Plan B bij 'nee' in referendum tegen aftapwet 3 Roep om versneld verbod op gebruik van mobieltje tijdens het fietsen voor appen tijdens het fietsen. Daar gaat wel verandering in komen. Mi nister Cora van Nieuwenhuizen liet in december aan de Tweede Ka mer weten dat ze volgend jaar met een wetsvoorstel komt. Het verbod op 'append fietsen' kan dan in 2019 ingaan. Daarnaast komt er volgende zomer een nieuwe campagne, ge richt op verstandig omgaan met de smartphone in de auto en op de fiets. Opvallend genoeg bleek eind vo rig jaar uit onderzoek van Veilig- heidNL dat appen op de fiets 'nau welijks tot ongevallen leidt': slechts 1,2 procent van de slachtoffers die op de eerste hulp zijn beland gaf dit op als oorzaak. Praten met een mede fietser (11 procent) of muziek luiste ren, eventueel met koptelefoon op (3 procent), blijkt onveiliger. Toch is volgens de SWOV (Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) tekstberichten typen met een touchscreen drie keer gevaarlijker dan muziek luis teren of bellen. Maar volgens de on derzoekers van VeiligheidNL is er geen sluitend bewijs dat er een ver band is tussen telefoongebruik en fietsongevallen. Afgeleid De rechtbank in Zutphen zag dat bewijs dus wel bij het dodelijke on geval waarbij mevrouw Luttik overleed. Volgens de rechtbank is de fietsende vrouw 'te veel en te lang' afgeleid geweest door haar smartphone. „Het ongeval is daar mee veroorzaakt door aanmerke lijke onoplettendheid van de vrouw en dus aan haar schuld te wijten", aldus de rechtbank. Oud-verkeersofficier Koos Spee is daarom blij met deze veroorde ling, voor zover hij weet de eerste voor een fietser. „Laat dit een voor beeld zijn hoeveel er ook als fietser mis kan gaan als je appt in het ver keer. Dit moet ook voor fietsers bij wet verboden worden. Dat is aan de politiek. Het is fijn dat het nu wordt opgepakt door het Openbaar Mi nisterie en de rechter." Voor het eerst - voor zover bekend - is een fietsster veroordeeld voor een dodelijk ongeval omdat zij zat te appen op de fiets. „Het wordt hoog tijd voor een verbod. Fijn dat justitie dit al wel zo oppakt." Het is juni 2017, als de 83-jarige me vrouw Luttik met haar rollator de weg oversteekt. Een 23-jarige vrouw uit Arnhem komt op haar af, maar ziet haar over het hoofd. Want de fietsster heeft meer oog voor haar smartphone dan het verkeer. Mevrouw Luttik wordt hard aange reden. Met fiets en al buitelt de vrouw uit Arnhem over het slachtoffer heen. Daar ligt mevrouw Luttik, met een schedelbasisfractuur en een bekken dat op drie plekken is gebroken. Twee dagen later over lijdt ze aan haar verwondingen. Tijdens de rechtszaak kwam de vrouw op de fiets met een excuus dat appende brokkenmakers vaker aandragen: ze was tijdens het onge luk niet aan het appen, maar nét daarvoor. Ze zou op het moment van het ongeluk net haar mobiel hebben opgeborgen en de 83-jarige mevrouw Luttik zou, met haar rol lator, 'plotseling' de weg zijn opge lopen. Daar trapte de rechter niet in: de vrouw kreeg een werkstraf van 150 uur. Tot opluchting van de familie van de vrouw: „We zijn blij dat het zo is afgelopen en dat ze er niet zo maar mee wegkomt. Daar waren we bang voor." De Vereniging Verkeersslachtof fers pleit meteen weer voor een ver bod op appen tijdens het fietsen. „Echte maatregelen laten te lang op zich wachten. Er moet morgen in de wet worden gezet dat appen op de fiets verboden is", zegt Jetty van der Werf van de vereniging, die de straf overigens erg laag vindt. „Het is wel een oma en een moeder die je de hemel hebt ingefietst. Dan is een taakstraf wel erg laag." Want waar appen achter het stuur van de auto allang verboden is (zoals überhaupt het aanraken van je telefoon), geldt dat nog niet GroenLinks is tegenstander van de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv). „De sleepwet moet flink worden ver bouwd", zegt Tweede Kamerlid Ka- thalijne Buitenweg. „Nederland wordt niet veiliger als mensen mas saal en ongericht mogen worden af getapt." Daarom presenteert de partij van daag een 'alternatief voor de aftap- wet. Buitenweg: „Deze reparatiewet haalt de angel uit het sleepnetkarak ter. Het is belangrijk dat de oude Wiv aan het internettijdperk wordt aange past, maar wij zijn ertegen dat de ge heime diensten onschuldige mensen in groten getale mogen aftappen." In de reparatiewet van GroenLinks wordt het sleepnet geschrapt. Het on derscheppen van communicatie wordt daarmee veel gerichter. Ook mag er van de partij geen ongelezen informatie worden gedeeld met bui tenlandse diensten. Verder wil GroenLinks dat de communicatie van journalisten en artsen wordt be schermd. „Dit zijn de drie grootste pijnpun ten", zegt Buitenweg. „Als het kabi net deze aanpassingen overneemt, doe je recht aan een 'nee'-stem van de Nederlandse bevolking. Wij leggen deze reparatiewet nu al voor, omdat wij de kiezer willen laten weten dat er een goed alternatiefis." Steun GroenLinks hoopt in de Tweede Ka mer op steun van in ieder geval PvdA, SP, PVV, Forum voor Democratie en D66. Die laatste partij voerde in de Ka mer het verzet aan tegen de Wiv. Nu D66 in het kabinet zit, is ze geen te genstander meer. In het regeerak- Nederland niet veiliger als mensen massaal mogen worden afgetapt koord is afgesproken dat de Wiv bin nen twee jaar wordt geëvalueerd. „Dat is heel raar", vindt Kamerlid Buitenweg. „Bij een evaluatie krijg je garanties voor het verleden, maar niet voor de toekomst. Dit kabinet heeft allerlei toezeggingen en waarborgen beloofd, maar die staan niet in de wet. Wij zeggen: regel het nu goed. De be loftes zijn te fragiel." Het reparatieplan van GroenLinks komt naar buiten op de dag van het halfjaarlijkse D66-congres. Binnen die partij leeft de roep om een 'nee' bij het referendum over de aftapwet serieus te nemen. De leider van coalitiepartij CDA, Sybrand Buma, zei eind vorig jaar nog dat het kabinet een eventueel 'nee' zou negeren.P18 zaterdag 3 maart 2018 GO Hoewel kletsen met een andere fietser statistisch gezien gevaarlijker is, pleit de Vereni ging Verkeersslachtoffers voor een onmiddellijk app- verbod. De vrouw op de foto is niet de verdachte. FOTO ROBIN UTRECHT Straf voor appende fietsster na fataal ongeval Victor Schildkamp Carla van der Wal Zuthpen Als Nederland bij het referendum op 21 maart 'nee' zegt tegen de af- tapwet voor de veiligheidsdien sten, moet er een speciale repara tiewet komen. Daarin zouden de nieuwe bevoegdheden van de diensten aan banden moeten wor den gelegd. Met dat plan komt GroenLinks vandaag naar buiten. Jan Hoedeman Peter Winterman Den Haag - Kathalijne Buitenweg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3