i
9
OUDERS
Mindmap
Rechtop
Gamen
Fout
Faalangst
s Relativeren
Magister
Planning
Negens
Zittenblijven
Laatbloeier
donderdag 1 maart 2018
GO
Smits: „Vooral in de on
derbouw hebben veel
jongens begeleiding
nodig - zeker bij 'het
leren om te leren'. Want
hoe krijgt hij zes hoofd
stukken geschiedenis
in zijn hoofd?" Laat
hem zijn 'leerstrategie'
ontdekken. „Moeders
zien graag dat hun kind
zich een vol uur con
centreert. Voor jongens
werkt dit vaak niet: ze
leren in korte stukjes
en maken liever schets
jes van de stof - een
mindmap - dan een ge
schreven samenvat
ting." Woltring: „Laat
vaders zich ook om het
huiswerk bekommeren:
zij zien dingen vaak an
ders dan moeders."
Houd rekening met de
'beweegdrang' van
jongens. Woltring:
„Dwing ze niet om
aan tafel te leren. Als
zij liever onderstebo
ven op de bank dat
boek lezen: prima. Het
gaat erom wat werkt."
Beperk het gamen,
internetten en
youtuben. Woltring:
„Hier moet je écht
streng op zijn: het
kan voor jongens
een verslaving
worden, een vlucht
uit de echte we
reld, met echte
taken en echt huis
werk."
Durf je zoon af en toe
flink op zijn bek te laten
gaan. Smits: „Een jon
gen leert van fouten
maken. Die moetje hem
dus 'gunnen'. Pas met
die 2 krijgt-ie door dat
het anders moet." Wol
tring: „Vraag: wat was je
meest interessante
fout? Dan kan je be
spreken hoe het anders
kan."
Zeur zo min moge
lijk. Smits: „Als je
steeds hamert op
wat misgaat, kan
dat faalangst in de
hand werken.
Vooral jongens
hebben dan de nei
ging om de hand
doek in de ring te
gooien: 'dan doe ik
toch niks meer'."
Tuimelen ze in zo'n
zwart gat, help ze met
opkrabbelen. Woltring:
„Pubers kunnen slecht
relativeren: ze hebben
jou daar naarstig bij
nodig. Jij moet kalm de
mogelijkheden die er
nog wél zijn in kaart
brengen."
Je tiener begeleiden is
niet: de tent overnemen.
Smits: „Uit angst dat
hun zoon het niet haalt,
hebben sommige ou
ders de neiging om
maar met alles te hel
pen. Bijvoorbeeld boe
ken halen voor een
boekverslag. Helpt op
de korte termijn, maar
niet op de lange: jon
gens leren niet zelf din
gen in gang te zetten."
Kijk dus ook niet 24/7
mee met planning- en
cijferlijsten als Magister.
„Dat is echt hun pakkie-
an."
Wél doen: helpen met
organiseren. Van der
Wal: „Zondag is een
goede dag om met het
hele gezin de weekplan
ning door te kijken. En
dan pak je meteen ook
de planning van je zoon
mee: welke toets heeft
hij wanneer en wanneer
gaat hij leren?"
Hecht niet teveel aan
cijfers. Smits: „Voor de
onderbouw geldt dat
het belangrijker is dat
een jongen leert hoe hij
dingen moet leren dan
dat hij negens haalt.
Wil je toch iets over die
teleurstellende vijf zeg
gen, vraag hem dan
naar zijn aanpak: valt er
volgende keer meer uit
te halen?"
Tegenvaller: je zoon
blijft toch een jaar zit
ten. Vraag je af: is dit
écht het einde? Smits:
„We hebben de neiging
zoiets als straf te zien
maar het kan een zegen
zijn. Het geeft kinderen
de tijd een pas op de
plaats te maken en
meer grip op bepaalde
vakken te krijgen."
@RLO PPENHEIP1ER
Relativeer. Oók als je
kind van school af moet.
Van der Wal: „Probeer
boven dat ene teleur
stellend moment uit te
stijgen. Sommige jon
gens zijn gewoon laat
bloeiers en komen tus
sen hun 20ste en 30ste
prima op hun pootjes
terecht."