i 1 I 1 i i I 1 Miljoenenregen vult Zeeuwse provinciekas niet II u 3 Analyse Overtocht Het kabinet trok woensdag 75 miljoen euro uit voor een schonere Grevelingen, iets waarvoor de provincie jaren lang heeft gelobbyd. Een dag later kwam minister Carola Schouten 35 miljoen euro brengen voor de tweede fase van de plannen van oud-pre mier Jan Peter Balkenende voor de Zeeuwse economie. Uit de regio moet daar wel 35 miljoen bij worden gelegd. Als de Staten volgende maand de motorrijtuigenbe lasting verhogen, komt er 10 miljoen euro in het laatje én worden daarmee de andere elf provincies overgehaald de komende drie jaar in totaal 20 miljoen euro naar Zeeland over te maken. Wat een verschil met een jaar geleden. Toen werd in het voorjaar met hangen en wurgen 25 miljoen voor de eerste fase van Balkenende uit Den Haag toegezegd. Geld voor de Grevelingen was er niet en het pleidooi voor een andere verdeling van rijksgel- den over de provincies - in het voordeel van Zeeland - bleef tegen dovemansoren gericht. Wat is er veranderd? Om te beginnen is de Zeeuwse lobby gaan werken. Niet lan ger pleit iedereen in Den Haag voor zichzelf Provincie, gemeenten, bedrijfsleven en onderwijs hebben zich ge schaard achter de richting die Balkenende heeft uitgestip peld. Dat betaalt zich nu uit. Wat meehelpt, is dat het nieuwe kabinet veel meer oog heeft voor de regio dan het vorige. Schouten onder streepte dat donderdag. Blij Stiekem is men in de Abdij misschien wel blij dat het Zeelandfonds waarvoor Bal kenende aanvankelijk pleitte door toenmalig minister Henk Kamp is getorpedeerd. Toen ging het nog over 100 miljoen. Inmiddels is er aan zienlijk meer geld voor de Zeeuwse economie beschik baar: 60 miljoen uit de eerste tranche Balkenende en 70 miljoen uit de tweede. Is de provincie daarmee uit de zorgen? Nee. Die moet nog steeds elk dubbeltje om draaien. Het Balkenende-geld gaat rechtstreeks naar projec ten die de Zeeuwse economie versterken, niet naar de pro vinciekas. Diezelfde Zeeuwse economie profiteert ook van de 75 miljoen euro voor de Grevelingen, maar daarmee is het huishoudboekje van ge deputeerde Jo-Annes de Bat (financiën) evenmin gehol pen. De reserve is krap, van wege de tientallen miljoenen die de afgelopen jaren nood gedwongen zijn gestoken in de sanering van Thermphos. De extra motorrijtuigenbe lasting gaat wel naar de pro vincie, maar die is hard nodig voor het onderhoud van de wegen. Daarop komt de pro vincie namelijk 12,8 miljoen euro tekort. Dus zijn het al leen de miljoenen van de an dere provincies die de Zeeuwse overheid wat lucht gaan verschaffen. Vandaar dat de afgelopen week wel ge juicht is in het provinciehuis, maar niet al te uitbundig. In de andere elf provincies moe ten de Statenvergaderingen nog akkoord gaan met de noodhulp voor Zeeland. Het slechtste wat er kan gebeuren is dat ze daar op andere ge dachten komen omdat ze miljoenen zien regenen in Zeeland. TOZ-voorzitter Suurmond zit vooral op de koers van méér pas sagiers. Meer vaste klanten zal het veer niet krijgen, dus is het logisch dat naar de recreatieve gebruiker wordt gekeken. „Meer dan de helft van de passagiers zijn recreanten. We moeten samen kijken hoe we de kwaliteit van de dienstverle ning kunnen verbeteren. We hoe ven echt niet terug naar het verko pen van kroketten aan boord. Je moet van de overtocht een stukje vakantie van maken, zowel aan boord als aan de wal. De verkoop van combikaartjes is ook een mo gelijkheid. En recreatieonderne mers zouden reclame aan boord kunnen maken." rief voor vaste gebruikers, een hoog tarief voor losse kaartjes, en een middentarief voor mensen die niet dagelijks, maar toch met enige regelmaat van het veer ge- We hoeven echt niet terug naar het verkopen van kroketten aan boord bruikmaken voor bijvoorbeeld fa miliebezoek. dinsdag 13 maart 2018 als een stukje vakantie Het kostte in 2016 11,22 euro om één passagier met de Fast Ferry van de ene naar de andere kant van de Westerschelde te brengen. Gemiddeld betaalde die pas sagier zelf 2,58 euro. De ove rige 8,64 euro werd betaald door de provincie Zeeland. In totaal betaalde de provin cie 2,9 miljoen euro mee aan de kosten van personeel en brandstof. De twee snelle veerboten zijn eigendom van de provincie, net als de terminals en de aanlandingsvoorziening. Tot 2015 betaalden het vervoers bedrijf hiervoor ruim 2 miljoen euro huur aan de provincie. In 2015 richtte de provincie een BV op om het fietsveer in stand te houden. Geen open baarvervoerbedrijf zag nog brood in de veerdienst. De provincie is enige aandeel houder van deze Wester schelde Ferry BV. De huur die de BV moet betalen wordt volledig vergoed door de pro vincie. Die 100 procent 'huur subsidie' komt boven op de exploitatievergoeding van 2,9 miljoen. In totaal was de pro vincie Zeeland in 2016 5,1 mil joen euro kwijt aan het veer. En dan nog kwam de BV in 2016 ruim 83.000 euro te kort. De exacte bedragen over 2017 zijn nog niet bekend. De jaarrekening is nog niet vast gesteld, maar er wordt een tekort verwacht van bijna een kwart miljoen en voor 2018 houdt het dagelijks provincie bestuur bij ongewijzigd beleid rekening met 655.000 euro in de min. Oorzaak: het dalend aantal pas sagiers en stij gende kosten. Ineens lijkt het mil joenen te regenen in Zeeland. Bete kent dit dat de provincie uit de fi nanciële zorgen is? Ernst Jan Rozendaal A Toeristen verlaten de veerboot, archieffotoariekievit - Jacques Suurmond, voorzitter TOZ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35