i
r*
II
Trein rijdt ietsiepietsie beter op tijd
7
De eerste tatoeage liet ze zetten op haar 84ste...
y
Werkelijk elk
moertje wordt
dooronze
monteurs
vervangen
„Mijn lichaam is oud, maar van
binnen ben ik nog jong. En ik blijf
gewoon een beetje een mafke
tel."Op tafel staan twee koppen
warme chocomel, elk vergezeld
met een glaasje rum. „Ik geniet
nog elke dag van het leven", vertelt
de 90-jarige Truus Stafecki. „Ik
ben impulsief en van de hak op de
tak. Lang leve de lol."
Die impulsiviteit leidde haar zes
jaar geleden naar Tattoo 22 in Alk
maar. „Ik dacht eigenlijk dat tat-
toowinkels alleen voor criminelen
waren", vertelt Truus. „Maar toen
ik daar uit nieuwsgierigheid een
kijkje nam, wist ik al heel snel dat
dat allemaal flauwekul is. Het zijn
echt de liefste mensen die er be
staan."
De 45-jarige tatoeëerder Marcel
van Eijk herinnert zich die eerste
ontmoeting nog goed. „Ik viel toch
een beetje van mijn kruk toen ze
binnenkwam. Ik had nog nooit
een vrouw van die leeftijd in mijn
shop gehad", vertelt hij. „Ze wilde
heel graag een tatoeage, maar ze
had de centjes niet." En dus be
sloot Marcel haar eerste tatoeage
cadeau te doen.
Fonkeling
Truus, die door Marcel liefkozend
oma wordt genoemd, kreeg een
grote blauwe vlinder op haar on
derarm, een aandenken aan haar
overleden dochter. „Die fonkeling
in haar ogen toen het was gezet, dat
was echt geweldig", gaat Marcel
verder. „Ze was helemaal happy.
Nou, daar doe je het voor."
Het tatoeëren van een oudere
huid, of liever gezegd een antiek
huidje, zoals Truus het zelf om-
schrijft, was een nieuwe uitdaging
voor Marcel. „Haar huid is een stuk
poreuzer. Je moet echt voorzichtig
te werk gaan." Met de pijn viel het
volgens oma allemaal wel mee. „Ik
Ik vind haar heel
stoer. We zijn voor
altijd verbonden door
de inkt
heb wel ergere pijnen gehad."
Maar het bleef niet bij één tatoe
age. Een jaar later, als ze weer eens
bij Marcel binnenloopt voor een
bakkie, doet de tattookunstenaar
een nieuw voorstel. „Of ik er nog
een zou willen?" vertelt Truus.
„Toen dacht ik: waarom niet?"
Vorige week tatoeëerde Marcel
haar derde en voorlopig laatste ta
toeage op haar onderarm: een
zandloper. „Deze past echt bij mij.
Het staat symbool voor de nare
dingen die ik achter me heb gela
ten. Nu heb ik een klein stukje
zand over en dat zijn alleen nog de
goede dingen van het leven."
Trots als een pauw laat ze haar
kleurrijke onderarmen zien. „Een
tatoeage is een beetje uitsloverij
voor mij", zegt ze. „Hiermee laat ik
zien wie ik ben en niet wat een an
der zegt dat ik ben. Welke vrouw
van 90 doet dit nou?" Ook Marcel
is trots op 'oma'. „Ik vind haar heel
stoer. We zijn voor altijd verbon
den door de inkt."
Over een nieuwe tatoeage is
Truus stellig. Die komt er niet.
„Het is goed geweest zo."
rcsrsf
J C Nog één keer
«ilr 1 |aat yruus
In 2017 kwam 91,6 procent van de
reizigers op tijd, in 2016 moest NS
het doen met een procent min
der: 90,6 procent. De kans dat een
reiziger in de spits kan zitten, bleef
met 95,1 procent gelijk.
NS-baas Roger van Boxtel: „Een
gegarandeerde kans op een zit
plaats is er niet." De topman tracht
de drukte in de spits wel in per
spectief te plaatsen. „Het zijn niet
de schrikbeelden van de treinen die
we kennen uit India en Japan, waar
mensen als haringen in een ton in
de trein gedrukt worden", zegt hij
stellig. Hij blijft reizigers en maat
schappelijke organisaties oproepen
om de trein in de spits indien mo
gelijk te mijden. „Er gaan in Neder
land meer mensen met de trein. Als
we allemaal op dezelfde tijd blijven
werken, blijft het vol." Op de hoge
snelheidslijn is de kans dat de reizi
ger een zitplek vindt gedaald van
97,3 naar 96,8 procent.
Poortjes
In 2017 sloot NS de poortjes op ver
schillende stations, waaronder Am
sterdam Centraal en Utrecht Cen
traal. Inmiddels zijn op 74 stations
de poortjes gesloten. Hiermee wil
NS het zwartrijden terugdringen.
Uit eerder onderzoek blijkt dat het
veiligheidsgevoel van reizigers en
medewerkers door het afsluiten
groter wordt. Het aantal reizigers
dat vergeet om in- of uit te checken
daalt er ook door.
De NS trekt 502 miljoen euro uit
om 45 oude dubbeldekkers te ver
nieuwen. Het gaat om treinen die
tussen 2002 en 2005 in gebruik zijn
genomen. Ze lopen tegen de helft
van hun levensduur aan en zijn
daarom toe aan een opknapbeurt.
„Werkelijk elk moertje wordt
door onze monteurs vervangen",
stelt NS-topman Roger van Boxtel.
De vernieuwde dubbeldekkers zijn
goed voor in totaal 24.500 zitplaat
sen en gaan vanaf 2021 het spoor op.
De NS zag in 2017 de winst dalen.
De nettowinst bedroeg 24 miljoen
euro, terwijl er in 2016 onder de
streep nog 212 miljoen euro over
bleef. Dat komt onder meer door
een megaboete van bijna 41 miljoen
euro vanwege fraude bij de aanbe
steding van het Limburgs openbaar
vervoer. In 2016 viel de winst ook
hoger uit doordat NS dat jaar voor
117 miljoen euro bij kon schrijven
door de verkoop van vastgoed.
vrijdag 2 maart 2018
GO
Tattoo Truus (90) voelt zich jong
Zes jaar geleden kwam Truus
Stafecki (90) de Alkmaarse tat-
tooshop van Marcel van Eijk
voor het eerst binnengelopen.
Wat begon als nieuwsgierigheid,
liep uit op een bijzondere vriend
schap en een paar flinke tatoe
ages.
Davine Lambert
Alkmaar
—Marcel van Eijk, tatoeëerder
Marcel zet bij Truus haar
derde tattoo. fotoolafkraak
Kijk op onze site bij /video
Stafecki een
tattoo zetten.
De Nederlandse Spoorwegen
lieten in 2017 meer treinen rij
den en er kwamen meer reizi
gers op tijd aan dan in het jaar
daarvoor.
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
- Roger van Boxtel
(topman NS)
De NS boekte vorig jaar een
nettowinst van 24 miljoen euro. In
2016 was dat nog 212 miljoen
euro.