MM* 17 je op je bek. Er zijn altijd en overal mensen die je proberen op te lichten. Van de tien auto's die ik uitkies en die ik ga bekijken, laat ik er gemid deld twee staan. Dan heeft-ie toch in elkaar gezeten of klopt de onder- houdshistorie niet. Het verhaal van de verkoper moet kloppen. Er wor den bijvoorbeeld veel Italiaanse auto's naar Duitsland gebracht en vervolgens als een in Duitsland on derhouden auto verkocht. Ik gooi de hoorn erop als ik erachter kom dat een auto uit Italië komt. Daar zorgen ze echt niet zo goed voor hun auto's." Van Wikselaar importeert al tien jaar, maar ook hij tuinde er soms in. Handelaren Volgens brancheorganisatie Bovag is er nóg een addertje onder het gras. Naar schatting één op de drie Duit sers rijdt in een auto met terugge draaide teller. „En bij de geïmpor teerde auto's is mogelijk de helft van de tellerstanden aangepast", zegt Tom Huyskens van de Bovag. Hij adviseert om vooraf via de merkdealer zo veel mogelijk infor matie te vergaren over de auto. „Bo vag overdrijft. Bovag wil natuurlijk natuurlijk dat iedereen zijn auto bij een Bovag-lid koopt. Maar gesjoemel met de tellerstanden komt voor. Ik schat bij 10 tot 20 procent van de au to's. Daarom blijf ik weg bij de han delaren." Niet alleen het aanbod trekt autoko pers oostwaarts. Er is ook veel finan cieel voordeel te behalen, vooral op de dikke dure Duitsers. Nederland belast nieuwe auto's met bpm (belas ting van personenauto's en motorrij tuigen), een heffing die gebaseerd is op de C02-uitstoot. Wie een auto importeert, moet die bpm ook beta len, maar veel minder dan bij een na- gelnieuwe auto. Tientallen bedrijfjes hebben zich op de import-markt gestort. „Deze BMW 750 XD van een jaar oud en 13.000 kilometer op de teller kost in clusief bpm die je moet betalen bij de invoer 98.000 euro. Als je deze auto in Nederland al vindt, dan is ie 30.000 euro duurder," wijst Van Wikselaar in zijn loods waar het blinkende Duitse staal op een rij staat om een Nederlands kenteken te krijgen. De merkdealers zien de import van de goedkope Duitse auto's met lede ogen aan, maar maken er ook zélf ge bruik van. Volgens de RAI Vereni ging belandden vorig jaar 19.000 Duitse tweedehandsjes in de show rooms van de autodealers. „De offi ciële merkimporteurs zijn hier na tuurlijk niet blij mee. Die parallelim port is een typisch effect van die rare Nederlandse bpm, een luxe belasting gebaseerd op C02-uitstoot", mop pert Cees Boutens van de RAI Ver eniging. Doleczik heeft de Alhambra gewassen. Glimmend en glanzend staat 'ie op de oprijlaan. De Duitse kentekenplaten zijn er al af. Van Wikselaar loopt met een lak- diktemeter de Seat Alhambra rond. „Als een auto in elkaar heeft gezeten en hij is overgespoten dan is de lak- laag vaak twee keer zo dik. Die auto's laat ik altijd staan, al zijn ze nog zo mooi opgeknapt. Alles heeft dan een klap gekregen en vaak zie je bij die auto's veel meer mankementen. Ook als de onderhoudshistorie niet klopt, als er bijvoorbeeld stempels of werk plaatsfacturen ontbreken, koop ik de auto niet." Duitsers zijn punctueel. Ze zullen niet snel een paar duizend kilometer doorrijden als het tijd is voor een beurt De Seat zit nog in de originele lak. Bij het uitlezen van de autocomputer vindt Van Wikselaar evenmin sto ringen. De proefrit duurt maar kort. Deze auto deugt. „Dat wist ik eigen lijk al toen we vanochtend uit Rhe- nen vertrokken. Ik had al vier keer gebeld en vijf keer gemaild met Die ter. Foto's uit het onderhoudsboekje waren gestuurd. En zelfs over de prijs waren we het al eens. 15.300 euro in clusief de set winterhanden op licht metalen velgen." „Een nette prijs hoor", fluistert Frau Doleczik glimlachend als Van Wikselaar en Schreuder weg zijn voor de proefrit. „We hadden tot dusver alleen een Pool aan de deur gehad die niet meer dan 13.000 euro wilde betalen." De auto gaat Schreuder uiteinde lijk 21.000 euro kosten. Op de koop prijs van 15.300 euro komt nog 2.800 euro bpm en het tarief dat Van Wik selaar rekent voor het zoeken van de auto, de aankoopkeuring, het opha len en het daadwerkelijk invoeren en op kenteken zetten. „Ook voor 21 mille vind ik zo'n goede auto in Nederland niet", zegt Schreuder. „Ik weet dat ik nu een prima onderhouden auto heb én ik ben een paar duizend euro goedko per uit." Gek rammeltje Schreuder maakt foto's van zijn nieuwe Seat. De lange reis vanuit Rhenen, ruim 1.100 kilometer, begon om zeven uur 's morgens. Om half acht 's avonds zijn Schreuder en Van Wikselaar terug, mét de Alhambra. „Er zit bij lage toeren een gek ram meltje onder de motorkap, Willem." „Daar kijken we nog naar. Over een week is de auto bij de RDW geweest en heeft-ie een Nederlands kente ken." zaterdag 3 maart 2018 M Auto-impor teur Willem van Wikselaar (met bril) bekijkt de papieren van de auto met verko per Dieter Dolec- zik (wit over hemd). Koper Wouter Schreu- der kijkt toe (foto links). Dan volgt een grondige in spectie van de auto, waarbij Van Wikselaar onder meer de lakdikte meet en de com puter uitleest. Na een proefrit wordt de koop gesloten. De lange reis terug kan beginnen. FOTO'S TON VOERMANS -Willem van Wikselaar, auto-importeur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17