Gillen bij verdienstelijke Harry Styles 21 REGISSEUR WILL KOOPMAN in het buitenland toen het nieuws rond zijn persoon de media haalde. „Ik kwam net terug van vakantie toen ik zijn foto heel groot in een van de ochtendkranten zag. Zonder een balkje voor zijn ogen. Dat wekte de indruk dat hij al veroordeeld was, voordat er een aanklacht was. Ik vind het heel heftig wat hem is overko men." Net als half Nederland is ook Koopman een fan van het pro gramma waarop haar film is geba seerd. „Ik herinner me nog hoe Lex en ik in ons huisje in Frankrijk naar een van de afleveringen keken. We moesten beiden heel hard huilen. Het gevoel van warmte en liefde van dat programma moet ook in onze film zitten." All You Need Is Love moet niet de zoveelste romantische komedie wor den die tegenwoordig om de haver klap in de Nederlandse bioscopen opduikt. „Het zijn er veel te veel", constateert Koopman. „Ik kan die films niet meer uit elkaar houden. De titels lijken op elkaar en ook de pos ters. Er worden er gewoon te veel in één keer gemaakt. Wat betreft All You Need Is Love kan ik mij wel vinden in de omschrijving liefdesfilm. Wat ik ook goed vind, is dat alles zich in di verse provincies afspeelt. Dus niet al leen in de Randstad, maar ook onder meer in Brabant, Limburg en Over ijssel." Presentator Met 8o grote en kleine rollen is de film de grootste productie waar Koopman ooit bij betrokken is ge weest. De rolbezetting wordt bin nenkort bekend, maar vaststaat dat in de film de presentator van het te levisieprogramma niet door Robert ten Brink wordt gespeeld. Koopman: „De presentator wordt een belangrijke schakel in het ver haal. Die wordt door een ervaren ac teur gespeeld." Staat de regisseur niet onder druk vanwege deze voor haar opeens zo belangrijke film? Hoeveel bezoekers denkt zij te trekken? „Aan voorspel lingen waag ik mij niet. Ooit riep ik dat Gooische Vrouwen in de bioscoop rond de 450.000 bezoekers zou trek ken. Dat werden er 1,9 miljoen. „Werken biedt mij nu troost. Ik heb mijn hele leven hard gewerkt, ben zo ambitieus als de pest. Ik was een tijdlang oververmoeid, maar ben gewoon door blijven werken. Ik heb nu het gevoel dat ik alles uit mijn le ven moet halen wat er nog inzit. Ik hoop dat Lex in december toekijkt en het goed vindt. bonden aan #metoo was duidelijk dat Gosschalk zijn project niet zou kunnen afmaken. Hij trok zich terug na de publicitaire storm over onge wenste seksuele intimiteiten die da teerden uit de tijd dat hij als casting director de kost verdiende. Producent NL Film benaderde ver volgens Koopman, die met Gooische Vrouwen (I en II, goed voor rond de twee miljoen bezoekers per stuk) de twee succesvolste speelfilms van de laatste decennia op haar naam heeft staan. Uiteraard heeft Koopman contact gehad met Gosschalk over haar over name. „We hebben regelmatig met elkaar geappt. Hij vindt het ongeloof lijk fijn dat ik dit doe. Het is niet makkelijk om een film van een ander over te nemen. Ik heb het nooit eer der meegemaakt. Enkele rollen wa ren al gecast en ook de crew was al besteld. Ik heb een paar rollen aan an dere acteurs gegeven. Ik moest mij de film eigen maken, anders blijft het toch het kindje van een ander." Schroom om de film van Gosschalk over te nemen, had Koopman niet na het wederzijdse contact. Zij verbleef Ze hadden willen overnachten op het beton voor de Ziggo Dome om een plekje op de eerste rij te kunnen bemachtigen, maar de politie sommeerde de jonge fans dinsdagavond al een bed met een dak boven hun hoofd te zoeken. De nervositeit was overigens onnodig, want Styles had bij zijn eerste soloshow in de Ziggo Dome het overgrote deel van de vloer ingeruimd voor keurig ge nummerde stoeltjes. Alle fans stonden zo om precies negen uur gereed om al hun opgekropte spanning te bevrijden met een or kaan van een gegil. Het leek zo of er in de volle Ziggo Dome twee parallelle we relden ontstonden. Op het po dium het in One Direction groot geworden meisjesidool, dat ver weg aan de horizon een volwas sen popcarrière ziet blinken en zijn best deed zijn liedjes zo seri eus mogelijk te spelen. Voor de bühne daarentegen nog steeds dezelfde tienermeisjes die in Styles nog altijd de jongen van hun zoete dromen zien en elke steelse blik vanachter de micro foon beantwoordden met een nieuwe dosis decibellen. De vraag die die tegenstelling op riep: wordt Styles ooit de nieuwe Mick Jagger die sommige bewon deraars in hem zien? Afgaand op de groei van zijn zalen - in no vember de Afas Live, nu al de drie maal grotere Ziggo Dome - bezit hij in elk geval getalsmatig de po tentie. Muzikaal is hij op zijn 24ste overduidelijk minder ver, maar een groeispurt lijkt aller- Een muzikale groeispurt lijkt niet uitgesloten minst uitgesloten. Styles heeft bij zijn eerste stappen in zijn post- boyband-bestaan namelijk al een degelijk repertoire van seventies- beïnvloede popliedjes opge bouwd. De erfenis van Fleetwood Mac is er op zijn beste momenten (zoals zwijmelballad Ever Since New Yorkin hoorbaar. Styles zong ze een tikje saai, maar alleszins verdienstelijk. Met een paar oude One Direc- tion-songs als douceurtje voor de fans werkte hij toe naar zijn prijs- nummer, de door Prince geïnspi reerde bombastballade Sign of the Times. Het zou zomaar kunnen dat we over 50 jaar terugblikken en constateren dat juist bij die song Styles' victorie begon. donderdag 15 maart 2018 Robert ten Brink gaan we in de film niet zien, maar All You Need is Love is wel gebaseerd op het populaire ge lijknamige tv-pro- gramma van RTL 4. Wie de rol van pre sentator gaat ver tolken is nog niet duidelijk. Het televisiepro gramma is al ruim 25 jaar te zien. Be roemd is de jaar lijkse kerstspecial, waarin Ten Brink met een bus door het land rijdt. 'Ik hoop dat Lex straks toekijkt en het goed vindt' Harry Styles in de Ziggo Dome. FOTO PAUL BERGEN POPCONCERT Harry Styles Live On Tour 14-3, Ziggo Dome Stefan Raatgever

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21