O W T Donald Tusk dreigt Londen met brexitblokkade ia .X .X .X X. K 13 GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 2018 Gemeenteraads verkiezingen zijn een lokale aangelegenheid. Toch zijn het opnieuw landelijke kopstukken die vandaag de degens kruisen tijdens het Verkiezingsdebat op NPO Radio 1. Drie redenen waarom u de radio vandaag uit zou moeten laten. En drie waarom juist niet. De sluiting van het zwembad, de bouw van een nieuwe sporthal, de aanleg van een fietsstraat: het zijn thema's die bij uitstek lokaal uitge vochten moeten worden. Den Haag stelt wel het meeste geld ter beschik king - dit jaar maakt het Rijk ruim 1.600 euro per inwoner over naar lo kale overheden - maar de besluitvor ming ligt bij de gemeenteraad, niet in de Tweede Kamer. Leuk hoor, zo'n Lodewijk Asscher die Sybrand Buma smalend welkom te rug heet van verantwoordelijkheids vakantie, of een Henk Krol die al wapperend met koopkrachttabellen een knietje uitdeelt aan Alexander Pechtold, maar op 21 maart ontbre ken hun namen op de kieslijst. Op lo kaal niveau moeten kiezers het doen met lokale grootheden, of mindere goden, zo u wilt. Het zijn de mensen die dikwijls tegen een geringe ver goeding - in de kleinste gemeenten ontvangt een raadslid 250 euro per maand - de komende vier jaar naast hun baan hun avonduren en week enden opofferen aan het raadswerk. Maar voor hen is er geen plaats in de ether, hooguit bij de lokale omroep. Wel VVD en GroenLinks, maar geen Rucphense Volkspartij of Leefbaar Rotterdam. Lokale partijen moeten het toch al doen zonder rijkssubsidie, ook al leveren ze sinds de vorige ver kiezingen samen grofweg een derde van alle raadsleden. De roep om over heidssubsidie wordt aan het Binnen hof al jaren straal genegeerd. De 'lo kaio's' kunnen zich niet de gelikte campagnespots veroorloven die lan delijke partijen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen uitzen den. Het radiodebat onderstreept die ongelijkheid nog eens. De regering heeft de afgelopen jaren veel taken op het bordje van gemeen ten geschoven, denk aan de bijstand en de thuiszorg. Het is prima dat Haagse politici verantwoording af leggen over die decentralisatie. De belofte was dat gemeenten be ter in staat zijn om maatwerk te leve ren, omdat ze hun inwoners beter kennen dan ambtenaren in Haagse beleidstorens. Tegelijkertijd werden er alvast enkele miljarden bezuinigd, om op die manier het overheidste kort terugdringen. Hoe kijken de ver antwoordelijken zelf terug op die operatie? Hoe plechtig partijleiders vandaag ook zullen benadrukken dat de ge meenteraadsverkiezingen over lokale thema's horen te gaan, ze weten zelf wel beter. Meer dan de helft van de kiezers zegt de landelijke politiek te laten meespelen bij hun keuze, zo peilde I&O Research in 2014. Een po pulaire partijleider kan wonderen doen - denk aan de monsterzege van de PvdA onder leiding van Wouter Bos in 2006 - ook al heeft de lokale fractie er vier jaar lang helemaal niks van gebakken. Bij GroenLinks hopen ze bijvoor beeld vurig dat het Jesse Klaver-ef fect ook tot veel meer extra raadsze- tels leidt. Andersom geldt dat een partijleider die onder vuur ligt, de verkiezingen voor de lokale afdelin gen flink kan verpesten. Dat is waar schijnlijk ook de reden dat een aantal PvdA-afdelingen er ditmaal voor heeft gekozen onder een andere naam aan de verkiezingen mee te doen. Wie ontevreden is over de landelijke politiek, of spijt heeft van zijn stem in 2017, moet met een beetje pech nog 3,5 jaar wachten voordat er een nieuwe Kamer gekozen kan worden. Lokale verkiezingen zijn een probaat middel om een proteststem te laten horen. En de geschiedenis leert dat partijen niet zelden het signaal van de kiezer oppikken, zeker