I
EU trakteert duizenden jongeren
op gratis treinreizen door Europa
'Pornorijder' hoort cel
eisen na fataal ongeval
14
Zelfs onder VVD'ers is een meerderheid voor milieuzone
Dat blijkt uit onderzoek door I&O
Research onder ruim 3.200 inwo
ners van die twintig grootste ste
den. Ongeveer driekwart van de
stedelingen is voorstander van het
weren van vervuilende auto's uit de
binnenstad en wil dat het openbaar
vervoer geen vuile lucht meer uit
stoot. „Het thema gezondheid staat
meer in de belangstelling dan tien a
twintig jaar geleden", zo duidt
hoogleraar Transportbeleid van de
TU Delft Bert van Wee. „Steeds
meer mensen vinden: er moet wat
gebeuren."
Twee derde van de inwoners van
de grootste twintig gemeenten
vindt dat ruimte voor groen en
fietsers ten koste mag gaan van de
plek voor auto's. De uitkomsten
bevestigen volgens Van Wee dat
de tijd rijp is voor omstreden maat
regelen. „Het draagvlak voor con
troversiële maatregelen is groter
dan politici inschatten", zegt de
Delftse professor.
„De kiezer is een stuk ambitieu
zer dan de politieke partijen waar
ze op stemmen, en dat zie je bij
bijna alle maatregelen die de lucht
kwaliteit verbeteren", beaamt
Anne Knol van Milieudefensie,
de belangenorganisatie die de op
dracht gaf tot het onderzoek. „Ik
was te gast bij EenVandaag toen het
ging over milieuzones. Op sociale
media krijg je dan allerlei reacties
van: wat een onzin. Maar de grote
stille meerderheid is wel gewend
aan het idee dat milieuzones nodig
zijn."
Rotterdam en Utrecht hebben al
milieuzones, ze weren dieselauto's
van voor 2oor. In Amsterdam krijg
je geen nieuwe parkeervergunning
Draagvlak voor
controversiële
maatregelen is
groter dan politici
inschatten
meer voor dieselauto's van voor
2005 of benzineauto's van voor 1 juli
1992. In Arnhem, Maastricht, Lei
den en Nijmegen zijn er plannen
voor milieuzones in de maak.
Autopartij
Het onderzoek van I&O Research
toont ook aan dat onder WD'ers 64
procent voor het weren van vervui
lende auto's uit de binnenstad
is. Van de WD-achterban vindt 17
procent dat de gemeente meer
moet doen aan 'ruimte voor auto
verkeer'.
„Voor een autopartij als de VVD
is dat toch wel erg laag", analyseert
Van Wee. „Dat is nog minder dan ik
verwacht had en moet een signaal
zijn voor de VVD. Ik denk dat dit
voor die partij misschien wel een
beetje schrikken is." Onder VVD-
kiezers zitten volgens hem relatief
veel automobilisten. „Maar die heb
ben óók belang bij een schone en
leefbare stad."
In de grote steden Amsterdam
(66 procent), Utrecht (59 procent),
Den Haag (52 procent) is een meer
derheid voor binnensteden zonder
vervuilende uitlaatgassen. Rotter
dam blijft steken op 49 procent. Van
Wee: „Rotterdam is altijd meer een
autostad geweest, relatief tolerant
voor auto's." Gemiddeld gaat in de
twintig grootste steden 56 procent
van de ruimte op dit moment naar
de auto en 12 procent naar de fiets.
Als de maatregelen eenmaal geno
men zijn, is de kans volgens Van
Wee groot dat de mensen er tevre
den over zullen zijn. „Mensen moe
ten vaak eerst kennismaken met
controversiële besluiten en worden
dan nog positiever dan ze van tevo
ren hadden verwacht", licht hij toe.
„Welkom fietser en voetganger,
bye-bye auto!" vat Knol samen.
„Bye-bye auto is iets te sterk uitge
drukt", vindt Van Wee. „Maar de
rol van de fiets, voetganger en het
ov wordt groter en de rol van de
auto wordt in stedelijke gebieden in
Nederland geleidelijk kleiner. Met
de auto kun je ook al lang niet meer
zo makkelijk het centrum van grote
steden door als vroeger."
EVP-fractieleider in het Europese
Parlement Manfred Weber op
perde het idee vorig jaar. Europa
heeft met Erasmus en Erasmus+ al
twee zeer succesvolle uitwisse
lingsprogramma's voor studenten,
maar volgens Weber is het voor
jongeren belangrijk ook 'zomaar'
bij elkaar op bezoek te gaan, an
dere culturen te leren kennen en
te ontdekken dat er gemeenschap
pelijke Europese waarden zijn.
Hij heeft de Commissie hiervan
weten te overtuigen. „Het is be
langrijkdat we al onze jongeren de
kans geven hun horizon te verbre
den door kennis te maken met an
dere landen. Onderwijs is niet iets
wat je alleen volgt in het klaslo
kaal, maar ook wat je ontdekt over
de culturen en tradities van je
mede-Europeanen", aldus Onder-
wijscommissaris Tibor Narvrac-
sics. Hij kondigde aan dat er bin
nenkort een informatiecampagne
komt over hoe de eerste jongeren
zich kunnen kandideren.
De actie staat open voor ieder
een, ongeacht opleiding of achter
grond. De reizen zijn in principe
per trein, maar volgens Brussel kan
het ook gaan om andere vervoers-
methoden.
LEEUWARDEN De vrachtwa
genchauffeur uit Mijdrecht die
op 16 november 2016 bij Joure
een dodelijk ongeval veroor
zaakte, was pornosites op zijn
telefoon aan het wissen.
Dat bleek gisteren in de recht
bank van Leeuwarden. Officier
van justitie Eelco Jepkema eiste
negen maanden cel tegen de 40-
jarige verdachte, plus een rijont
zegging van drie jaar waarvan
de helft voorwaardelijk.
De verdachte vertelde dat zijn
vrouw had ontdekt dat hij por
nosites bezocht. Daarom had ze
hem kort voor de botsing ge
beld.
Jepkema vond het niet belang
rijk wat de man precies deed
met zijn telefoon, maar vooral
dat hij met het apparaat bezig
was en niet op het verkeer lette.
Daardoor had hij waarschijnlijk
niet in de gaten dat er sprake
was van file.
Getuigen zagen hoe hij met
hoge snelheid naderde en pas
remde nadat hij op de Ford Fo
cus van een gezin uit Sneek was
geknald. De vader (32) en de
moeder (29) raakten zwaarge
wond. De man overleed na ne
gen dagen. De vrouw raakte
deels verlamd. Hun 3-jarige
dochtertje zat ook in de auto.
vrijdag 2 maart 2018
GO
Meeste stedelingen positief
over weren van vieze diesels
m
Utrecht is
een van de
steden met
een milieu
zone. Inwo
ners van de
grootste ge
meenten wil
len dat er
meer gebeurt
tegen vieze
lucht in de
stad. FOTO ANP
In de twintig grootste gemeen
ten is een meerderheid van de
inwoners voor het weren van
vervuilende dieselauto's uit bin
nensteden. Het merendeel van
de stadsbewoners vindt dat het
gemeentebestuur meer moet
doen tegen vieze lucht.
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
- Bert van Wee, TU Delft
Tussen de 20- en 30.000 jon
geren van 18 jaar kunnen nog
deze zomer gratis door Europa
gaan sporen. De Europese
Commissie stelde vandaag
12 miljoen euro beschikbaar
voor dit parlementsidee.
Frans Boogaard
Brussel
Manfred Weber. fotoap