Verfje voor de Boshut Koersbal zit in zwaar weer VVD en D66 willen met tariefverhoging verlies ferry verminderen Toeristen kunnen veel meer betalen voor een overtocht met het fietsvoetveer. Dat vinden VVD en D66. Zo kan het tekort op de Westerschelde Ferry worden verkleind. Blijf af van het tarief voor de Zeeu wen, maar maak een enkeltje voor een overtocht tussen Vlissingen en Breskens voor toeristen een euro duurder en een retourtje twee euro. „Dat leidt heus niet tot minder rei zigers", betoogde Kees Bierens (VVD) gisteren in de Statencom missie economie. Hij kreeg bijval van Ton Veraart van D66. „Ik vind niet dat we over heidsgeld van een arme provincie moeten inzetten voor mensen die op hele dure fietsen van een gran dioze vakantie in Zeeland genieten. Die kunnen best vijf euro meer be talen voor een kaartje, of voor een versnapering aan boord." Winstge vend zal de veerdienst nooit wor den, denkt Veraart, maar op die ma nier kan wel de omzet worden ver hoogd. Dat is hard nodig, want de Wes terschelde Ferry maakt per jaar drie ton verlies. Sinds 2016 lopen de ver liezen sterk op, waardoor de veer dienst eind dit jaar afstevent op een tekort van bijna één miljoen euro. Het dagelijks provinciebestuur stelt voor 450.000 euro bij te passen uit de algemene reserve. Door het her schikken van bestaande budgetten van de Westerschelde Ferry kan de rest van het gat worden gedicht. Maar hoe kan worden voorko men dat de rekening volgend jaar weer oploopt? Uit een toekomst verkenning moet nog voor de zo mer blijken hoe de veerdienst ren dabeler kan worden geëxploiteerd. Dat kan wellicht door hogere tarie ven of het inkrimpen van de dienstregeling, iets wat eind vorig jaar gedeeltelijk is afgeblazen na protesten van vooral studenten. Christenunie, PvdA en SP schrokken aanvankelijk van het idee dat Bierens lanceerde. Zij be nadrukten dat de overtocht voor mensen die naar school of werk rei zen bepaald geen uitje is. Dat er kenden Bierens en Veraart. Ook zij willen niet dat de vaste gebruikers op kosten worden gejaagd. En ge zinnen zouden door middel van een groepskaartje korting kunnen krijgen. Door meer beleving toe te voegen aan de overtocht, kunnen meer toe risten worden verleid, denkt Bie rens. „Moet er een kookeiland ko men op de veerboot?", smaalde Frangois Babijn (Partij voor Zee land). „Met een kapitein Iglo die te gelijkertijd de boot bestuurt en een broodje kroket serveert?" Dat is niet wat Bierens onder be leving verstaat. Hij ziet meer in ar rangementen, waarbij de overtocht onderdeel is van een uitje naar Zeeuws-Vlaanderen of Walcheren. De provincie is daarover in gesprek met ondernemers, zei gedepu teerde Harry van der Maas. „Tot dusver willen zij daarvoor nog niet hun nek uitsteken. Het is het ver haal van de kip en het ei. Zij willen eerst meer beleving bij de terminals en aan boord. Maar dat zou beteke nen dat wij als provincie eerst moe ten investeren." Terwijl het provinciegeld juist hard nodig is om het gat in de be groting te stoppen. tz zaterdag 10 maart 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND5 ZOUTELANDE In het hoogseizoen is de Boshut een speelparadijs voor kin deren uit de buurt én vele toeristen in Zoutelande. De Boshut aan de Duin weg is eigendom van de samenwerkende PKN-kerken in Zoutelande, Melis- kerke, Biggekerke en Koudekerke. De speeldagen beginnen dus altijd met het voorlezen van een bijbelverhaal. (Oud-)leden van de commissie Boshut zetten gisteren - met hulp van de Veerse burgemeester Rob van der Zwaag - in het kader van NLDoet deuren en kozijnen van de hut fris in de verf. Van middag moet de boshut er weer helemaal tiptop uitzien. foto lex de meester 'Maak veer duurder voor toerist' Ernst Jan Rozendaal Middelburg vlissingen.pvda.nl ZORGDEBAT WOENSDAG 14 MAART IN BACHTEPOORTE OOST-SOUBURG INLOOP VANAF 19U START 19.30U IEDEREEN IS WELKOM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37