MM*
17
je op je bek. Er zijn altijd en overal
mensen die je proberen op te lichten.
Van de tien auto's die ik uitkies en
die ik ga bekijken, laat ik er gemid
deld twee staan. Dan heeft-ie toch in
elkaar gezeten of klopt de onder-
houdshistorie niet. Het verhaal van
de verkoper moet kloppen. Er wor
den bijvoorbeeld veel Italiaanse
auto's naar Duitsland gebracht en
vervolgens als een in Duitsland on
derhouden auto verkocht. Ik gooi de
hoorn erop als ik erachter kom dat
een auto uit Italië komt. Daar zorgen
ze echt niet zo goed voor hun auto's."
Van Wikselaar importeert al tien
jaar, maar ook hij tuinde er soms in.
Handelaren
Volgens brancheorganisatie Bovag is
er nóg een addertje onder het gras.
Naar schatting één op de drie Duit
sers rijdt in een auto met terugge
draaide teller. „En bij de geïmpor
teerde auto's is mogelijk de helft van
de tellerstanden aangepast", zegt
Tom Huyskens van de Bovag.
Hij adviseert om vooraf via de
merkdealer zo veel mogelijk infor
matie te vergaren over de auto. „Bo
vag overdrijft. Bovag wil natuurlijk
natuurlijk dat iedereen zijn auto bij
een Bovag-lid koopt. Maar gesjoemel
met de tellerstanden komt voor. Ik
schat bij 10 tot 20 procent van de au
to's. Daarom blijf ik weg bij de han
delaren."
Niet alleen het aanbod trekt autoko
pers oostwaarts. Er is ook veel finan
cieel voordeel te behalen, vooral op
de dikke dure Duitsers. Nederland
belast nieuwe auto's met bpm (belas
ting van personenauto's en motorrij
tuigen), een heffing die gebaseerd is
op de C02-uitstoot. Wie een auto
importeert, moet die bpm ook beta
len, maar veel minder dan bij een na-
gelnieuwe auto.
Tientallen bedrijfjes hebben zich
op de import-markt gestort. „Deze
BMW 750 XD van een jaar oud en
13.000 kilometer op de teller kost in
clusief bpm die je moet betalen bij de
invoer 98.000 euro. Als je deze auto
in Nederland al vindt, dan is ie
30.000 euro duurder," wijst Van
Wikselaar in zijn loods waar het
blinkende Duitse staal op een rij
staat om een Nederlands kenteken te
krijgen.
De merkdealers zien de import van
de goedkope Duitse auto's met lede
ogen aan, maar maken er ook zélf ge
bruik van. Volgens de RAI Vereni
ging belandden vorig jaar 19.000
Duitse tweedehandsjes in de show
rooms van de autodealers. „De offi
ciële merkimporteurs zijn hier na
tuurlijk niet blij mee. Die parallelim
port is een typisch effect van die rare
Nederlandse bpm, een luxe belasting
gebaseerd op C02-uitstoot", mop
pert Cees Boutens van de RAI Ver
eniging. Doleczik heeft de Alhambra
gewassen. Glimmend en glanzend
staat 'ie op de oprijlaan. De Duitse
kentekenplaten zijn er al af.
Van Wikselaar loopt met een lak-
diktemeter de Seat Alhambra rond.
„Als een auto in elkaar heeft gezeten
en hij is overgespoten dan is de lak-
laag vaak twee keer zo dik. Die auto's
laat ik altijd staan, al zijn ze nog zo
mooi opgeknapt. Alles heeft dan een
klap gekregen en vaak zie je bij die
auto's veel meer mankementen. Ook
als de onderhoudshistorie niet klopt,
als er bijvoorbeeld stempels of werk
plaatsfacturen ontbreken, koop ik de
auto niet."
Duitsers zijn punctueel. Ze zullen niet
snel een paar duizend kilometer
doorrijden als het tijd is voor een beurt
De Seat zit nog in de originele lak. Bij
het uitlezen van de autocomputer
vindt Van Wikselaar evenmin sto
ringen. De proefrit duurt maar kort.
Deze auto deugt. „Dat wist ik eigen
lijk al toen we vanochtend uit Rhe-
nen vertrokken. Ik had al vier keer
gebeld en vijf keer gemaild met Die
ter. Foto's uit het onderhoudsboekje
waren gestuurd. En zelfs over de prijs
waren we het al eens. 15.300 euro in
clusief de set winterhanden op licht
metalen velgen."
„Een nette prijs hoor", fluistert
Frau Doleczik glimlachend als Van
Wikselaar en Schreuder weg zijn
voor de proefrit. „We hadden tot
dusver alleen een Pool aan de deur
gehad die niet meer dan 13.000 euro
wilde betalen."
De auto gaat Schreuder uiteinde
lijk 21.000 euro kosten. Op de koop
prijs van 15.300 euro komt nog 2.800
euro bpm en het tarief dat Van Wik
selaar rekent voor het zoeken van de
auto, de aankoopkeuring, het opha
len en het daadwerkelijk invoeren en
op kenteken zetten.
„Ook voor 21 mille vind ik zo'n
goede auto in Nederland niet", zegt
Schreuder. „Ik weet dat ik nu een
prima onderhouden auto heb én ik
ben een paar duizend euro goedko
per uit."
Gek rammeltje
Schreuder maakt foto's van zijn
nieuwe Seat. De lange reis vanuit
Rhenen, ruim 1.100 kilometer, begon
om zeven uur 's morgens. Om half
acht 's avonds zijn Schreuder en Van
Wikselaar terug, mét de Alhambra.
„Er zit bij lage toeren een gek ram
meltje onder de motorkap, Willem."
„Daar kijken we nog naar. Over een
week is de auto bij de RDW geweest
en heeft-ie een Nederlands kente
ken."
zaterdag 3 maart 2018
M Auto-impor
teur Willem van
Wikselaar (met
bril) bekijkt de
papieren van de
auto met verko
per Dieter Dolec-
zik (wit over
hemd). Koper
Wouter Schreu-
der kijkt toe (foto
links). Dan volgt
een grondige in
spectie van de
auto, waarbij Van
Wikselaar onder
meer de lakdikte
meet en de com
puter uitleest. Na
een proefrit
wordt de koop
gesloten. De
lange reis terug
kan beginnen.
FOTO'S TON VOERMANS
-Willem van Wikselaar, auto-importeur