R Lh 11 R B 1 (I I Muzikale ode aan beiaardier l m r 1 4 Passieconcerten Duizenden komen elk jaar luisteren naar de 'Matthaus-' of 'Johannes Passion' van Bach. Liefhebbers van een authentieke uitvoering en mensen die liever een romantische interpretatie horen. Dit jaar is de keuze in Zeeland gevarieerd. w r Pi PI i Zielsverruimend sprookje over een leven Paulien Cornelisse nu als cabaretier eeland kan kiezen. I Acht uitvoeringen, uitgevoerd door pro fessionele musici of amateurkoren. Geen I concert is hetzelfde. I Nieuw dit jaar is de uitvoering van de Johannes Passion door Dutch Baroque, het ensemble dat elk jaar, naast thuishaven Zwijn- drecht, een locatie elders in Neder land uitkiest. De keuze viel dit jaar op Middelburg en de akoestisch mooie Oostkerk. Hun slogan is '(h)eerlijk authentiek', en dat wekt nieuwsgie righeid op. Dirigent en artistiek lei der van Dutch Baroque Orchestra en Vocal Consort, Gerard de Wit, grin nikt als hem om uitleg wordt ge vraagd. „Lekker dubbel. De muziek van Bach is gewoon heerlijk om uit te voeren en als Dutch Baroque doen we ons best om een eerlijke (authen tieke) uitvoering te verzorgen. De 22 zangers zijn professioneel en het koor heeft een mooie balans: alles klinkt Het is een jong orkest, met musici die nog niet echt geld hebben om originele instrumenten te kopen voldoende transparant. In mijn bele ving is dit een juist aantal vocalisten. Ik denk dat Bach ook met een derge lijke groep heeft gewerkt. De instru mentalisten doen hun best om te spelen op een instrumentarium uit de tijd van Bach. Vaak kopieën van periode-instrumenten. In de 18de eeuw hadden de instrumenten een andere klankkleur", legt de dirigent uit. „Het is een jong orkest met mu sici die nog niet echt geld hebben om originele instrumenten te kopen. We zijn wat musiceren betreft dus heer lijk eerlijk." Als het woord authenticiteit valt, vertelt De Wit over Ton Koopman, pionier oude-muziek en leider van Amsterdam Baroque Orchestra Choir. „Ik studeerde aanvankelijk or gel, maar de orgelwereld vond ik te veel gericht op dit instrument en daarom vroeg ik Koopman of ik bij hem klavecimbel mocht studeren. Ik heb zo veel van hem geleerd. Ton is een zoeker, net als Herreweghe en net zoals Leonhardt en Harnoncourt zoekt hij naar interpretaties die het dichts de intentie van Bach benade- - ren. Als ik de Johannes Passion leidt, dirigeer ik, zoals Ton Koopman, ter wijl ik klavecimbel speel. Een diri gent heeft de taak dynamiek te geven aan koor en orkest en een dynami sche uitvoering lukt het beste als je direct contact hebt met de musici." De Wit heeft ook een sterke me ning over de verschillen tussen de Jo hannes en de Matthaus Passion. „Kort door de bocht gezegd: de Johannes duurt één uur korter en is afstandelij ker dan de meer gezapige tekst van de Matthaus. Als Johannes begint, is Matthaus al een uur bezig. De Johan nes is directer in zijn tekst en de mu ziek is minder beschouwend en dra matischer. Ik durf zelfs te zeggen dat de moeilijkheidsgraad hoger is. De evangelieteksten zijn heel anders en ik weet zeker dat Bach zich liet inspi reren door de tekst. We brengen in Middelburg op 16 maart de laatste versie van de Johannes, die Bach in 1749 maakte, een jaar voor zijn dood. Hij veranderde vooral het instru mentarium." Hij legt uit: „Onze uitvoering is vernieuwend en verrassend omdat we de bassono grosso (contrafagot) inzetten." De bassono grosso is een instrument dat zelden te horen is. 4 REDENEN OM UIT TE GAAN Muziektheater Cabaret donderdag 15 maart 2018 GO Geen Passie hetzelfde Jeanette Vergouwen 44 - Gerard de Wit, dirigent Hém ■B V Ze staat deze week niet als caba retière op het podium (Paulien Cornelisse trouwens wel), Katinka Polderman. Ze werkt mee aan de theatershow Over de beiaardier die in een klok veranderde. Een sprook jesachtige voorstelling, geba seerd op het leven van beiaardier Sjoerd Tamminga. Verder muziek van Dr Feelgood en Mike Mainieri. De titel Over de beiaardier die in een klok veranderde verraadt al iets van de inhoud. U denkt mis schien aan een sprookje. Wat de bedoeling is. En toch is het waargebeurd. Op 11 maart 2015 kreeg het carillon van de Grote Kerk in Goes een nieuwe klok met de naam van de vroegere stadsbeiaardien Sjoerd Tam minga. Die was van 1977 tot zijn tragische dood in 2013 de vaste bespeler van het carillon. Zijn spel kon je herkennen aan de bewerking van populaire songs die uit de toren galmde ('de jukebox van de stad'). Het mu ziektheaterstuk vertelt uit Tam- minga's leven. Met een schitte rende mix van muziek, gecom poneerd door zoon Jorrit Tam minga en uitgevoerd door Erik Bosgraaf, Izhar Elias en Bart de Vrees. Katinka Polderman schreef er teksten bij en brengt die sprookjesachtig maar Pol- dermaniaans. De filmbeelden en de kostuums van Paul en Menno de Nooijer vervolmaken deze prachtige, unieke en ziels- verruimende voorstelling. Do 22 mrt, CCXL Vlissingen, 20.15 uur. En 23 mrt dorpshuis Rilland, 4 april Scheldetheater Terneuzen en 6 april Studio A58 Middelburge, 20.00 uur In de afgelopen jaren heeft Paulien Cornelisse zich op verschillende vlakken gepresenteerd aan het Ne derlandse publiek: als schrijver, als columnist en als cabaretier. Momen teel doet ze dit met haar vierde thea tervoorstelling, Om mij moverende redenen. Als geen ander slaagt ze erin om grote met kleine thema's uit het (dagelijks) leven te vereni gen. Morgen, Schel detheater Terneu zen, 20.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 48