Ijspegels in de tunnel
Provincie moet financieel gat veerdienst Westerschelde dichten
Pieter Boot ontdekt
al sportend de wereld
Er is een stevig financieel noodverband
nodig om de Westerschelde Ferry in de
vaart te houden. Bijna een miljoen euro.
Er is nu een
financieel
noodverband nodig
ri vrijdag 2 maart 2018 pzc.m e-man: waicneremajpzc.ru
pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND12
A Pegels verwijderen in de Westerscheldetunnel fotos markneelemans
De vrieskou zor jt in de Westerscheldetunnel en Slujskiltunnel al da
genlang voor ijspegels. De tunnelorganisatie moet de buizen een aantal
keer per dag afsluiten om de 'stalactieten van ijs' te verwijderen. Het
gaat niet om kleintjes, sommige zijn een meter lang en daardoor le
vensgevaarlijk. De pegels bestaan uit bevroren lekwater.
Om te voorkomen dat de segmenten van de tunnel beschadigen, moe
ten ze kunnen werken. Daardoor lekt er een klein beetje water. „Sinds
2012 hebben we die pegels niet meer zo vaak gehad", vertelt tunnel
woordvoerder Tessa Seidel. Hoe langer de kou aanhoudt, des te verder
de ijspegels in de tunnel hangen. Ze hangen nu tot twee kilometer de
tunnel in. Daardoor duurt het verwijderen steeds langer.
Theo Giele
Middelburg
De Westerschelde Ferry stevent af
op een tekort van bijna één miljoen
euro. Sinds 2016 lopen de verliezen
van het fïetsvoetveer tussen Vlis-
singen en Breskens sterk op. Dat
schrijft het dagelijks provinciebe
stuur aan Provinciale Staten.
De provincie draagt jaarlijks al 2,8
miljoen euro bij aan de veerdienst,
maar dit is ruim onvoldoende om
alle kosten te dekken. „Er is nu een
financieel noodverband nodig", al
dus Gedeputeerde Staten. Bijna de
helft van het bedrag (450.000 euro)
moet komen uit de algemene re
serve van de provincie, die aandeel
houder van de Westerschelde Ferry
is. De overige 483.000 euro kunnen
uit het 'herschikken' van bestaande
budgetten voor de Westerschelde
Ferry boven tafel komen.
Dit jaar lijdt de veerdienst naar
verwachting 656.000 euro verlies.
In 2016 en 2017 was de opbrengst
opgeteld 277.000 euro negatief.
Het verlies op de exploitatie van
het fïetsvoetveer komt niet onver
wacht. In 2014, toen de provincie
zich genoodzaakt zag de veerdienst
zelf te exploiteren, werd al een jaar
lijks tekort voorspeld. Oorzaken
zijn dat de jaarlijkse bijdrage van de
provincie (2,8 miljoen euro) iets
omlaag is gegaan, het aantal reizi
gers is gedaald - 5 procent minder in
2017 dan in 2015 - en de kosten voor
brandstof, onderhoud en personeel
zijn toegenomen.
De provincie wil financieel orde
op zaken stellen bij de veerdienst.
Maatregelen als verhoging van de
tarieven en inkrimping van de
dienstregeling zijn onderdeel van
een 'toekomstverkenning' om tot
een financieel gezondere exploita
tie van de ferry te komen.
Ingrijpen is hoe dan ook noodza
kelijk, aldus Gedeputeerde Staten.
- Gedeputeerde Staten
Per 1 januari 2019 komt er een com
pleet nieuwe tariefstructuur. Ho
gere tarieven hebben volgens GS
echter alleen maar zin als er genoeg
passagiers overblijven. Eind 2017 is
het aantal afvaarten al terugge
bracht 'om kosten te besparen en
langzaam toe te gaan werken naar
één boot per uur'.
Toeristen
Behalve in bezuinigen hoopt het
provinciebestuur dat het lokken
van toeristen naar het veer meer
geld in het laatje brengt. Met de
VVV, Economische Impuls Zee
land en een extern bureau zijn mo
gelijkheden onderzocht hoe 'meer
beleving' toe te voegen aan de over
steek van de Westerschelde. „Het is
de bedoeling dat de praktisch uit
voerbare zaken voor het toeristen
seizoen 2018 gerealiseerd zijn", al
dus Gedeputeerde Staten.
It
ZEELAND
Ferry komt miljoen te kort