I Documentaire en film wekken Duits trauma weer tot leven 15 Dertig jaar na dato is Duitsland weer in de ban van het gijzeldrama van Gladbeck. De gijzeling werd een Duits trauma, waarbij de pers een kwalijke rol speelde. O. O* Of gijzelnemer Dieter Degowski zijn pistool misschien nog een keer tegen de keel van de 18-jarige Silke BischofF kan houden? Dan weet de fotograaf zeker dat hij met het perfecte plaatje terug naar de redactie kan. En hoe gaat het met Bischoff, wil een ver slaggever weten. Is ze bang dat ze het niet zal overleven? Nee, zegt de jonge vrouw, uiterlijk rustig, terwijl ze - zittend op de achterbank van de auto die in het centrum van Keulen tot stilstand is gekomen - een microfoon onder haar neus krijgt. Tijdens het geruchtmakende gij zeldrama van Gladbeck in 1988 wor den veel grenzen overschreden. Niet alleen door de daders, Hans-Jürgen Rösner en Dieter Degowski, dan 3t en 32 jaar oud. Ook de Duitse media laten zich van hun slechtste kant zien tijdens de gijzeling, die 54 uur duurt en in een bank in Gladbeck begint. Na een vlucht per auto, met twee bankemployés als gijzelaar, wordt in Bremen een bus met 30 passagiers gekaapt. Die wordt vervolgens bij 01- V at' ii denzaal achtergelaten, samen met de meeste gijzelaars. In een auto met daarin de twee gijzelnemers, een vrouwelijke compagnon en Silke Bischoff met een vriendin gaat het weer terug naar Duitsland. Na het bi zarre persmoment in Keulen slaagt de Duitse politie er op een snelweg in de gijzelnemers te overmeesteren. Bischoff laat daarbij - vermoedelijk door pistoolschoten van Rösner - het leven. Eerder is in Bremen buspassa gier Emanuele de Giorgi, nog maar 15, al in koelen bloede om het leven Gijzeldrama Gladbeck Q gebracht. Een politieagent overlijdt tijdens een achtervolging. Op de journalistiekopleidingen in Duitsland wordt 'Gladbeck' sinds dien aangehaald als zwarte bladzijde in de mediageschiedenis. Geposeerde foto's en interviews, fotografen en journalisten die de bus achtervolgen als hongerige wolven. Eén fotograaf treedt op als tussenpersoon tussen de gijzelnemers en de politie. Een ander biedt de criminelen koffie aan. Een derde - hij schopt het later tot hoofd redacteur van Bild - stapt in Keulen bij het gezelschap in de auto, en laat zich weer afzetten bij een tanksta tion. Hij betaalt de benzine. Documentaire De Duitse publieke zender ARD zond deze week een tweedelige film uit over de gijzeling, evenals een do cumentaire waarin slachtoffers van toen en nabestaanden aan het woord komen. Veel van hen zijn 'Gladbeck' nooit te boven gekomen. Een aantal slachtoffers kampt nog altijd met de pressies, anderen zijn woedend. Op de Duitse politie, die de gijzelaars tientallen uren in doodsangst liet. En op de pers dus, die zich haast leek te verlekkeren aan de inktzwarte, lugu bere roadmovie. Volgens regisseur Kilian Riedhof is Gladbeck nog altijd een 'Duits trauma'. „Vanwege de collectieve on macht. Paradoxaal genoeg is er in Duitsland een verlangen om de beel den van toen steeds weer terug te zien." Dat laatste verklaart Riedhof door de absurde setting, die vooral in de voetgangerszone van Keulen meer leek op een filmset dan op iets wat echt gebeurde. Het verklaart mis schien ook waarom ook journalisten Paradoxaal genoeg is er een verlangen om de beelden van toen steeds weer terug te zien hun gevoel voor realiteit en daarmee hun professionele werkhouding ver loren. Riedhof: „Journalisten lieten zich door de kracht van het monster meevoeren. Ik heb er in mijn film voor gekozen om geen oordeel over ze te vellen. Ik wil ze begrijpen. En me afvragen: wat zou ik hebben ge daan?" Mediacode Na het gijzeldrama werd de media- code in Duitsland aangepast - jour nalisten mogen tijdens gijzelingen niet meer met de daders praten. In Nederland bestaat zo'n code niet, zegt Thomas Bruning van de Neder landse Vereniging van Journalisten. „Er zijn wel ongeschreven regels. Journalisten moeten in dit soort za ken normaal hun werk kunnen doen, maar mogen natuurlijk nooit de poli tie belemmeren in hun werk." In ons land haalde Peter R. de Vries zich in 2000 de ergernis van de poli tie op de hals, door zeventien keer te telefoneren met crimineel Martin H, die samen met een compagnon in het Limburgse Helden een r8-jarige vrouw gijzelde. De Vries stelde ach teraf dat zijn belletjes de zaak hadden geholpen, maar de politie ging in die lezing niet mee. Regisseur Riedhof denkt niet dat de journalistiek en samenleving anno 2018 terughoudender met een soortgelijk drama zouden omgaan. „Eerder minder terughoudend. Ie dereen heeft een mobieltje en maakt meteen beelden die in een mum van tijd op internet staan, dat is tegen woordig een tweede natuur." En de media? Ook wat dat betreft is Ried hof weinig hoopvol. „Sensatielust zit in ons allemaal, dat verandert niet." zaterdag 10 maart 2018 GO Gijzeldrama in Gladbeck was een bizar mediacircus Chris van Mersbergen Bonn KI Delmenhorst Bremen A1 DUITSLAND Q16 augustus 1988 Rösner en Degowski overvallen bank en nemen twee Rastplatz 9Üzelaars mee. Grundberg- see g 17 augustus Van Nordrhein- Westfalen en Q Nedersaksen naar Bremen. NED Enschede Gronau A30 B54 A43 Osnabrück Rastplatz Grönegau Munster A2 Q Lijnbus gekaapt. HannoverA Degowski doodt Bad Oeynhausen Gladbeck Q Dortmund Hagen A1 Wuppertal Keulen O Rastplatz Siegburg 15-jarige De Giorgi. Q18 augustus In Nederland krijgen ze nieuwe vluchtwagen en rijden met twee gijzelaars weg. Q Rijden Keulen i in. A3 Bonn Ausfahrt Bad Honnef 30 km I Q Politie beëindigt gijzeling: 18-jarige Bischoff wordt door Rösner gedood. Met de klok mee: een gewapende Hans- Jürgen Rösner pakt zijn persmoment; Die ter Degowski loopt door de gekaapte lijn bus, terwijl een hand langer geld telt; jour nalisten omringen de auto van de gijzelaars in het voetgangersge bied van Keulen. —Regisseur Riedhof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15