'Ik wilde onderzoeken wal hel inspirende van geloof kan /.ijn' ELMET Tijdens mijn eerste ontmoeting met Patriek Braddock draag ik de lippenstift van zijn vrouw. Met haar nieuwe roman slaat Esther Gerritsen een verrassende weg in. De trooster is serieuzer van toon dan we van haar gewend zijn. Vroeger zou ik dit niet hebben gedurfd, schrijven over religie en dan ook nog zonder dat het heel grappig is.' ooi hè?" Esther Gerritsen is in haar nopjes met de cover van De trooster, met een enigszins unheimisch detail van het paneel De hel van Jeroen Bosch erop. „Ik wilde dat het omslagbeeld iets mysterieus en heidens zou hebben. Dit is aards en donker." Haar nieuwe roman is ver- stilder en serieuzer van toon dan we van Gerritsen gewend zijn. Wat hetzelfde is geble ven, is dat veel van haar perso nages een tikkeltje vreemd zijn. Jacob, een man met een scheef gezicht, werkt als con ciërge in een klooster dat door de broeders wordt openge steld voor mensen die zich een tijdje terugtrekken. Op een dag klopt Henry Loman aan, de staatssecretaris van Financiën die in opspraak raakt vanwege een bonnetjes- affaire. Hij vlucht voor de schandalen en weg bij zijn vrouw Alicia. Jacob en Henry raken bevriend. Henry omdat het vanzelfsprekende geloof van Jacob hem als ongelovige fascineert; Jacob omdat hij, als man die vanwege zijn gezicht anderen schrik aanjaagt, is gevleid door Henry's aan dacht. Hij laat zich door zijn nieuwe vriend verleiden om 's nachts van de miswijn te drinken, het heidense paas vuur te bezoeken en hij neemt Henry in bescherming als hij een van de vrouwelijke gasten verkracht. „Ja, in dit boek ben ik hele maal niet met dialogen bezig geweest. Ik wilde schrijven over mannenvriendschap en geweten, en vooral over reli- anekdotische manier. 'Hoe is de relatie met je moeder?' klinkt toch anders dan: 'Hoe is je relatie met God?' Ik wilde onderzoeken hoe geloof en religie inspireren. En wat het geloof voor mij betekent. Ook het begrip zonde vind ik interessant. Dat zijn moei lijke onderwerpen. In fictie kan ik dat goed onderzoeken. Ik wilde zo exact mogelijk op schrijven hoe geloven voor ie mand werkt. En dan niet iemand die twijfels heeft of in een gemeenschap verkeert waarin geloven vreemd is, maar juist iemand voor wie gie en de ka tholieke liturgie. Het is inderdaad een serieus boek geworden. Na Dorst, Roxy en Broer dacht ik: dat is een periode die ik af sluit, nu begin ik opnieuw. Vroeger zou ik dit niet heb ben gedurfd, schrijven over religie en dan ook nog zonder dat het heel grappig is. Maar dit is ook een kant van mij, en het past bij wat er bij mij vanbinnen gebeurt. Geloven is een heel persoon lijk onderwerp om over te praten, maar niet op een God een vanzelfsprekende aanwezigheid is." „Ik kom uit een katholiek gezin. We waren niet heel gelovig, maar ik ben wel ge doopt en heb communie ge daan. In mijn klas waren maar twee kinderen die dat niet deden. Ik ben lang niet naar de kerk gegaan, maar de laat ste jaren ga ik weer af en toe naar een kerk hier in Amster dam en dat vind ik prettig.»> magazine 19 KOUDE OORLOG Na haar bestseller over koningin Juli- ana schreef Withuis een boek over haar (raadsel)vader. (Bezige Bij, €20) DEBUUTROMAN Met Elmet drong Fiona Mozley meteen door tot de shortlist van de Man Booker Prize. (Hollands Diep, €20) CHATEAU Tot ze in hun kasteel een lijk ondekken, ging het zo fijn met Luuc en Julia's nieuwe leven. (Crime Compagnie, €17,95) EERSTE ZIN Onder de huid, Sara Flannery Murphy Tekst VIVIAN DE GIER Illustratie MONIQUE WIJBRANDS 'Ik merk dat ik inderdaad geloof' Een 'echte Gerritsen' werd altijd gekenmerkt door geestige situaties en dialogen. Ben je zelf gelovig?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 83