Toltarief laag of eerder tolvrij?
12.000 euro
13
3.000.000
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Niet iedereen
weet dat zijn
werk meer in
houdt dan acht
uur per dag naar
een schermpje
staren. Files
voorkomen, het verkeer in de
wijde omtrek in de gaten houden,
in het Roemeens uitleggen dat de
slagboom al omhoog staat en geen
moment aarzelen om de nood
knop in te drukken, het hoort er
allemaal bij. Michel Bleijenburg
heeft een verleden als veiligheids
deskundige, is een zendamateur
en heeft ervaring bij het Rode
Kruis. „Ik weet nog dat ik lachend
de advertentie voor deze baan in
de PZC las. Alsof deze baan voor al
mijn vaardigheden gemaakt was,
ik was het dekseltje voor het
potje."
Zijn baan bevat twee functies:
hoofd tolgaarder en tunnelopera
tor. Als hoofd tolgaarder is hij ver
antwoordelijk voor het tolplein.
Hij volgt het verkeer door de tol
poort jes. Deels via de schermen en
deels door de oude, beproefde me
thode van naar buiten kijken. Hij
bepaalt bij welke poortjes met T-
tag betaald wordt en hij grijpt in
wanneer problemen dreigen. Lukt
het niet via de intercom met het
poortje, dan stuurt hij een tol-
pleinmedewerker.
De tolpleinmedewerkers staan,
in hun knaloranje outfit, als bal-
lenjongens bij een tenniswed
strijd, klaar om tussen het drukke
verkeer door snel problemen op te
lossen wanneer iemand voor een
gesloten slagboom blijft staan. Ze
vervangen batterijtjes van T-tags
of helpen mensen die het ver
keerde poortje kozen. En werken,
hoe onlogisch het misschien ook
lijkt, ook op tolvrije dagen.
Net als Michel Bleijenburg. „Er
zijn altijd weer Poolse of Roe
meense vrachtwagenchauffeurs
die met een pasje bezig zijn, ook al
staan de slagbomen omhoog. En
ja, mijn Pools of Roemeens is niet
Alsof deze baan voor
al mijn vaardigheden
gemaakt was, ik was
het dekseltje voor het
potje
best, dus met alleen de intercom
lukt het dan niet."
Als tunneloperator moet Bleij
enburg een delicaat systeem draai
ende houden. Het traject dat hij
met zijn collega's door middel van
een massa camera's volgt, is veel
langer dan de 6,6 kilometer onder
de Westerschelde. Ook de toe
gangswegen worden gevolgd. Niet
alleen om tijdig te waarschuwen
voor spookrijders, ook om
problemen te voorkomen.
Verbeterd
Bleijenburg: „Ik merk wel dat het
sinds het begin steeds drukker is
geworden. Maar omdat de toe
gangswegen zijn verdubbeld, is er
heel veel verbeterd." Toch voorziet
hij in de toekomst complexe toe
standen met de werkzaamheden
aan sluizen in het noorden en het
nieuwe knooppunt in het zuiden.
Om scherp te blijven, volgen
mensen als Bleijenburg een keer
per jaar een training. Met virtual
reality worden verschillende sce
nario's geoefend. Maar zoals altijd
is de praktijk altijd weer net ietsje
gekker. „Het was heel vroeg, een
uur of vijf en er kwam een politie
auto met een speurhond met
noodsignalen voorbij. In zo'n ge
val verwijzen we al het verkeer
naar de linkerbaan, zodat die auto
kan doorrijden. Maar toen zag ik in
de verte twee koplampen. Dat is
dan op zo'n scherm een heel raar
beeld, want je ziet alleen achter
lichten. Een spookrijder!" Dankzij
ervaring en training handelde
Bleijenburg direct en sloeg op de
calamiteitenknop. Via de omroep
installatie in de tunnel kon hij de
politie waarschuwen om snel naar
de rechterbaan te gaan. „Het is ge
lukkig net goed gegaan, maar moet
je eens voorstellen..."
Niet alle maatregelen en voor
schriften zijn altijd even logisch.
