16
Een tweedehands auto? Die haal je in Duitsland,
ook al moetje bijna naar Denemarken rijden.
Maar pas op: voor je het weet koopje een mooi
ogende barrel.
Dieter Doleczik kijkt ver
baasd als Wouter
Schreuder en Willem
van Wikselaar precies
volgens afspraak om
half een voor de deur staan. Net bo
ven het Noord-Duitse dorp, tegen de
Deense grens aan, ligt de sneeuw 30
centimeter hoog, maar die gekke
Hollanders maken gewoon die barre
tocht door de vrieskou vanuit Rhe-
nen. 560 kilometer - enkele reis - rij
den ze om zijn vijfjaar oude Seat Al-
hambra te kopen.
Van Wikselaar - 'Ik zie eruit als een
Duitser, ze vertrouwen me hier' -
importeert met zijn bedrijf al tien
jaar auto's uit Duitsland, want 'met
Duitsers kun je afspraken maken'.
Schreuder uit IJsselstein is vader van
vier kinderen en wil een grotere
auto. „We hebben nu een VW
Touran, maar daar zit de tweeling
met opgetrokken knietjes op de ach
terste rij. Bij de Alhambra is er
ruimte waar ze hun benen kwijt
kunnen." Die Touran was ook een
importauto. „Probleemloos mee ge
reden. En een Alhambra 2.0 liter die
sel met nog maar 98.000 kilometer
op de teller en alle opties als achter-
uitrij camera, chroompakket en navi
gatie is in Nederland niet te vinden.'
Schreuder is niet alleen. Steeds
meer mensen kopen een tweede
hands auto in Duitsland. Vorig jaar
210.000 keer. „Bepaalde modellen
zijn in Nederland niet leverbaar en er
is te weinig aanbod. De verkoop van
nieuwe auto's in Nederland zou weer
naar een half miljoen moeten om de
markt weer gezond te krijgen, maar
daar zitten we al jaren 100.000 stuks
onder. Dan gaan mensen op zoek in
het buitenland", zegt Cees Boutens
van de RAI.
Import verdubbeld
In vier jaar tijd is het aantal inge
voerde auto's meer dan verdubbeld.
Vooral Duitsland is in trek als im-
portland, omdat het onderhoud van
auto's daar op een hoog niveau ligt.
De RAI sluit niet uit dat de import
dit jaar weer met bijna 20 procent
stijgt naar 245.000 stuks. In januari
alleen kwamen er al 18.441 auto's de
grens over.
Van Wikselaar zegt dat de Duitse
tweedehands auto's beter onderhou
den zijn dan Nederlandse. „Ze zijn
nu eenmaal punctueel. Een Duitser
zal niet snel een paar duizend kilo
meter doorrijden als het tijd is voor
een onderhoudsbeurt. Daar komt bij:
Als je bij een ongeluk betrokken bent
en het onderhoud van je auto was
niet in orde, dan ben je goed zuur."
Maar het is ook opletten als je in
Duitsland koopt. De Duitsers weten
dat de Nederlanders voor een koopje
komen en sommigen proberen daar
voordeel uit te halen. „Als een auto té
goedkoop wordt aangeboden, dan ga
zaterdag 3 maart 2018
1.100 kilometer
rijden voor een
(hopelijk goed)
tweedehandsje
Ton Voermans