II 18 Het Parijse theater Moulin Rouge is haast net zo'n icoon als de Eiffeltoren. Bijna niemand weet dat het is ontworpen dooreen Neder lander: Eduard Niermans. Nu wordt hij geëerd met een boek. Hij weet het nog als de dag van gisteren. Een zonnige dag aan de Cöte d'Azur. Strakblauwe lucht, palmbomen en een hotel met de allure van een paleis. Jan Kees Kokke, als journalist van nature nieuwsgierig, loopt er binnen en wordt geraakt door de grootsheid en grandeur van hotel Negresco aan de boulevard van Nice. „Ik informeerde naar de naam van de architect. Die zei me in eer ste instantie niets. Niermans? M'n eerste gedachte was: dat is een Belg. Pas later hoorde ik dat hij uit Nederland kwam. Een jongen uit Enschede die het eerste grand ho tel ontwerpt van de Cöte d'Azur: ik zag meteen de mogelijkheden voor een boek." Nu, zes jaar later, is zijn verba zing alleen maar groter gewor den. „Niermans ontwierp be roemde cafés en theaters in Parijs, waaronder de Folies Bergère en de Moulin Rouge. Maar ook grand hotels en casino's in plaatsen als Nice, Monte Carlo, Biarritz en Ma drid. Franse kranten noemen hem de 'grootmeester van de Art Nou veau'. Maar als ik ga zoeken in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam, dan is er niets over hem te vinden. Niemand in dit land weet wie hij is." Van Gogh In zijn boek, dat in januari ver scheen, vertelt Kokke het bijzon dere levensverhaal van de man die in 1859 als zoon van de stadsarchi tect van Enschede werd geboren. Hij zocht in archieven, ging op de fiets door Parijs en stond op de stoep van het huis in Montmartre waar Eduard Niermans in 1883 ging wonen. „De Rue Lepic. Een paar huizen verderop woonde Van Gogh. Theo van Gogh, de broer van Vincent, is later een goede vriend geworden. Net als de schil der Renoir." Hij was de elfde uit een gezin van twaalf, Eduard Niermans. De familie woonde aan de Molen straat. Een onbeduidend straatje recht tegenover 't Bölke herinnert nog aan de familie die hier in de eerste helft van de 19de eeuw kwam wonen. Het heette aanvan kelijk 'Achter Niermans', tegen woordig de Niermansgang. „De vader van Eduard was aan nemer en stadsarchitect. De tex tielfabrikanten waren zijn voor naamste opdrachtgevers. Na de stadsbrand van 1862 kwam hij om in het werk. Eduard kreeg het vak met de paplepel ingegoten. Toen hij op 8 mei 1881 met de trein van tien over acht uit Enschede ver trok naar Delft, wist hij dan ook wat hij wilde worden: architect." De opleiding aan de Polytechni sche School was breed. Niermans kreeg er lessen in schilderen, het ontwerpen van interieurs en ar chitectuur. Een Franse docent zette hem op het spoor van Parijs, de stad die in de late 19de eeuw een onweerstaanbare aantrek kingskracht uitoefende op intel lectuelen en kunstenaars. „Iedereen wilde ernaartoe. Nier mans ook. Hij was een heel onder nemende en zeer energieke man. Meer ook dan de andere Nederlan ders had hij het vermogen om zich aan te passen. De meeste collega kunstenaars kwamen en gingen weer weg. Maar Niermans bleef. Dat hij zich Edouard ging noemen, zegt veel. Hij sprak Frans en kleedde zich ook als een Frans man. In verbazingwekkend korte tijd wist hij een netwerk op te bouwen dat hem ook aan opdrach ten hielp." Wereldtentoonstelling Zijn eerste grote opdracht was het Nederlands paviljoen op de grote Wereldtentoonstelling van 1889. „Miljoenen mensen kwamen daarop af. Ze konden er