Toltarief laag of eerder tolvrij? 12.000 euro 13 3.000.000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Niet iedereen weet dat zijn werk meer in houdt dan acht uur per dag naar een schermpje staren. Files voorkomen, het verkeer in de wijde omtrek in de gaten houden, in het Roemeens uitleggen dat de slagboom al omhoog staat en geen moment aarzelen om de nood knop in te drukken, het hoort er allemaal bij. Michel Bleijenburg heeft een verleden als veiligheids deskundige, is een zendamateur en heeft ervaring bij het Rode Kruis. „Ik weet nog dat ik lachend de advertentie voor deze baan in de PZC las. Alsof deze baan voor al mijn vaardigheden gemaakt was, ik was het dekseltje voor het potje." Zijn baan bevat twee functies: hoofd tolgaarder en tunnelopera tor. Als hoofd tolgaarder is hij ver antwoordelijk voor het tolplein. Hij volgt het verkeer door de tol poort jes. Deels via de schermen en deels door de oude, beproefde me thode van naar buiten kijken. Hij bepaalt bij welke poortjes met T- tag betaald wordt en hij grijpt in wanneer problemen dreigen. Lukt het niet via de intercom met het poortje, dan stuurt hij een tol- pleinmedewerker. De tolpleinmedewerkers staan, in hun knaloranje outfit, als bal- lenjongens bij een tenniswed strijd, klaar om tussen het drukke verkeer door snel problemen op te lossen wanneer iemand voor een gesloten slagboom blijft staan. Ze vervangen batterijtjes van T-tags of helpen mensen die het ver keerde poortje kozen. En werken, hoe onlogisch het misschien ook lijkt, ook op tolvrije dagen. Net als Michel Bleijenburg. „Er zijn altijd weer Poolse of Roe meense vrachtwagenchauffeurs die met een pasje bezig zijn, ook al staan de slagbomen omhoog. En ja, mijn Pools of Roemeens is niet Alsof deze baan voor al mijn vaardigheden gemaakt was, ik was het dekseltje voor het potje best, dus met alleen de intercom lukt het dan niet." Als tunneloperator moet Bleij enburg een delicaat systeem draai ende houden. Het traject dat hij met zijn collega's door middel van een massa camera's volgt, is veel langer dan de 6,6 kilometer onder de Westerschelde. Ook de toe gangswegen worden gevolgd. Niet alleen om tijdig te waarschuwen voor spookrijders, ook om problemen te voorkomen. Verbeterd Bleijenburg: „Ik merk wel dat het sinds het begin steeds drukker is geworden. Maar omdat de toe gangswegen zijn verdubbeld, is er heel veel verbeterd." Toch voorziet hij in de toekomst complexe toe standen met de werkzaamheden aan sluizen in het noorden en het nieuwe knooppunt in het zuiden. Om scherp te blijven, volgen mensen als Bleijenburg een keer per jaar een training. Met virtual reality worden verschillende sce nario's geoefend. Maar zoals altijd is de praktijk altijd weer net ietsje gekker. „Het was heel vroeg, een uur of vijf en er kwam een politie auto met een speurhond met noodsignalen voorbij. In zo'n ge val verwijzen we al het verkeer naar de linkerbaan, zodat die auto kan doorrijden. Maar toen zag ik in de verte twee koplampen. Dat is dan op zo'n scherm een heel raar beeld, want je ziet alleen achter lichten. Een spookrijder!" Dankzij ervaring en training handelde Bleijenburg direct en sloeg op de calamiteitenknop. Via de omroep installatie in de tunnel kon hij de politie waarschuwen om snel naar de rechterbaan te gaan. „Het is ge lukkig net goed gegaan, maar moet je eens voorstellen..." Niet alle maatregelen en voor schriften zijn altijd even logisch. Genoeg chauffeurs zullen zich wel eens afgevraagd hebben waarom ze per se maar 70 mochten rijden terwijl ze helemaal geen land bouwvoertuig tegenkwamen. En de wetgeving verplicht Bleijen burg om het verkeer bij calamitei ten te waarschuwen over de gehele lengte van de tunnel. Een wetge ving die geschreven is met veel kortere tunnels in gedachte. Niet voor die van dik zes kilometer. Tunneloperator Michel Bleijen burg kan er niet altijd iets aan doen. Dan is hij maar die man die weer die tunnel dichtgooit. Altijd voor jouw neus. Op een enkele kleine daling na is sinds de ope ning op 14 maart 2003 het aantal passages door de Westerscheldetunnel alleen maar gegroeid. Van 12.000 passages in de eerste dagen naar ruim 22.000 per werk dag nu. De groei verloopt niet in een rechte lijn maar met schommelingen. Harald Schoenmakers, directeur van de NV Westerscheldetunnel, heeft wel een idee waarom dat is. „Het ef fect van de crisis van 2008 en het langzame herstel is goed terug te zien." Ook het effect van de Belgische tol voor vrachtwagens is volgens Schoenmakers te zien in de cijfers, hoewel min der sterk. „We zien sinds de invoering wel een effect, maar ik denk dat dat miniem is. Vol gens mij is de staat van de economie een veel belangrijkere factor. Ze ker de laatste tijd zien we steeds meer activi teit in de havens, steeds meer verkeer. Ik wil niet veronderstellen dat we de thermometer van de economie zijn, maar ik denk toch dat we het te rugzien. Zeker in de stroom vrachtwagens." Het laatste jaar be droeg de groei 8 procent. „Als we dit cijfer zouden volhouden, dan kun je denken aan vervroegd tolvrij. Dat kan door de prijs ieder jaar 2 procent omhoog te doen." Maar die beslissing is niet aan de directeur van de NV Westerschelde tunnel en is de komende jaren niet aan de orde. Schoenmakers heeft te luisteren naar aandeel houder provincie Zee land. Onlangs besloot de provincie pas in 2020 weer te willen kijken naar de twee opties. „Wat wil je? Het tolta rief laag houden voor de mensen die er nu ge bruik van maken of eer der tolvrij maken, voor de mensen van later?" Een lastig dilemma vol gens Schoenmakers, „want wie gun je het voordeel?" zaterdag 10 maart 2018 GO Totaal aantal passages door de Westerscheldetunnel per jaar 8.000.000 7.000.000 lllllllllllllllllllllll II II II II II II 6.000.000 5.000.000 4.000.000 608.948 Guido van der Heijden - Michel Bleijenburg Tanja Platschorre-Taalman uit Westdorpe reed elf en een half jaar lang drie tot vier maal per week vanwege haar werk als do cent Bloem op het (v)mbo door de tunnel. Anders dan andere werk gevers, vergoedde die van Tanja de tolkosten niet. Elf en een half jaar, maal 45 werkweken van af wisselend drie en vier werkdagen tegen een gemiddeld toltarief van 3,40 euro per doortocht levert de lieve som op van ruim 12.000 euro. Een leuke tweedehands auto of een kleine nieuwe. Tanja had nooit uitgerekend hoe veel ze aan tol had betaald. „Ik ge loof niet dat ik het wil weten. Het is een hoog bedrag, ik kan niet ont kennen dat het een flink deel van mijn salaris is, maar mijn vak kon ik in Zeeuws-Vlaanderen niet uitoefe nen." Ze is nu voor zichzelf begon nen. Niet vanwege de tunnelkos- ten, benadrukt ze. Nog steeds rijdt ze vaak door de tunnel. Dik 12.000 euro is voor die werkjaren daarom nog maar een bescheiden schat ting. Harald Schoenmakers ziet de staat van de eco nomie in de cijfers van de tunnel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 49