t 3 Leerlingen basisschool pikken leerstof eerder op dankzij actieve lessen Basisscholen proberen hun leerlingen meer te laten bewegen tijdens de lessen, tussen de lessen door en in de pauzes. De strijd tegen het vele stilzitten is begonnen. a! Daar nog één, en nog één, en nog één." Gieche- lend rent de 5-ja- rige Junjen door de gang van haar basisschool. Klas genoot Boet (5) volgt in haar kielzog. „Junjen, heb je die al?" Het meisje staat al ijverig te strepen op het blaadje in haar hand. „Kijk eens, we hebben er al 1-2-3-4-5." Ze laat het blaadje zien en telt alle streepjes. De kleuters doen een letterspeur- tocht door de school. In alle gangen en lege lokalen zoeken ze naar de let ter t. De Eindhovense basisschool vangt heel wat vliegen in één klap. De kinderen krijgen meer lol in de lessen. Ze pikken de lesstof sneller op, zonder dat ze door hebben dat ze aan het leren zijn én ze werken sa men. „We merken dat de betrokken heid van de kinderen groot is als ze bewegend kunnen leren. Het kwartje lijkt sneller te vallen", constateert Chalona Cuppen, juf van groep 3/4. Én ze zitten niet de hele dag op hun achterste, goed voor hun ge zondheid dus. Bijna één op de drie basisscholen organiseert dagelijks 'beweegmomenten' buiten de gym les om, blijkt uit cijfers van het Mu iier Instituut. Leraren doen een dansje tussen de lessen door of laten de kinderen op de gang hinkelend re kenen. Obesitas Daarnaast heeft 28 procent van de ba sisscholen dagelijks sportactiviteiten tijdens de pauze. „Er komt meer aan dacht voor bewegen, zeker met het oog op obesitas en een gezonde leef stijl", constateert Irene de Kort, advi seur bij KPC Groep. Bovendien zet ten de onderzoeken naar de relatie tussen bewegen en leerresultaten scholen aan het denken. Basisscholen beseffen dat kinderen veel te veel zitten. Eigenlijk moeten ze elke dag minimaal 60 minuten matige tot zware inspanning verrich- ten, maar onderzoeken wijzen uit dat veel kleintjes daar niet aan komen. Op school zitten ze het grootste deel van de tijd en thuis spelen ze weinig buiten. Dat is slecht voor de gezond heid. Omdat het voor basisscholen nog flink zoeken is hoe ze de kinde ren meer kunnen laten bewegen, ko men de Onderwijsraad, Nederlandse Sportraad en Raad voor de Volksge zondheid en Samenleving met een advies. De raden willen scholen advi seren over hoe ze lichamelijke activi teit structureel in het programma kunnen krijgen. Want experts con stateren dat basisscholen te hapsnap met de kinderen bewegen. „Het is mooi dat ze het probleem erkennen, maar ze vinden het lastig om af te wijken van de standaardlessen", al dus Dave van Kann, onderzoeker bij het lectoraat Move to Be op Fontys Sporthogeschool. Terwijl er volgens hem niet veel nodig is om kinderen in beweging te krijgen. Van Kann: „Het kan al helpen om leerlingen steeds even naar een andere tafel te laten lopen, zodat het zitten wordt doorbroken. Dan activeer je de kin deren en worden ze vanzelf actiever." Hobbelen De leerlingen van StrijpDorp krijgen al wél waar mogelijk actieve lessen, vaak in spelvorm. Éen rondje door de school maakt dat in één klap duide lijk. Terwijl Boet en Junjen door de gangen hobbelen voor de letter- speurtocht, is klasgenootje Mirag (5) in de hal bezig met tellen. Hinkelend welteverstaan. Op de grond liggen de cijfers tot en met 10. Op één been springt hij eroverheen en telt hardop terug. In het keukentje iets verderop zijn twee meisjes in de weer met flesjes. Die vullen ze en zetten ze op Dat zitten is op een gegeven moment een beetje irritant volgorde van vol tot leeg. Nóg een lo kaal verder lopen twee kleuters rond de tafel in de lerarenkamer. De op dracht: dek voor acht personen en zet één extra beker neer. Voor de grotere kinderen staat op de gang een in hoogte verstelbare ta fel met daaraan een hometrainer. Als de leerlingen zelfstandig mogen wer ken, kunnen ze staand of fietsend op drachten maken. „Ja, het is fijn. Zeker als je je druk voelt of veel energie hebt. Dat zitten is op een gegeven moment een beetje irritant", vindt Samantha (11, groep 8), die zich trap pend over haar rekenwerk buigt. De beweegmomenten zijn dage lijkse kost tijdens de lessen of tussen de lessen door. Om de kinderen tij dens de pauzes te activeren, heeft elke klas een spel van de week. „We proberen de creativiteit en fantasie van de leerlingen te prikkelen. Je ziet dat ze het spel ook vaak in andere pauzes spelen, zonder de juf', aldus directeur Lieke Vrancken. En voor de kinderen die het dan nóg niet zat zijn, is er elke week ook na schooltijd een actieve les, zoals een gastles van iemand van de badmintonvereniging of dansen met de gymjuf. Toch is ook deze school nog steeds zoekende. Want welk effect heeft deze manier van lesgeven op de re sultaten? De directeur heeft geen idee. Schouderophalend zegt ze: „Hoe meet je dat, hè? Dat is lastig." maandag 5 maart 2018 GO Rennend de taal leren gaat een stuk sneller Ellen van Gaaien Eindhoven Junjen (r) en Boet scheuren door de school op zoek naar de letters. FOTO'S MARC BOLSIUS •4 Mirap telt en hinkelt tegelijkertijd. Leren en bewegen komen spelenderwijs samen. Samantha (11)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3