II
23
Van Uitert bereidt zich in eigen simulator voor op komende races
Na een succesvol
seizoen in de
Formule 4 gooit
Dongenaar Job van
Uitert (19) het dit
jaar over een
andere boeg: de
droom om de 24
uur van Le Mans te
rijden komt steeds
dichterbij.
Regelgeving
ELMS en
Michelin Cup
zv
ran Uitert raakt maar
niet uitgepraat over
de 13,262 kilometer
lange asfaltweg. Het
legendarische Franse
'circuit de la Sarthe', de thuisbasis
van de 24 uur van Le Mans. „Die
baan heeft alles", glundert Van
Uitert. „Hoogteverschil, blinde
bochten, snelle bochten, inhaal-
mogelijkheden. De helft van het
circuit is normaal gesproken
openbare weg. Geweldig." Begin
juni mag de Dongense coureur er
al even van proeven, in het voor
programma van de grote race: The
Road to Le Mans.
Het afgelopen seizoen in de Ita
liaanse Formule 4 (Van Uitert
werd tweede) was nog niet eens
halverwege, of de gesprekken
voor 2018 startten al. Wikken en
wegen voor Van Uitert. De GP3-
klasse was een optie: de weg rich
ting de Formule 1 inslaan, we
tende dat de kansen om een zitje
in het vlaggenschip van de auto
sport te bemachtigen nihil zijn.
Of dan toch de LMP3, de zoge
noemde Le Mans Prototype, dé
opstap naar de 24 uur? „De keuze
was uiteindelijk niet moeilijk. In
de LMP3-klasse liggen mijn kan
sen. Ik ben een constante rijder,
op het extreme af. In de endu-
rance-races heb je dat nodig."
Hij legde tests
af bij RLR
M-
PROGRAMMA
Sport, en het plaatje klopte voor
Van Uitert. „Het is een back to ba-
sic-team. Geen rare fratsen. Team
baas Nick Reynolds leeft voor de
sport, hij doet het met passie."
Met het Britse raceteam start Van
Uitert dit seizoen in twee compe
tities: de European Le Mans Series
(ELMS), startend op 14 april en de
Michelin Cup, waar de proloog op
de 24 van Le Mans deel van uit
maakt.
Teammaten
De races duren twee tot vier uur.
Samen met twee collega-coureurs
gaat hij op jacht naar de winst. De
Canadees John Farano (58) is de
geldschieter, hij financiert een
groot deel van het seizoen. Rob
Garofall (46) heeft zijn sporen in
de autosport reeds verdiend, en
werkt tegenwoordig voor McLa
ren. De Brit helpt de fabrikant bij
shakedowns, oude racebolides her
bouwen en verkopen. „Zo test hij
de oude Formule i-wagens van
Hamilton, van Prost en van
Senna. Hij heeft wat bijzondere
auto's gereden, barst van de erva
ring."
Twee weken geleden ontmoette
Van Uitert zijn teamgenoten op
het circuit van Portimao, Portu
gal. De klik was er meteen, stelt
de snelheidsdui
vel.
„We waren gelijk aan het grap
pen, hadden veel plezier. Maar be
langrijker nog, is dat Rob en ik op
een lijn zaten. Het doel is om de
minst ervaren coureur, Farano in
dit geval, naar een zo hoog moge
lijk niveau te liften, en dat kan al
leen als wij eensgezind zijn." De
testweekenden komen goed van
pas om dichter naar elkaar te
groeien. „Ik heb graag een auto
die moeilijk te rijden is, hard op
de veren. Dat voelt heel oncom
fortabel. Een gentleman (zie kader,
red.) vindt het over het algemeen
fijner als een auto comfortabel
aanvoelt, maar dan is-ie ook met
een langzamer. Het is aan ons om
de juiste instellingen te vinden
zodat we ons alledrie op ons ge
mak voelen in de auto."
