Gillen bij verdienstelijke Harry Styles
21
REGISSEUR WILL KOOPMAN
in het buitenland toen het nieuws
rond zijn persoon de media haalde.
„Ik kwam net terug van vakantie
toen ik zijn foto heel groot in een van
de ochtendkranten zag. Zonder een
balkje voor zijn ogen. Dat wekte de
indruk dat hij al veroordeeld was,
voordat er een aanklacht was. Ik vind
het heel heftig wat hem is overko
men."
Net als half Nederland is ook
Koopman een fan van het pro
gramma waarop haar film is geba
seerd. „Ik herinner me nog hoe Lex
en ik in ons huisje in Frankrijk naar
een van de afleveringen keken. We
moesten beiden heel hard huilen.
Het gevoel van warmte en liefde van
dat programma moet ook in onze
film zitten."
All You Need Is Love moet niet de
zoveelste romantische komedie wor
den die tegenwoordig om de haver
klap in de Nederlandse bioscopen
opduikt. „Het zijn er veel te veel",
constateert Koopman. „Ik kan die
films niet meer uit elkaar houden. De
titels lijken op elkaar en ook de pos
ters. Er worden er gewoon te veel in
één keer gemaakt. Wat betreft All You
Need Is Love kan ik mij wel vinden in
de omschrijving liefdesfilm. Wat ik
ook goed vind, is dat alles zich in di
verse provincies afspeelt. Dus niet al
leen in de Randstad, maar ook onder
meer in Brabant, Limburg en Over
ijssel."
Presentator
Met 8o grote en kleine rollen is de
film de grootste productie waar
Koopman ooit bij betrokken is ge
weest. De rolbezetting wordt bin
nenkort bekend, maar vaststaat dat
in de film de presentator van het te
levisieprogramma niet door Robert
ten Brink wordt gespeeld.
Koopman: „De presentator wordt
een belangrijke schakel in het ver
haal. Die wordt door een ervaren ac
teur gespeeld."
Staat de regisseur niet onder druk
vanwege deze voor haar opeens zo
belangrijke film? Hoeveel bezoekers
denkt zij te trekken? „Aan voorspel
lingen waag ik mij niet. Ooit riep ik
dat Gooische Vrouwen in de bioscoop
rond de 450.000 bezoekers zou trek
ken. Dat werden er 1,9 miljoen.
„Werken biedt mij nu troost. Ik
heb mijn hele leven hard gewerkt,
ben zo ambitieus als de pest. Ik was
een tijdlang oververmoeid, maar ben
gewoon door blijven werken. Ik heb
nu het gevoel dat ik alles uit mijn le
ven moet halen wat er nog inzit. Ik
hoop dat Lex in december toekijkt en
het goed vindt.
bonden aan #metoo was duidelijk
dat Gosschalk zijn project niet zou
kunnen afmaken. Hij trok zich terug
na de publicitaire storm over onge
wenste seksuele intimiteiten die da
teerden uit de tijd dat hij als casting
director de kost verdiende.
Producent NL Film benaderde ver
volgens Koopman, die met Gooische
Vrouwen (I en II, goed voor rond de
twee miljoen bezoekers per stuk) de
twee succesvolste speelfilms van de
laatste decennia op haar naam heeft
staan.
Uiteraard heeft Koopman contact
gehad met Gosschalk over haar over
name. „We hebben regelmatig met
elkaar geappt. Hij vindt het ongeloof
lijk fijn dat ik dit doe. Het is niet
makkelijk om een film van een ander
over te nemen. Ik heb het nooit eer
der meegemaakt. Enkele rollen wa
ren al gecast en ook de crew was al
besteld. Ik heb een paar rollen aan an
dere acteurs gegeven. Ik moest mij de
film eigen maken, anders blijft het
toch het kindje van een ander."
Schroom om de film van Gosschalk
over te nemen, had Koopman niet na
het wederzijdse contact. Zij verbleef
Ze hadden willen overnachten op
het beton voor de Ziggo Dome
om een plekje op de eerste rij te
kunnen bemachtigen, maar de
politie sommeerde de jonge fans
dinsdagavond al een bed met een
dak boven hun hoofd te zoeken.
De nervositeit was overigens
onnodig, want Styles had bij zijn
eerste soloshow in de Ziggo
Dome het overgrote deel van de
vloer ingeruimd voor keurig ge
nummerde stoeltjes. Alle fans
stonden zo om precies negen uur
gereed om al hun opgekropte
spanning te bevrijden met een or
kaan van een gegil.
Het leek zo of er in de volle
Ziggo Dome twee parallelle we
relden ontstonden. Op het po
dium het in One Direction groot
geworden meisjesidool, dat ver
weg aan de horizon een volwas
sen popcarrière ziet blinken en
zijn best deed zijn liedjes zo seri
eus mogelijk te spelen.
Voor de bühne daarentegen nog
steeds dezelfde tienermeisjes die
in Styles nog altijd de jongen van
hun zoete dromen zien en elke
steelse blik vanachter de micro
foon beantwoordden met een
nieuwe dosis decibellen.
De vraag die die tegenstelling op
riep: wordt Styles ooit de nieuwe
Mick Jagger die sommige bewon
deraars in hem zien? Afgaand op
de groei van zijn zalen - in no
vember de Afas Live, nu al de drie
maal grotere Ziggo Dome - bezit
hij in elk geval getalsmatig de po
tentie. Muzikaal is hij op zijn
24ste overduidelijk minder ver,
maar een groeispurt lijkt aller-
Een muzikale
groeispurt lijkt
niet uitgesloten
minst uitgesloten. Styles heeft bij
zijn eerste stappen in zijn post-
boyband-bestaan namelijk al een
degelijk repertoire van seventies-
beïnvloede popliedjes opge
bouwd. De erfenis van Fleetwood
Mac is er op zijn beste momenten
(zoals zwijmelballad Ever Since
New Yorkin hoorbaar.
Styles zong ze een tikje saai,
maar alleszins verdienstelijk.
Met een paar oude One Direc-
tion-songs als douceurtje voor de
fans werkte hij toe naar zijn prijs-
nummer, de door Prince geïnspi
reerde bombastballade Sign of the
Times. Het zou zomaar kunnen
dat we over 50 jaar terugblikken
en constateren dat juist bij die
song Styles' victorie begon.
donderdag 15 maart 2018
Robert ten Brink
gaan we in de film
niet zien, maar All
You Need is Love is
wel gebaseerd op
het populaire ge
lijknamige tv-pro-
gramma van RTL 4.
Wie de rol van pre
sentator gaat ver
tolken is nog niet
duidelijk.
Het televisiepro
gramma is al ruim
25 jaar te zien. Be
roemd is de jaar
lijkse kerstspecial,
waarin Ten Brink
met een bus door
het land rijdt.
'Ik hoop dat Lex
straks toekijkt
en het goed vindt'
Harry Styles in de Ziggo Dome.
FOTO PAUL BERGEN
POPCONCERT
Harry Styles Live On Tour
14-3, Ziggo Dome
Stefan Raatgever