes, die Bach in
1749 maakte, een jaar voor zijn dood.
Hij veranderde vooral het instru
mentarium."
Hij legt uit: „Onze uitvoering is
vernieuwend en verrassend omdat
we de bassono grosso (contrafagot)
inzetten." De bassono grosso is een
instrument dat zelden te horen is.
4 REDENEN OM UIT TE GAAN
Muziektheater
Cabaret
donderdag 15 maart 2018
GO
Geen
Passie
hetzelfde
Jeanette Vergouwen
44
- Gerard de Wit, dirigent
Hém
■B
V
Ze staat deze week niet als caba
retière op het podium (Paulien
Cornelisse trouwens wel), Katinka
Polderman. Ze werkt mee aan de
theatershow Over de beiaardier die
in een klok veranderde. Een sprook
jesachtige voorstelling, geba
seerd op het leven van beiaardier
Sjoerd Tamminga. Verder muziek
van Dr Feelgood en Mike Mainieri.
De titel Over de beiaardier die in
een klok veranderde verraadt al
iets van de inhoud. U denkt mis
schien aan een sprookje. Wat
de bedoeling is. En toch is het
waargebeurd. Op 11 maart 2015
kreeg het carillon van de Grote
Kerk in Goes een nieuwe klok
met de naam van de vroegere
stadsbeiaardien Sjoerd Tam
minga. Die was van 1977 tot zijn
tragische dood in 2013 de vaste
bespeler van het carillon. Zijn
spel kon je herkennen aan de
bewerking van populaire songs
die uit de toren galmde ('de
jukebox van de stad'). Het mu
ziektheaterstuk vertelt uit Tam-
minga's leven. Met een schitte
rende mix van muziek, gecom
poneerd door zoon Jorrit Tam
minga en uitgevoerd door Erik
Bosgraaf, Izhar Elias en Bart de
Vrees. Katinka Polderman
schreef er teksten bij en brengt
die sprookjesachtig maar Pol-
dermaniaans. De filmbeelden en
de kostuums van Paul en
Menno de Nooijer vervolmaken
deze prachtige, unieke en ziels-
verruimende voorstelling.
Do 22 mrt, CCXL Vlissingen,
20.15 uur. En 23 mrt dorpshuis
Rilland, 4 april Scheldetheater
Terneuzen en 6 april Studio
A58 Middelburge, 20.00 uur
In de afgelopen jaren heeft Paulien
Cornelisse zich op verschillende
vlakken gepresenteerd aan het Ne
derlandse publiek: als schrijver, als
columnist en als cabaretier. Momen
teel doet ze dit met haar vierde thea
tervoorstelling, Om mij moverende
redenen. Als geen ander slaagt ze
erin om grote met
kleine thema's uit
het (dagelijks)
leven te vereni
gen.
Morgen, Schel
detheater Terneu
zen, 20.00 uur