Saxofonist mengt funk, jazz en rock Eerlijke liedjes in het Nederlands 2 CHRIS POTTER Wende in het Nederlands Koor De 'Zingende revolutie' droeg in 1991 bij aan de onafhankelijkheid van de Baltische staten. Jan Brokken beschrijft in zijn boek 'Baltische zielen' de verschrikkingen die de burgers ondergingen en hoe de muziek bevrijding bracht. Cappella Amsterdam vertaalt dit alles in koormuziek. Uitgelicht Als je wilt weten hoe ver je bent gekomen moet je soms achterom kijken. Met een goed zicht op wat achter je ligt, kun je de blik weer vooruit richten. Vernieuwing en tra ditie zijn tegengestelde begrippen die de meeste waarde krijgen wanneer ze elkaar raken, wan neer de een deels in de ander overgaat. Binnen de jazz kijkt men niet op een tegen spraak meer of minder. Juist in een genre dat als wetmatigheid een voortdurende vernieu wingsdrift heeft, is traditie een groot goed. Mu sici weten van wie ze moeten leren, namelijk andere musici. Naast de talloze conservatoria heeft de jazz een tweede leerschool, die wordt vormgegeven door de muzikanten zelf. Jonge musici weten dat de beste plek om het vak te le ren het podium is en ze weten ook dat de beste leermeester degene is die daarop al zo vaak stond. De Amerikaanse saxofonist en basklarinet tist Chris Potter werd als jonge muzikant on der de vleugels genomen door trompettist Red Rodney, de man die op zijn beurt als jonge ling door de legendarische saxofonist Charlie Parker de kneepjes van het vak kreeg bijge bracht. Hoezeer Potter vanaf zijn debuut ook naam maakte, steeds zocht de Amerikaan de zijde van oudere mu sici, zo speelde hij met wegbereiders als bassist Dave Holland Steeds zocht en gitarist PatMe- r> theny. De ervaring Ghris Potter die hij daar opdeed, de zijde komt niet alleen tot uiting in zijn steeds van Oudere sterker wordende mUSici platen, Potter fun geert nu soms ook zelf als mentor. Zo gaf hij de zeer getalenteerde Cubaanse pianist David Virelles een prominente plaats in een van zijn bands. Bij Potter gaat het om het verenigen van tegenstellingen, zoals in zijn Underground Quartet. Een oefening in het hoorbaar maken van energie. Een mengvorm van funk en jazz en rock, waarbij de perfecte balans tussen hoofd, hart en onderbuik wordt gezocht. MUZIEK TOP 3 5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN Cd ■■j ^^^^amerkoor Cappella Amsterdam geeft elk j aar carte blanche aan een jonge, talentvolle dirigent. Dit jaar is dit Endrik Üksvarav ^^^^(1980), geboren en getogen in Estland. Hij is dirigent en koorzanger; hij zingt regelmatig in het ensemble Cappella Amsterdam. „Carte blanche betekent dat hij vol ledig vrij is om het programma sa men te stellen. Hij wordt wel ge coacht door onze chef-dirigent Daniël Reuss", vertelt artistiek adviseur Jes- sica de Heer. „Hij kent veel Estse componisten en zijn keuze voor de Estse muziek is dus logisch. Dit jaar wordt 100 jaar onafhankelijkheid ge vierd. Een onafhankelijkheid die voor de Esten en de andere Baltische vol ken bijzonder is. Ze hebben in de 20ste eeuw zwaar geleden onder de Wereldoorlogen, de Russische revo lutie en het Sovjet-regime." Endrik Üksvarav was 11 jaar toen Estland in 1991 na de Sovjet-overheersing op nieuw onafhankelijk werd. „Hij groeide op in vrijheid, maar hij draagt in zijn ziel de erfenis van de schrij nende geschiedenis van zijn familie en landgenoten. Daniël Reuss, die ook dirigent is van een Ests kamer koor, ontmoette hem in zijn land. Estland ligt Cappella Amsterdam na aan het hart. Dat bewijst de cd met muziek van Part, waar we in 2017 een Edison Klassiek voor kregen." Het is muziek die je raakt, zelfs als je de taal niet verstaat Endrik Üksvarav: „Mijn carte blan che bij Cappella Amsterdam is in veel opzichten heel bijzonder voor mij. De republiek Estland viert in 2018100 jaar onafhankelijkheid. Voor 1,3 mil joen Estlanders is deze viering een mijlpaal. Voor mij voelt deze carte blanche, die helemaal gewijd is aan Estse componisten, daarom als een soort verjaardagscadeau van Cappella Amsterdam en Daniël Reuss aan Est land. Daar ben ik dankbaar voor. Bo vendien biedt het mij de mogelijk heid een aantal voor Nederland nieuwe werken te laten horen van de grote Estse componisten Arvo Part, Erkki-Sven Tüür en Tönu Körvits. Het is voor mij ook een feest om mu ziek van Veljo Tormis te dirigeren, want in zijn werk huizen onze wor tels, emoties, wijsheid... eigenlijk al les. Het is muziek die je raakt, zelfs als je de taal niet verstaat." Deze emotie moet dezelfde ge weest zijn die schrijver Jan Brokken voelde toen hij zijn boek Baltische zie len schreef. Hij verhaalt in dit boek, aan de hand van een aantal levensge schiedenissen van bekende en min der bekende Baltische zielen, op in- drukkwekkende wijze de verschrik kingen die de mensen in de 20ste eeuw in de Baltische landen hebben doorstaan. Een periode waarin ieder mens wel iemand verloren heeft in de Duitse concentratiekampen, de goe- lag of eerder in de tijd van de tsaren. Deze situatie veranderde pas in de ja ren 80, tijdens de Glasnost (openheid) en Perestrojka (hervormingen) in de donderdag 1 maart 2018 PZ Mischa Andriessen is groot liefhebber van jazz muziek. Hij schrijft regel matig recensies. Wat: Chris Potter Underground Waar: De Spot Middelburg Wanneer: zaterdag, aanvang 21.00 uur Reageren? redactie@pzc.nl Volgens de re dactie van deze krant zijn deze recent versche nen albums de moeite van het beluisteren meer dan waard. 1. Richmond Fon- taine - Don't skip out on me De laatste plaat van de alterna tieve country band is de volle dig instrumentale soundtrack bij de gelijknamige roman van band leider Willy Vlau- tin. 2. Clean Pete - Afblijven De bandnaam van Loes en Renée Wijnhoven klinkt Engels, maar de opge wekte liedjes hebben prach tige, Nederlandse teksten. 3. Brian Fallon - Sleepwalkers Op zijn tweede soloplaat volgt de voorman van The Gaslight Ant- hem opnieuw het spoor van de vroege Bruce Springsteen. B Chris Potter komt optreden met zijn Under ground Quartet. fotocaterinadiperri Zowel Wende Snijders als Stephanie Struijk (Stevie Ann) maken een uitstapje naar liedjes in de Neder landse taal. Machiel Coe- horst houdt ervan. Om het goede gevoel te krij gen voor het schrijven van Nederlandstalige teksten, ging zangeres Wende Snij ders te rade bij schrijvers Dimitri Verhulst, Arnon Grun- berg en Adriaan van Dis, maar ook bij liedjesschrijver Typhoon. Met Mens waagt Wende zich voor het eerst aan een com pleet Nederlandstalig album, na zich eerder al het Franse chanson, de Engelse pop en de klas sieke muziek eigen gemaakt te hebben. Vanaf 5 maart te koop Bevrijd door muziek Jeanette Vergouwen 44 Endrik Üksvarav, dirigent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 46