Genoeg chauffeurs zullen zich wel
eens afgevraagd hebben waarom
ze per se maar 70 mochten rijden
terwijl ze helemaal geen land
bouwvoertuig tegenkwamen. En
de wetgeving verplicht Bleijen
burg om het verkeer bij calamitei
ten te waarschuwen over de gehele
lengte van de tunnel. Een wetge
ving die geschreven is met veel
kortere tunnels in gedachte. Niet
voor die van dik zes kilometer.
Tunneloperator Michel Bleijen
burg kan er niet altijd iets aan
doen. Dan is hij maar die man die
weer die tunnel dichtgooit. Altijd
voor jouw neus.
Op een enkele
kleine daling na
is sinds de ope
ning op 14 maart 2003
het aantal passages door
de Westerscheldetunnel
alleen maar gegroeid.
Van 12.000 passages in
de eerste dagen naar
ruim 22.000 per werk
dag nu.
De groei verloopt niet
in een rechte lijn maar
met schommelingen.
Harald Schoenmakers,
directeur van de NV
Westerscheldetunnel,
heeft wel een idee
waarom dat is. „Het ef
fect van de crisis van
2008 en het langzame
herstel is goed terug te
zien." Ook het effect
van de Belgische tol voor
vrachtwagens is volgens
Schoenmakers te zien in
de cijfers, hoewel min
der sterk. „We zien
sinds de invoering wel
een effect, maar ik denk
dat dat miniem is. Vol
gens mij is de staat van
de economie een veel
belangrijkere factor. Ze
ker de laatste tijd zien
we steeds meer activi
teit in de havens, steeds
meer verkeer. Ik wil niet
veronderstellen dat we
de thermometer van de
economie zijn, maar ik
denk toch dat we het te
rugzien. Zeker in de
stroom vrachtwagens."
Het laatste jaar be
droeg de groei 8 procent.
„Als we dit cijfer zouden
volhouden, dan kun je
denken aan vervroegd
tolvrij. Dat kan door de
prijs ieder jaar 2 procent
omhoog te doen."
Maar die beslissing is
niet aan de directeur van
de NV Westerschelde
tunnel en is de komende
jaren niet aan de orde.
Schoenmakers heeft te
luisteren naar aandeel
houder provincie Zee
land. Onlangs besloot de
provincie pas in 2020
weer te willen kijken
naar de twee opties.
„Wat wil je? Het tolta
rief laag houden voor de
mensen die er nu ge
bruik van maken of eer
der tolvrij maken, voor
de mensen van later?"
Een lastig dilemma vol
gens Schoenmakers,
„want wie gun je het
voordeel?"
zaterdag 10 maart 2018
GO
Totaal aantal passages door
de Westerscheldetunnel
per jaar
8.000.000
7.000.000
lllllllllllllllllllllll
II II II
II II II
6.000.000
5.000.000
4.000.000
608.948
Guido van der Heijden
- Michel Bleijenburg
Tanja Platschorre-Taalman uit
Westdorpe reed elf en een half
jaar lang drie tot vier maal per
week vanwege haar werk als do
cent Bloem op het (v)mbo door de
tunnel. Anders dan andere werk
gevers, vergoedde die van Tanja
de tolkosten niet. Elf en een half
jaar, maal 45 werkweken van af
wisselend drie en vier werkdagen
tegen een gemiddeld toltarief van
3,40 euro per doortocht levert de
lieve som op van ruim 12.000 euro.
Een leuke tweedehands auto of
een kleine nieuwe.
Tanja had nooit uitgerekend hoe
veel ze aan tol had betaald. „Ik ge
loof niet dat ik het wil weten. Het is
een hoog bedrag, ik kan niet ont
kennen dat het een flink deel van
mijn salaris is, maar mijn vak kon ik
in Zeeuws-Vlaanderen niet uitoefe
nen." Ze is nu voor zichzelf begon
nen. Niet vanwege de tunnelkos-
ten, benadrukt ze. Nog steeds rijdt
ze vaak door de tunnel. Dik 12.000
euro is voor die werkjaren daarom
nog maar een bescheiden schat
ting.
Harald Schoenmakers ziet de staat van de eco
nomie in de cijfers van de tunnel.