Muziek
voor jong
en oud
4
Toneel Meeleven met een persoonlijke tragedie, dat is dé
motor van theater. M its aan één voorwaarde is voldaan. Het
moeten levensechte personages zijn, van vlees en bloed.
Dat zijn de vijf hoofdpersonen van Vele hemels boven de
zevende' zeker.
Maan doet tijdens eerste clubtour Goes aan
Bij Peter van Dijk
is alles mogelijk
e debuutroman Vele
hemels boven de ze-
ivende van Griet Op
Ide Beeck uit 2ot3 is
multiperspectivis-
tisch opgebouwd.
Dat betekent dat elk
van de personages zijn eigen ruimte
en aandacht krijgt. Per hoofdstuk
neemt één van die vijf personages
het woord, in de ik-vorm. Bij het le
zen is dat wel eens een handicap (er
moet soms eens teruggebladerd wor
den), maar het grote voordeel is dat je
telkens diep kunt doordringen in de
ziel van die persoon.
Nu, bijna vijfjaar later, is inmid
dels ook duidelijk geworden, dat Vele
hemels boven de zevende veel autobio
grafische elementen bevat. Haar lite
raire werk valt wel niet volledig sa
men met het leven van Griet Op de
Beeck, maar het is wel degelijk uit dat
leven gegrepen. Dat heeft de schrijf-
Waar wordt
gezwegen,
spreken
andere dingen
ster zelf bevestigd, na publicatie van
haar vierde roman, Het beste wat we
hebben (zie kader).
In een roman kan altijd wel het een
en ander open gelaten worden, de le
zer vult dat zelf wel in. Bij een verfil
ming (die was er vorig jaar) of bij een
toneelversie (eind februari in pre
mière gegaan) wordt die invulling
onvermijdelijk door de makers ge
daan. Maar in Vele hemels boven de ze
vende blijft héél veel tussen de regels
steken. Dan kan er van een sterk ver
haal nog iets veel sterkers gemaakt
worden.
Vele hemels boven de zevende gaat
over een familie. Vader (os is eigenaar
van een restaurant, maar al heel lang
meer getrouwd met de fles dan met
zijn babbelzieke vrouw. Hij draagt
een groot geheim met zich mee, over
een familietragedie die jaren geleden
plaatsvond. „Sommige mensen ver
geten niks. Ik probeer zoveel moge
lijk te vergeten", is zijn motto. En zijn
conclusie aan het slot is ook duide
lijk. „Ik vind het oké dat ik oud ben.
Dan hoefik tenminste niet meer zo
lang."
Andere centrale figuren zijn de
twee dochters van Jos. Dat zijn Eva
en Elsie. Eva is de zorgzame, altijd
vriendelijke single met het goed ver
borgen zelfbeeld-in-puin. Haar stille
worsteling is zonder hoop. Ze is een
toegewijde medewerker in het ge
vangeniswezen, maar eigenlijk is ze
zelf een gevangene. Aan het einde
van de roman kiest ze voor een be
vrijdende sprong 'die alles op zal los
sen'. Dat is het moment waarop haar
weifelende, zoekende zus Elsie - met
eerder een overmaat aan voor de
spiegel opgebouwd zelfbeeld - dan
toch durft te kiezen voor zichzelf en
niet voor haar gezin. „Omdat ik Eva
niet heb kunnen redden, maar mij
zelf nog wel." Zij kiest voor een bui
tenechtelijke relatie met Caspar. Dat
is een kunstenaar met (het is een op
vallend thema) ook al een bloedeloos
huwelijk. Als minnaar van Elsie kan
hij eindelijk toekomen aan zijn roe
ping om schilder te mogen zijn. Hun
seksuele tweede jeugd voert hen bei
den naar een nieuwe hemel, 'ver bo
ven de zevende'.
Troost
Voor de derde generatie is er de hoop.
Lou is nog maar 12, en de dochter van
Elsie. Ze zit in het eerste jaar van de
middelbare school, maar heeft geen
geluk met het vinden van vriendin
nen. Vooral één ander meisje maakt
haar het leven zuur. Ze vindt een
beetje troost bij Eva, die haar hoog-
sensitiviteit herkent. Zijn deze vier
vrouwen die éne Griet Op De Beeck?
Alledaagse levens in een alledaags
gezin, zo lijkt het. Maar door een
sfeer van hardnekkig zwijgen - niet
alleen over dat bewuste familiege
heim, ook over overspel en zelf
moordgedachten - krijgt het alle
daagse een zware lading.
Waar gezwegen wordt, spreken an
dere dingen. Blikken, gebaren, bewe-
5 REDENEN OM UIT TE GAAN
Pop
Kindertheater
donderdag 1 maart 2018
P2
Het alledaagse
krijgt een
zware lading
Willem Nijssen
Veel muziek de komende dagen
op de Zeeuwse podia. Voor jong
en oud. In Nieuw- en Sint Joos-
land een muzikale vertelvoorstel
ling voor kinderen, in Goes een
concert voor jongeren. In Middel
burg en Vlissingen blues, Neder
landstalig en klassiek, wat door
gaans een
wat ouder publiek aanspreekt.
Ze is nog maar 21 jaar oud,
maar nu al een landelijk idool.
De Utrechtse zangeres Maan
de Steenwinkel, of kortweg
Maan, won in 2016 The Voice
of Holland en timmerde het af
gelopen jaar hard aan de weg.
Zo bracht ze in het najaar van
2017 haar twee eerste albums
'AM en PM uit én begon ze in
december aan haar eerste
clubtour met eigen liveband.
Op 1 april 2016 won de zange
res een gouden plaat voor
haar single Perfect World, die
geproduceerd werd door de
Nederlandse dj-producer
Hardwell.
Ook haar tweede single, Ride
werd een gouden plaat en
haalde de hitparade.
In 2016 was Maan voor het
eerst te horen als stemactrice
in de film Sing.
Verder was de zangeres te
zien in verschillende program
ma's, waaronder Beste Zan
gers, Dance Dance Dance, Van
Der Vorst Ziet Sterren, De TV
Kantine en The Big Music Quiz.
In februari vorig jaar ontving
Maan de Doorbraak van het
Jaar-award tijdens de 100%
NL Awards.
't Beest Goes, zaterdag,
20.00 uur
Peter van Dijk neemt al zingend
kinderen mee naar een wereld
waarin alles mogelijk is. De theater
maker komt met een muzikale ver
telvoorstelling voor peuters en kleu
ters, gebaseerd op het prentenboek
Nog 100 nachtjes slapen. In het
boek speelt Dorus de hoofdrol. Het
meisje moet nog 100 nachtjes sla
pen voor ze jarig
is, maar besluit
zelf al een feestje
te houden.
De Wegwijzer
Nieuw- en Sint
Joosland, zondag,
15.00 uur