Verfje
voor de Boshut
Koersbal
zit in
zwaar weer
VVD en D66 willen met tariefverhoging verlies ferry verminderen
Toeristen kunnen veel meer betalen voor
een overtocht met het fietsvoetveer. Dat
vinden VVD en D66. Zo kan het tekort
op de Westerschelde Ferry worden
verkleind.
Blijf af van het tarief voor de Zeeu
wen, maar maak een enkeltje voor
een overtocht tussen Vlissingen en
Breskens voor toeristen een euro
duurder en een retourtje twee euro.
„Dat leidt heus niet tot minder rei
zigers", betoogde Kees Bierens
(VVD) gisteren in de Statencom
missie economie.
Hij kreeg bijval van Ton Veraart
van D66. „Ik vind niet dat we over
heidsgeld van een arme provincie
moeten inzetten voor mensen die
op hele dure fietsen van een gran
dioze vakantie in Zeeland genieten.
Die kunnen best vijf euro meer be
talen voor een kaartje, of voor een
versnapering aan boord." Winstge
vend zal de veerdienst nooit wor
den, denkt Veraart, maar op die ma
nier kan wel de omzet worden ver
hoogd.
Dat is hard nodig, want de Wes
terschelde Ferry maakt per jaar drie
ton verlies. Sinds 2016 lopen de ver
liezen sterk op, waardoor de veer
dienst eind dit jaar afstevent op een
tekort van bijna één miljoen euro.
Het dagelijks provinciebestuur stelt
voor 450.000 euro bij te passen uit
de algemene reserve. Door het her
schikken van bestaande budgetten
van de Westerschelde Ferry kan de
rest van het gat worden gedicht.
Maar hoe kan worden voorko
men dat de rekening volgend jaar
weer oploopt? Uit een toekomst
verkenning moet nog voor de zo
mer blijken hoe de veerdienst ren
dabeler kan worden geëxploiteerd.
Dat kan wellicht door hogere tarie
ven of het inkrimpen van de
dienstregeling, iets wat eind vorig
jaar gedeeltelijk is afgeblazen na
protesten van vooral studenten.
Christenunie, PvdA en SP
schrokken aanvankelijk van het
idee dat Bierens lanceerde. Zij be
nadrukten dat de overtocht voor
mensen die naar school of werk rei
zen bepaald geen uitje is. Dat er
kenden Bierens en Veraart. Ook zij
willen niet dat de vaste gebruikers
op kosten worden gejaagd. En ge
zinnen zouden door middel van
een groepskaartje korting kunnen
krijgen.
Door meer beleving toe te voegen
aan de overtocht, kunnen meer toe
risten worden verleid, denkt Bie
rens. „Moet er een kookeiland ko
men op de veerboot?", smaalde
Frangois Babijn (Partij voor Zee
land). „Met een kapitein Iglo die te
gelijkertijd de boot bestuurt en een
broodje kroket serveert?"
Dat is niet wat Bierens onder be
leving verstaat. Hij ziet meer in ar
rangementen, waarbij de overtocht
onderdeel is van een uitje naar
Zeeuws-Vlaanderen of Walcheren.
De provincie is daarover in gesprek
met ondernemers, zei gedepu
teerde Harry van der Maas. „Tot
dusver willen zij daarvoor nog niet
hun nek uitsteken. Het is het ver
haal van de kip en het ei. Zij willen
eerst meer beleving bij de terminals
en aan boord. Maar dat zou beteke
nen dat wij als provincie eerst moe
ten investeren."
Terwijl het provinciegeld juist
hard nodig is om het gat in de be
groting te stoppen.
tz
zaterdag 10 maart 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND5
ZOUTELANDE In het hoogseizoen is de Boshut een speelparadijs voor kin
deren uit de buurt én vele toeristen in Zoutelande. De Boshut aan de Duin
weg is eigendom van de samenwerkende PKN-kerken in Zoutelande, Melis-
kerke, Biggekerke en Koudekerke. De speeldagen beginnen dus altijd met
het voorlezen van een bijbelverhaal. (Oud-)leden van de commissie Boshut
zetten gisteren - met hulp van de Veerse burgemeester Rob van der Zwaag
- in het kader van NLDoet deuren en kozijnen van de hut fris in de verf. Van
middag moet de boshut er weer helemaal tiptop uitzien. foto lex de meester
'Maak veer duurder voor toerist'
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
vlissingen.pvda.nl
ZORGDEBAT WOENSDAG 14 MAART
IN BACHTEPOORTE OOST-SOUBURG
INLOOP VANAF 19U START 19.30U
IEDEREEN IS WELKOM