kijken naar de Eiffeltoren, speciaal ge bouwd voor dit grote evenement. Ook het Nederlandse paviljoen was heel bezienswaardig. Nier mans bouwde onder meer een Ja vaanse vleugel, die helemaal in het teken stond van de koloniën." In de jaren 1890 volgde zijn echte doorbraak. Aanvankelijk met de ontwerpen van lampen in art- nouveaustijl en meubels, later met grote opdrachten als café-interi eurs en theaters. „Niermans wist in contact te komen met de direc teuren van de Folies Bergère en de Moulin Rouge. Dat werd door hem gemaakt tot het grote revuetheater dat het nu is. Maar ook in het Olympia en het Theatre des Capu- cins heeft hij de hand gehad. Door zijn huwelijk met een mooie ope razangeres werd hij ook zelf een bekende figuur. De ontvangsten bij hem thuis werden beschreven in de kranten." Een Parijzenaar, door een vergissing van de natuur geboren in Holland Een groot deel van zijn ontwerpen is nog altijd intact. De grote zaal van de Moulin Rouge bijvoorbeeld, het symbool bij uitstek van het Parijs van de belle époque. Maar ook cafés als Angelina aan de Rue de Rivoli of Brasserie Mollard. Het portret van Niermans hangt er bij de ingang. „Blauw en goud. Dat is Edouard Niermans", schreef een Franse krant uit die tijd. „Een Parijzenaar, door een vergissing van de natuur geboren in Holland. Architect? O, meer dan dat! Veelzijdig artiest die zich nooit specialiseert. Een im provisator in schoonheid. Een jongleur met mozaïeken, koper, keramiek, glas-in-lood en die - hop - een wonder van decoratieve kunst uit zijn hoed tovert." Na 1900 volgden de grand travaux, de grote bouwwerken in de steden van de Cöte d'Azur, de Atlantische kunst en zelfs Madrid, waar het protserige Palace Hotel een ont werp is van Edouard Nier mans. „Een grand hotel, zei hij ooit, moet zijn als het uurwerk van een klok. Alles moet naadloos op elkaar aansluiten. In het Negresco, zijn meesterwerk in Nice, is dat het beste gelukt. Het staat er nog in volle glorie. De versieringen zijn indrukwekkend en gedetail leerd. Vrouwenfiguren, vogels, wapperende haren: je wordt van zelf vrolijk als je er binnenkomt." Wijnchateau In Enschede kwam Edouard Nier mans nog maar zelden. De laatste jaren van zijn leven sleet hij op een eenzaam wijnchateau nabij de Pyreneeën. Hij kreeg het na de Eerste Wereldoorlog van een schatrijke Rus„Het ligt verstopt tussen de wijnvelden, vlakbij een piepklein dorp. Er woont nog al tijd een kleindochter van hem. Ze is niet al te spraakzaam, maar koestert de herinnering aan haar grootvader." Bij zijn bezoek aan het kasteel, drie jaar geleden, viel voor Kokke alles op zijn plaats. „Alles was er nog. Onveranderd. Zijn slaapka mer en werkkamer zijn nog pre cies zoals hij ze in 1928 heeft ach tergelaten. Zijn borstbeeld staat er. Op het bureau liggen de potloden en pennen waarmee hij werkte. En dan is er nog de zolder. Vlak voor mijn vertrek mocht ik die zien. Daar, keurig opgerold, lagen alle tekeningen en ontwerpen die hij heeft gemaakt. Als ik de nabij heid van Eduard Niermans ergens heb gevoeld, dan was het daar." zaterdag 3 maart 2018 GO Moulin Rouge oer-Frans? Welnee, made in Holland Het wereldberoemde Parijse revuetheater Moulin Rouge, fotoepa Herman Haverkate Enschede Eduard Niermans, die zich in Frankrijk 'Edouard' noemde, met zijn vrouw Louise in 1902. FOTO JAN KEES KOKKE - Een Franse krant

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 18