i
1
I
1
i
i
I
1
Miljoenenregen vult Zeeuwse provinciekas niet
II
u
3
Analyse
Overtocht
Het kabinet trok
woensdag 75 miljoen
euro uit voor een
schonere Grevelingen, iets
waarvoor de provincie jaren
lang heeft gelobbyd. Een dag
later kwam minister Carola
Schouten 35 miljoen euro
brengen voor de tweede fase
van de plannen van oud-pre
mier Jan Peter Balkenende
voor de Zeeuwse economie.
Uit de regio moet daar wel 35
miljoen bij worden gelegd.
Als de Staten volgende
maand de motorrijtuigenbe
lasting verhogen, komt er 10
miljoen euro in het laatje én
worden daarmee de andere
elf provincies overgehaald de
komende drie jaar in totaal 20
miljoen euro naar Zeeland
over te maken.
Wat een verschil met een
jaar geleden. Toen werd in
het voorjaar met hangen en
wurgen 25 miljoen voor de
eerste fase van Balkenende
uit Den Haag toegezegd. Geld
voor de Grevelingen was er
niet en het pleidooi voor een
andere verdeling van rijksgel-
den over de provincies - in
het voordeel van Zeeland -
bleef tegen dovemansoren
gericht.
Wat is er veranderd? Om te
beginnen is de Zeeuwse
lobby gaan werken. Niet lan
ger pleit iedereen in Den
Haag voor zichzelf Provincie,
gemeenten, bedrijfsleven en
onderwijs hebben zich ge
schaard achter de richting die
Balkenende heeft uitgestip
peld. Dat betaalt zich nu uit.
Wat meehelpt, is dat het
nieuwe kabinet veel meer
oog heeft voor de regio dan
het vorige. Schouten onder
streepte dat donderdag.
Blij
Stiekem is men in de Abdij
misschien wel blij dat het
Zeelandfonds waarvoor Bal
kenende aanvankelijk pleitte
door toenmalig minister
Henk Kamp is getorpedeerd.
Toen ging het nog over 100
miljoen. Inmiddels is er aan
zienlijk meer geld voor de
Zeeuwse economie beschik
baar: 60 miljoen uit de eerste
tranche Balkenende en 70
miljoen uit de tweede.
Is de provincie daarmee uit
de zorgen? Nee. Die moet nog
steeds elk dubbeltje om
draaien. Het Balkenende-geld
gaat rechtstreeks naar projec
ten die de Zeeuwse economie
versterken, niet naar de pro
vinciekas. Diezelfde Zeeuwse
economie profiteert ook van
de 75 miljoen euro voor de
Grevelingen, maar daarmee is
het huishoudboekje van ge
deputeerde Jo-Annes de Bat
(financiën) evenmin gehol
pen. De reserve is krap, van
wege de tientallen miljoenen
die de afgelopen jaren nood
gedwongen zijn gestoken in
de sanering van Thermphos.
De extra motorrijtuigenbe
lasting gaat wel naar de pro
vincie, maar die is hard nodig
voor het onderhoud van de
wegen. Daarop komt de pro
vincie namelijk 12,8 miljoen
euro tekort. Dus zijn het al
leen de miljoenen van de an
dere provincies die de
Zeeuwse overheid wat lucht
gaan verschaffen. Vandaar dat
de afgelopen week wel ge
juicht is in het provinciehuis,
maar niet al te uitbundig. In
de andere elf provincies moe
ten de Statenvergaderingen
nog akkoord gaan met de
noodhulp voor Zeeland. Het
slechtste wat er kan gebeuren
is dat ze daar op andere ge
dachten komen omdat ze
miljoenen zien regenen in
Zeeland.
TOZ-voorzitter Suurmond zit
vooral op de koers van méér pas
sagiers. Meer vaste klanten zal het
veer niet krijgen, dus is het logisch
dat naar de recreatieve gebruiker
wordt gekeken. „Meer dan de helft
van de passagiers zijn recreanten.
We moeten samen kijken hoe we
de kwaliteit van de dienstverle
ning kunnen verbeteren. We hoe
ven echt niet terug naar het verko
pen van kroketten aan boord. Je
moet van de overtocht een stukje
vakantie van maken, zowel aan
boord als aan de wal. De verkoop
van combikaartjes is ook een mo
gelijkheid. En recreatieonderne
mers zouden reclame aan boord
kunnen maken."
rief voor vaste gebruikers, een
hoog tarief voor losse kaartjes, en
een middentarief voor mensen
die niet dagelijks, maar toch met
enige regelmaat van het veer ge-
We hoeven echt niet
terug naar het
verkopen van
kroketten aan boord
bruikmaken voor bijvoorbeeld fa
miliebezoek.
dinsdag 13 maart 2018
als een stukje vakantie
Het kostte in 2016 11,22
euro om één passagier met
de Fast Ferry van de ene
naar de andere kant van de
Westerschelde te brengen.
Gemiddeld betaalde die pas
sagier zelf 2,58 euro. De ove
rige 8,64 euro werd betaald
door de provincie Zeeland.
In totaal betaalde de provin
cie 2,9 miljoen euro mee aan
de kosten van personeel en
brandstof.
De twee snelle veerboten zijn
eigendom van de provincie,
net als de terminals en de
aanlandingsvoorziening. Tot
2015 betaalden het vervoers
bedrijf hiervoor ruim 2 miljoen
euro huur aan de provincie.
In 2015 richtte de provincie
een BV op om het fietsveer in
stand te houden. Geen open
baarvervoerbedrijf zag nog
brood in de veerdienst. De
provincie is enige aandeel
houder van deze Wester
schelde Ferry BV. De huur
die de BV moet betalen wordt
volledig vergoed door de pro
vincie. Die 100 procent 'huur
subsidie' komt boven op de
exploitatievergoeding van 2,9
miljoen. In totaal was de pro
vincie Zeeland in 2016 5,1 mil
joen euro kwijt aan het veer.
En dan nog kwam de BV in
2016 ruim 83.000 euro te
kort.
De exacte bedragen over
2017 zijn nog niet bekend. De
jaarrekening is nog niet vast
gesteld, maar er wordt een
tekort verwacht van bijna een
kwart miljoen en voor 2018
houdt het dagelijks provincie
bestuur bij ongewijzigd beleid
rekening met 655.000 euro in
de min. Oorzaak: het
dalend aantal pas
sagiers en stij
gende kosten.
Ineens lijkt het mil
joenen te regenen
in Zeeland. Bete
kent dit dat de
provincie uit de fi
nanciële zorgen
is?
Ernst Jan Rozendaal
A Toeristen verlaten de veerboot, archieffotoariekievit
- Jacques Suurmond, voorzitter
TOZ