Prachtig en gevaarlijk Bovag waarschuwt voor teruggedraaide tellers Nederlanders gaan vaker naar Duitsland voor de aankoop van tweedehands auto's. Honderdduizenden occasions zijn er afgelopen jaren gekocht. Walcheren Spierziekte krijgt Lisette niet klein Karin van den Broeke Scheidend voorzitter van de PKN: „In Zeeland versta ik de taal, dat voelt veilig."weekend 14 Paralympisch zwemster Teunissen moet carrière toch opgeven P7 Griet Op de Beeck Ik ben van oppakken, doen, proberen, falen, vallen en weer opstaan Yerseke Het aanbod is in Duitsland groter en de auto's zijn goedkoper. In vier jaar tijd is het aantal ingevoerde au to's zelfs meer dan verdubbeld. Duitsland is in trek omdat het on derhoud van auto's daar op een hoog niveau ligt. Van de 210.000 in gevoerde tweedehands auto's komt het gros uit Duitsland. De RAI Ver eniging sluit niet uit dat de import dit jaar weer met bijna 20 procent stijgt naar 245.000 stuks. In januari alleen kwamen er alweer 18.441 au to's de grens over. Niet alleen het aanbod trekt au tokopers oostwaarts. Er is ook veel financieel voordeel te behalen, vooral op duurdere modellen kan dat tienduizenden euro's schelen. Nederland belast nieuwe auto's met bpm (belasting van personen auto's en motorrijtuigen), een hef- De parallelimport is een typisch effect van de Nederlandse bpm, een luxebelasting fing die gebaseerd is op de C02-uit- stoot. Wie een auto importeert moet die bpm ook betalen, maar veel minder dan bij een nieuwe auto. Tientallen bedrijfjes hebben zich op de importmarkt gestort en weten veel voordeel te behalen bij de berekening van de verschul digde bpm. De autodealers zien de import van de goedkopere Duitse auto's met lede ogen aan, maar maken er ook zelf gebruik van. Volgens de RAI Vereniging belandden er vorig jaar 19.000 Duitse tweedehandsjes in de showrooms van de officiële merkdealers. „De merkimporteurs zijn hier natuurlijk niet blij mee. Die parallelimport is een typisch effect van die rare Nederlandse bpm, een luxebelasting gebaseerd op C02-uitstoot", moppert Cees Boutens van de Rai Vereniging. Volgens brancheorganisatie Bo vag is het oppassen geblazen bij de import van een Duitse auto. Naar schatting 1 op de 3 Duitsers rijdt in een auto met teruggedraaide teller. „En van de geïmporteerde auto's is mogelijk de helft van de tellerstan den aangepast", zegt Tom Huys- kens van de Bovag. Hij adviseert particulieren die zelf willen impor teren om vooraf via de merkdealer zoveel mogelijk informatie te ver garen over de auto.P16-17 Nieuwsmedia FOTO SJAAK DÈtGOFFAU Het weer trekt tussen winter en lente deze dagen twee ge zichten. Aan de ene kant zijn er prachtige beelden van ijs- schotsen zoals bijvoorbeeld in een insteekhaven van de oes terputten in Yerseke. En de 11-jarige Melissa Haerens liet op YouTube zien dat je in Oostburg gisteren kon schaatsen op straat. Maar de sneeuw en ijzel veroorzaakten ook veel on gemak voor wie de weg op moest. Meerdere auto's raakten van de weg en de strooidiensten maakten overuren. Occasions vaak uit Duitsland Ton Voermans Amsterdam Cees Boutens, RAI 4°C Dooi zet in pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 260 De PZC is onderdeel van: Prijs €3,20 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 8 7 11688 5 5 5 5 4 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 1