II 23 Van Uitert bereidt zich in eigen simulator voor op komende races Na een succesvol seizoen in de Formule 4 gooit Dongenaar Job van Uitert (19) het dit jaar over een andere boeg: de droom om de 24 uur van Le Mans te rijden komt steeds dichterbij. Regelgeving ELMS en Michelin Cup zv ran Uitert raakt maar niet uitgepraat over de 13,262 kilometer lange asfaltweg. Het legendarische Franse 'circuit de la Sarthe', de thuisbasis van de 24 uur van Le Mans. „Die baan heeft alles", glundert Van Uitert. „Hoogteverschil, blinde bochten, snelle bochten, inhaal- mogelijkheden. De helft van het circuit is normaal gesproken openbare weg. Geweldig." Begin juni mag de Dongense coureur er al even van proeven, in het voor programma van de grote race: The Road to Le Mans. Het afgelopen seizoen in de Ita liaanse Formule 4 (Van Uitert werd tweede) was nog niet eens halverwege, of de gesprekken voor 2018 startten al. Wikken en wegen voor Van Uitert. De GP3- klasse was een optie: de weg rich ting de Formule 1 inslaan, we tende dat de kansen om een zitje in het vlaggenschip van de auto sport te bemachtigen nihil zijn. Of dan toch de LMP3, de zoge noemde Le Mans Prototype, dé opstap naar de 24 uur? „De keuze was uiteindelijk niet moeilijk. In de LMP3-klasse liggen mijn kan sen. Ik ben een constante rijder, op het extreme af. In de endu- rance-races heb je dat nodig." Hij legde tests af bij RLR M- PROGRAMMA Sport, en het plaatje klopte voor Van Uitert. „Het is een back to ba- sic-team. Geen rare fratsen. Team baas Nick Reynolds leeft voor de sport, hij doet het met passie." Met het Britse raceteam start Van Uitert dit seizoen in twee compe tities: de European Le Mans Series (ELMS), startend op 14 april en de Michelin Cup, waar de proloog op de 24 van Le Mans deel van uit maakt. Teammaten De races duren twee tot vier uur. Samen met twee collega-coureurs gaat hij op jacht naar de winst. De Canadees John Farano (58) is de geldschieter, hij financiert een groot deel van het seizoen. Rob Garofall (46) heeft zijn sporen in de autosport reeds verdiend, en werkt tegenwoordig voor McLa ren. De Brit helpt de fabrikant bij shakedowns, oude racebolides her bouwen en verkopen. „Zo test hij de oude Formule i-wagens van Hamilton, van Prost en van Senna. Hij heeft wat bijzondere auto's gereden, barst van de erva ring." Twee weken geleden ontmoette Van Uitert zijn teamgenoten op het circuit van Portimao, Portu gal. De klik was er meteen, stelt de snelheidsdui vel. „We waren gelijk aan het grap pen, hadden veel plezier. Maar be langrijker nog, is dat Rob en ik op een lijn zaten. Het doel is om de minst ervaren coureur, Farano in dit geval, naar een zo hoog moge lijk niveau te liften, en dat kan al leen als wij eensgezind zijn." De testweekenden komen goed van pas om dichter naar elkaar te groeien. „Ik heb graag een auto die moeilijk te rijden is, hard op de veren. Dat voelt heel oncom fortabel. Een gentleman (zie kader, red.) vindt het over het algemeen fijner als een auto comfortabel aanvoelt, maar dan is-ie ook met een langzamer. Het is aan ons om de juiste instellingen te vinden zodat we ons alledrie op ons ge mak voelen in de auto." Simulator Van Uitert haalt zijn telefoon te voorschijn als zijn voorbereidin gen op races te sprake komen. Een video wordt gestart: drie gebogen schermen, een pc, en Job racend op Portimao, in iets wat bijzonder veel weg heeft van zijn LMP3-wa- gen. Samen met Atze Kerkhof (Kerkhof heeft een bedrijf dat zich bezig houdt met simulatoren in Rijen), ontwikkelde hij de si- mulator-software, op basis van data uit de Le Mans Prototype klasse. „Ik durf te zeggen dat wij de meest realistische simulator hebben voor de LMP3. Hier kun je uren op trainen." Of het helpt om in de dagen voor een raceweekend in de zetel te springen? Geen twijfel over mogelijk, volgens Van Uitert. „Net voor de testdagen in Portimao heb ik vaak geoefend in de simulator. Ik was dat weekend na zes ronden al sneller dan RLR vorig jaar had gereden. Het is echt van belang voor je voorbereiding. Je eerste sessie in real life hoefje niet te ver prutsen omdat je het circuit nog moet leren kennen." Ook teamge noot Farano is inmiddels over tuigd. „Hij komt binnenkort een keer langs om te testen." Zelfverzekerd Over ruim een maand staat het eerste raceweekend op de rol in Le Castellet, Frankrijk. „Ik ben be nieuwd naar waar we staan", blikt Van Uitert vooruit. „In de ELMS en de Michelin Cup komen goede teams uit. Maar ik ga ze laten zien hoe goed ik ben." Twee maanden later mag de Dongenaar dan ein delijk zijn eerste meters maken op Le Mans. „Het is dan wel het voor programma van de grote race, maar dat maakt me niet uit. Ik ben heel dichtbij mijn droom. En ik wil hem niet alleen rijden, ik wil de 24 uur van Le Mans win nen." In zowel de ELMS als de Michelin Cup moet mini maal de helft van de rijtijd door een bronzen coureur afgelegd worden. Voor de ELMS (waar races vier uur duren) betekent het dus dat in het geval voor het team van Van Uitert bron zen rijders John Farano en Rob GarofaJJ (zij worden gentlemen genoemd) een uur rijden, en in de Miche lin Cup (waar races twee uur duren) legt Farano mi nimaal een uur af. Garofall rijdt alleen de ELMS. De overige af te leggen tijd mag door een zilveren- of gouden coureur worden gereden. Van Uitert is een zilveren rijder, omdat hij er al een seizoen in de racewereld op heeft zitten. Gouden rijders zijn pro fessionele coureurs, pla tina rijders hebben hun sporen verdiend in de For mule 1 of hebben de 24 uur van Le Mans gewonnen. Ik wil de 24 uur van Le Mans niet alleen rijden, ik wil hem ook winnen zaterdag 10 maart 2018 Vol gas richting Le Mans Sander Koreman Dongen V ELMS 2018 9-10 april proloog Le Castellet 14-15 april 4 uur van Le Castellet 12-13 mei 4 uur van Monza 21-22 juli 4 uur van Red Buil Ring 17-18 augustus 4 uur van Silverstone 22-23 september 4 uur van Spa-Fran- corchamps 27-28 oktober 4 uur van Portimao Michelin Cup 2018 14-15 april 2 uur van Le Castellet 12-13 mei 2 uur van Monza 14-16 juni Road to Le Mans 21-22 juli 2 uur van Red Buil Ring 23-23 september 2 uur van Spa-Fran- corchamps 27-28 oktober 2 uur van Portiomao M Job van Uitert (19) uit Dongen start dit seizoen in de European Le Mans Series en de Michelin Cup. fotorenéschotanus/pix4profs -Job van Uitert (19)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 59