I De Koude Oorlog herleeft Unieke kijk op Amsterdam 7 Anderson maakt weer meesterwerk nu niet meer", voegt hij eraan toe. De regisseur van Phantom Thread, Paul Thomas Anderson, verbaast zich over de aandacht die de obsessieve voorbereiding van Day-Lewis oproept. „Het omgekeerde zou veel verba zingwekkender zijn. Ooit zag ik een acteur in actie die een broodje moest smeren en daar niets van terechtbracht. Voor mij is dat een enorme af knapper. Als Daniël in Phantom Thread een knoop moet aannaaien, dan vind ik het normaal dat hij dat aspect van zijn beroep als mode ontwerper helemaal onder de knie heeft. Misschien bestaat er zo veel legende vorming over zijn voorbereiding om dat Daniël zo veel tijd tussen zijn rollen neemt. Maar als re gisseur ben ik hem ontstellend dankbaar. Bij hem weet je dat hij volkomen voorbereid op de set verschijnt. Dat scheelt veel tijd bij de opnamen." Ook in eerdere films waren de inzet en inbreng van Day- Lewis bijna maniakaal. Voor My LeftFoot, over de gehandicapte Ierse dichter Christy Brown, leerde hij hoe hij met zijn lin kervoet een grammofoonplaat kon opzetten. Voor zijn rol als indiaan in The Last of the Mohi- cans maakte hij eigenhandig een kano. Ter voorbereiding op Gangs of New York speciali seerde hij zich in het messen werpen, een specialiteit van de bendeleider die hij speelt. Een acteur die sinds zijn twaalfde wilde acteren, kan toch niet zomaar de grootste passie van zijn leven opgeven? Regisseur Stephen Frears, met wie hij in 1985 zijn eerste grote speelfilm My Beautiful Laun- drette maakte, beweert dat de acteur ooit wel op zijn besluit terugkomt 'mits de rol hem in teressant genoeg lijkt'. Day-Lewis: „Dat is zijn me ning. Ik denk er anders over." Hoe kijkt hij tegen de komende jaren aan? „Ik ga zo veel moge lijk genieten. Ik boks graag. Ik hoop dat ik voldoende hersteld ben na dat ongeluk om dat weer op te pikken." PHANTOM THREAD Red Sparrow De tijden van schrijver John le Carré (Tinker Tailor Soldier Spy) herleven in de Amerikaanse spio nagethriller Red Sparrow, geschre ven door Jason Matthews, die net als zijn Engelse collega voor de ge heime dienst (de CIA) werkte. Zijn boek schreeuwde om ver filming. Regisseur Francis Lawrence The Hunger Games nam de handschoen op en gaf de hoofdrol aan Jennifer Lawrence. Haar personage is verreweg de in teressantste rol in Red Sparrow. Als ballerina Dominika belandt Lawrence na een blessure in de krochten van de Russische ge heime dienst, waar zij wordt klaargestoomd om buitenlandse agenten te verleiden. Haar oplei ding is nogal rigoureus, maar Do minika is een natuurtalent. Mollen, verleidingskunsten, list en bedrog, de opleving van de Koude Oorlog, Dominika maakt het allemaal mee. Soms als lijdend voorwerp, want haar meerderen zijn meedogenloos. Dat de Russen niet door Russen worden gespeeld, doet wel af breuk aan het realiteitsgehalte, maar een paar scènes (zoals een martelscène waarin iemand le vend gevild wordt) en de ontkno ping maken veel goed. De Wilde Stad Een documentaire die begint met een citaat van Johan Cruijff ('Je gaat het pas zien als je het door- hebt') kan alleen over Amsterdam gaan. De titel De Wilde Stad doet misschien vermoeden dat de film over het ruige nachtleven gaat, maar niets is minder waar. Regisseur Mark Verkerk brengt het natuurleven van de stad in beeld. Zijn aanpak is origineel. Gids is de kater Abatutu, met de stem van André Hazes-vertolker Martijn Fischer, die zich de ko ning van de asfaltjungle noemt. Vanuit zijn perspectief ziet de kijker welke dieren in de straten, parken, bomen en krochten over leven, zich voortplanten en naar eten zoeken. Het levert aan de lo pende band originele en unieke beelden op van onder meer dui ven, meeuwen, muizen en ratten. Verkerk heeft zelfs met zijn ca mera in een pizzadoos gefilmd om te laten zien hoe ratten aan hun eten komen. De Wilde Stad toont een verbor gen wereld die magnifiek in beeld is gebracht. „U zult nooit meer op dezelfde manier naar de stad kij ken", zegt Abatutu. Zo is het! - A.Z. donderdag 1 maart 2018 GO DRAMA Regie: Paul Thomas Anderson. Hoofdrollen: Daniël Day-Lewis, Lesley Manville en Vicky Krieps Films van regisseur Paul Thomas Anderson MagnoliaThe Mas- ter, Boogie Nights) bestaan vaker uit diverse lagen. Dat geldt zeker voor zijn nieuwste mees terwerk Phantom Thread. De film is zowel een romantisch drama als een thriller a la Hitch- cock, een macaber sprookje, een psychologische studie over een man met een nooit verwerkt moedertrauma en een ode aan het beroep van couturier. Dat klinkt als een hele kluif, maar dat maakt Phantom Thread juist zo fascinerend. Anderson werkt, net als in zijn vorige film There Will Be Bloodsamen met de for midabele Daniël Day-Lewis. Die haalt alles uit zijn rol als mode ontwerper Reynolds Woodcock, een man met een grillig, getor menteerd karakter. Samen met zijn dominante zus (prachtig vin nig gespeeld door Lesley Man ville) beheert Woodcock in de jaren 50 een modehuis in Lon den waar rijke klanten en royalty uit België hun jurken bestellen. De ontwerper zoekt een nieuwe muze. Dat wordt een serveerster, een breekbare rol van Vicky Krieps, die deel mag uitmaken van het gestileerde leven van de lichtgeraakte Woodcock. Het paar krijgt een haat liefdeverhouding die gedoemd is te misluk ken. Totdat zij een macabere oplossing voor hun relatiepro blemen be denkt die niet verklapt mag worden. -A.Z. Paul Thomas Anderson SPIONAGEDRAMA Regie: Francis Lawrence. Hoofdrollen: Jennifer Lawrence, Jeremy Irons, Matthias Schoen- aerts, Thekla Reuten en Joel Edgerton. Jennifer Lawrence als Dominika. foto 2othcentury fox - A.Z. DOCUMENTAIRE Regie: Mark Verkerk. Stem: Martijn Fischer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51