16 Een tweedehands auto? Die haal je in Duitsland, ook al moetje bijna naar Denemarken rijden. Maar pas op: voor je het weet koopje een mooi ogende barrel. Dieter Doleczik kijkt ver baasd als Wouter Schreuder en Willem van Wikselaar precies volgens afspraak om half een voor de deur staan. Net bo ven het Noord-Duitse dorp, tegen de Deense grens aan, ligt de sneeuw 30 centimeter hoog, maar die gekke Hollanders maken gewoon die barre tocht door de vrieskou vanuit Rhe- nen. 560 kilometer - enkele reis - rij den ze om zijn vijfjaar oude Seat Al- hambra te kopen. Van Wikselaar - 'Ik zie eruit als een Duitser, ze vertrouwen me hier' - importeert met zijn bedrijf al tien jaar auto's uit Duitsland, want 'met Duitsers kun je afspraken maken'. Schreuder uit IJsselstein is vader van vier kinderen en wil een grotere auto. „We hebben nu een VW Touran, maar daar zit de tweeling met opgetrokken knietjes op de ach terste rij. Bij de Alhambra is er ruimte waar ze hun benen kwijt kunnen." Die Touran was ook een importauto. „Probleemloos mee ge reden. En een Alhambra 2.0 liter die sel met nog maar 98.000 kilometer op de teller en alle opties als achter- uitrij camera, chroompakket en navi gatie is in Nederland niet te vinden.' Schreuder is niet alleen. Steeds meer mensen kopen een tweede hands auto in Duitsland. Vorig jaar 210.000 keer. „Bepaalde modellen zijn in Nederland niet leverbaar en er is te weinig aanbod. De verkoop van nieuwe auto's in Nederland zou weer naar een half miljoen moeten om de markt weer gezond te krijgen, maar daar zitten we al jaren 100.000 stuks onder. Dan gaan mensen op zoek in het buitenland", zegt Cees Boutens van de RAI. Import verdubbeld In vier jaar tijd is het aantal inge voerde auto's meer dan verdubbeld. Vooral Duitsland is in trek als im- portland, omdat het onderhoud van auto's daar op een hoog niveau ligt. De RAI sluit niet uit dat de import dit jaar weer met bijna 20 procent stijgt naar 245.000 stuks. In januari alleen kwamen er al 18.441 auto's de grens over. Van Wikselaar zegt dat de Duitse tweedehands auto's beter onderhou den zijn dan Nederlandse. „Ze zijn nu eenmaal punctueel. Een Duitser zal niet snel een paar duizend kilo meter doorrijden als het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Daar komt bij: Als je bij een ongeluk betrokken bent en het onderhoud van je auto was niet in orde, dan ben je goed zuur." Maar het is ook opletten als je in Duitsland koopt. De Duitsers weten dat de Nederlanders voor een koopje komen en sommigen proberen daar voordeel uit te halen. „Als een auto té goedkoop wordt aangeboden, dan ga zaterdag 3 maart 2018 1.100 kilometer rijden voor een (hopelijk goed) tweedehandsje Ton Voermans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16