wanneer de uitslag tegenvalt. In 2006 zag WD-leider Jozias van Aartsen in de uitkomst van de raads verkiezingen reden om op te stappen. Hij maakte daarmee de weg vrij voor Mark Rutte, die inmiddels bezig is aan zijn derde kabinet. In 2010 was het Agnes Kant die het veld ruimde bij de SP. Zij werd opgevolgd door Emile Roemer. De EU-president verzekerde de Ierse premier Varadkar opnieuw van zijn steun. „Het vermijden van een harde grens tussen Ierland en Noord-lerland is geen zaak tussen de Ieren en Britten, maar tussen de EU-27 en de Britten", aldus Tusk. Hij waarschuwde May dat zij niet moet denken verder te kunnen on derhandelen zonder voortgang op dit voor Brussel cruciale punt. Eind vorig jaar werden Londen en Brussel het eens over een formule die op dat moment toereikend was: er zou geen 'harde' grens komen, met slagbomen en douaneposten, tussen de twee Ierlanden. Maar daarna bleef elke voortgang aan Britse zijde weer uit. Daarom legde Europees toponderhandelaar Michel Barnier vorige week zijn op lossing op tafel: een nieuwe han- delsgrens dwars door de Ierse Zee, tussen Noord-lerland dus en de rest van het Verenigd Koninkrijk. Vastlopen May was er als de kippen bij om die oplossing te verwerpen. „Dat mag, maar dan verwacht ik wel dat ze snel een andere oplossing voor stelt", aldus Tusk. Waarna hij dreigde dat anders het hele brexit-proces kan vastlopen. Tusk was in Ierland om zich voor te bereiden op de eerstvolgende top van staats- en regeringsleiders, over twee weken. Hij benut zijn rondreis langs de lidstaten kennelijk om de druk op Londen geleidelijk aan op te voeren. In Luxemburg waarschuwde hij woensdag al dat er voor de Britten niet meer in zit dan een vrijhandelsverdrag, naast blijvend goede samenwerking op niet-economische onderwerpen als ter reurbestrij ding, buitenlands beleid en defensie. De Britten krijgen economisch geen voorkeursbehandeling en ook geen toegang tot delen van de interne markt die Londen goed uitkomen. De positie van de 27 resterende lidstaten blijft, soms tot hun eigen verbazing, opvallend eensge- zind. Parlementsonderhande- li laar Guy Verhofstadt pre- senteerde deze week een ontwerpresolutie van het parlement (stemming: volgende week) die de posi tie van de EU-27 verder on dersteunt. Zo weigert het par lement, net als Barnier, een on- 1 derscheid te aanvaar- deling van EU-burgers die nu al in het Verenigd Koninkrijk wonen en burgers die zich er eventueel nog vestigen in de overgangsperiode tussen eind maart volgend jaar en 1 januari 2021. Ook is Europa eensge zind dat die overgangsperiode niet langer dan 18 maanden mag duren. Krachtproef May mag eruit afleiden dat de toon in Brussel verhardt. „De klok tikt door", zo heeft Barnier al herhaal delijk gewaarschuwd, en hij wil dit najaar, uiterlijk in november, een akkoord. Door het trage tempo als gevolg van de onderlinge Britse verdeeldheid, wordt het een steeds grotere krachtproef die datum te halen. vrijdag 9 maart 2018 Laurens Kok ft DEN HAAG GAAT ER NIET OVER! PARTIJLEIDERS STAAN NIET OP HET STEMBILJET LOKALE PARTIJEN HEBBEN WEER HET NAKIJKEN LEG MAAR EENS UIT! Jesse Klaver (GroenLinks), Sybrand Buma (CDA) en Lode wijk Asscher (PvdA) tijdens een eerder debat voor NPO Radio 1. foto anp In de kleinste ge meenten ontvangt een raadslid 250 euro per maand. KIEZERS VOLGEN DE LANDELIJKE TREND LOKALE UITSLAGEN KUNNEN DE PARTIJ- KOERS BEÏNVLOEDEN Als Londen niet snel zorgt voor een fatsoenlijke oplossing voor de grens tussen Ierland en Noord-lerland, kan het hele brexitoverleg vastlopen. Dat zei Europees raadsvoorzitter Donald Tusk gisteren in Dublin. Frans Boogaard Brussel/Dublin EU-president Donald Tusk. fotoepa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13