Kroniek Margi Geerlinks fotografeert al jaren de moeder van Hugo Borst voor zijn rubriek 'Ma'. In haar eigen familie maakte Margi ook mee hoe alzheimer mensen de regie uit handen slaat. De dag waarop Hugo's moeder haar flat verliet zal me altijd bijblijven. Het moment van vertrek hadden we zeker twee uur uitgesteld. Toen draaide Laurens, de broer van Hugo, de deur op slot. Zwaar van emoties leunde hun moeder met haar hoofd tegen de liftwand. Ik legde dit moment vast. Daar, in de lift, drong tot haar door dat ze de regie had verloren. Al jaren fotografeerde ik Hugo's moeder en volgde ik het proces van Alzheimer waarover haar zoon in deze krant schrijft. Ik ontmoette Hugo's moeder tien jaar geleden. Alle twee hebben we twee zonen die acht jaar van leef tijd verschillen. Zowel Hugo's moeder Joke als ik wilde eigenlijk nog een meisje, maar zij kreeg Hugo. En ik kreeg Nino. We maakten grapjes over de dingen in het leven waarover je niet altijd de regie hebt: kin deren krijgen, hun gezondheid, hun geslacht. Bij ons beiden verdween het verlangen naar een dochter meteen na de geboorte van onze zonen. Al zie ik zowel op de babyfoto's van Hugo als van Nino lange haren en soms meis jesachtige kleertjes. De regie houden én verliezen houdt mij de laatste tijd bezig. De grote zus van mijn overle den vader stierf vorig jaar. Net als ik verloor hij al jong zijn moeder. Grote zus nam de moeder rol over. Vele vakanties bracht ik door bij onze tante Zus. Eigenlijk heette ze Margien, net als ik. Tante Zus compenseerde haar onvervulde kinderwens met de zorg voor haar hondjes, nichtjes en neefjes. In september verloor tante Zus op haar 91ste de grip op haar leven. Meneer Alzheimer kwam op bezoek en het kantongerecht ontnam haar de regie. Mijn tante wist niet dat ze een levenstestament had kunnen maken waarin ze zelf had kunnen bepalen wie de regie zou moe ten nemen en welke wensen ze nog had. Zodra ik hoorde dat mijn tante was overge bracht naar een verzorgingshuis, zocht ik haar op. Ik had haar graag in het huis bij Hugo's moeder gehad, tot ik me het spreekwoord 'oude bomen moetje niet verplanten' herin nerde. Verhuizen van Drenthe naar de Rand stad zou een cultuurschok zijn. Vlak voor de zomervakantie zei een stem in mijn hoofd dat ik mijn tante moest bezoeken. Ik stapte in de auto en reed de 200 kilometer naar haar toe. Ik trof haar in bed, verzwakt en gekrompen. Datzelfde beeld, het beeld van krimpen, zie ik nu bij Hugo's moeder. Als een ballon waaruit langzaam de lucht verdwijnt. Zodra ik tante Zus zag, belandde ik als vanzelf in mijn kindertijd en begon ik spon taan een kinderliedje te zingen. 'Toen onze mop een moppie was'. Tantes gezicht klaarde op en er verscheen een glimlach. We pakten eikaars hand. We wisten dat dit ons afscheid zou zijn. Ik hield van haar en zij van mij en dat is het enige dat je wilt meegeven bij een af scheid. Zij wist hoe belangrijk dit voor mij was. Bij de dood van mijn moeder, zusje en vader had ik geen afscheid kunnen nemen. Een paar dagen later stierf tante Zus. Nog steeds ben ik dankbaar dat ik, samen met haar, de regie over ons afscheid had. Dat troost me. <1 WG magazine |47 Tante Zus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 111