Simulator
Van Uitert haalt zijn telefoon te
voorschijn als zijn voorbereidin
gen op races te sprake komen. Een
video wordt gestart: drie gebogen
schermen, een pc, en Job racend
op Portimao, in iets wat bijzonder
veel weg heeft van zijn LMP3-wa-
gen. Samen met Atze Kerkhof
(Kerkhof heeft een bedrijf dat
zich bezig houdt met simulatoren
in Rijen), ontwikkelde hij de si-
mulator-software, op basis van
data uit de Le Mans Prototype
klasse. „Ik durf te zeggen
dat wij de meest
realistische simulator hebben
voor de LMP3. Hier kun je uren op
trainen."
Of het helpt om in de dagen
voor een raceweekend in de zetel
te springen? Geen twijfel over
mogelijk, volgens Van Uitert. „Net
voor de testdagen in Portimao heb
ik vaak geoefend in de simulator.
Ik was dat weekend na zes ronden
al sneller dan RLR vorig jaar had
gereden. Het is echt van belang
voor je voorbereiding. Je eerste
sessie in real life hoefje niet te ver
prutsen omdat je het circuit nog
moet leren kennen." Ook teamge
noot Farano is inmiddels over
tuigd. „Hij komt binnenkort een
keer langs om te testen."
Zelfverzekerd
Over ruim een maand staat het
eerste raceweekend op de rol in Le
Castellet, Frankrijk. „Ik ben be
nieuwd naar waar we staan", blikt
Van Uitert vooruit. „In de ELMS
en de Michelin Cup komen goede
teams uit. Maar ik ga ze laten zien
hoe goed ik ben." Twee maanden
later mag de Dongenaar dan ein
delijk zijn eerste meters maken op
Le Mans. „Het is dan wel het voor
programma van de grote race,
maar dat maakt me niet uit. Ik ben
heel dichtbij mijn droom. En ik
wil hem niet alleen rijden, ik wil
de 24 uur van Le Mans win
nen."
In zowel de ELMS als de
Michelin Cup moet mini
maal de helft van de rijtijd
door een bronzen coureur
afgelegd worden. Voor de
ELMS (waar races vier uur
duren) betekent het dus
dat in het geval voor het
team van Van Uitert bron
zen rijders John Farano en
Rob GarofaJJ (zij worden
gentlemen genoemd) een
uur rijden, en in de Miche
lin Cup (waar races twee
uur duren) legt Farano mi
nimaal een uur af. Garofall
rijdt alleen de ELMS.
De overige af te leggen tijd
mag door een zilveren- of
gouden coureur worden
gereden. Van Uitert is een
zilveren rijder, omdat hij
er al een seizoen in de
racewereld op heeft zitten.
Gouden rijders zijn pro
fessionele coureurs, pla
tina rijders hebben hun
sporen verdiend in de For
mule 1 of hebben de 24 uur
van Le Mans gewonnen.
Ik wil de 24 uur van
Le Mans niet alleen
rijden, ik wil hem
ook winnen
zaterdag 10 maart 2018
Vol gas richting Le Mans
Sander Koreman
Dongen
V
ELMS 2018
9-10 april proloog Le Castellet
14-15 april 4 uur van Le Castellet
12-13 mei 4 uur van Monza
21-22 juli 4 uur van Red Buil Ring
17-18 augustus 4 uur van Silverstone
22-23 september 4 uur van Spa-Fran-
corchamps
27-28 oktober 4 uur van Portimao
Michelin Cup 2018
14-15 april 2 uur van Le Castellet
12-13 mei 2 uur van Monza
14-16 juni Road to Le Mans
21-22 juli 2 uur van Red Buil Ring
23-23 september 2 uur van Spa-Fran-
corchamps
27-28 oktober 2 uur van Portiomao
M Job van Uitert (19) uit Dongen start dit
seizoen in de European Le Mans Series en
de Michelin Cup. fotorenéschotanus/pix4profs
-Job van Uitert (19)