Saxofonist
mengt funk,
jazz en rock
Eerlijke liedjes in
het Nederlands
2
CHRIS POTTER
Wende in het Nederlands
Koor De 'Zingende revolutie' droeg in 1991 bij aan de
onafhankelijkheid van de Baltische staten. Jan Brokken
beschrijft in zijn boek 'Baltische zielen' de verschrikkingen die
de burgers ondergingen en hoe de muziek bevrijding bracht.
Cappella Amsterdam vertaalt dit alles in koormuziek.
Uitgelicht
Als je wilt weten hoe ver je bent gekomen
moet je soms achterom kijken. Met een
goed zicht op wat achter je ligt, kun je de
blik weer vooruit richten. Vernieuwing en tra
ditie zijn tegengestelde begrippen die de meeste
waarde krijgen wanneer ze elkaar raken, wan
neer de een deels in de ander overgaat.
Binnen de jazz kijkt men niet op een tegen
spraak meer of minder. Juist in een genre dat
als wetmatigheid een voortdurende vernieu
wingsdrift heeft, is traditie een groot goed. Mu
sici weten van wie ze moeten leren, namelijk
andere musici. Naast de talloze conservatoria
heeft de jazz een tweede leerschool, die wordt
vormgegeven door de muzikanten zelf. Jonge
musici weten dat de beste plek om het vak te le
ren het podium is en ze weten ook dat de beste
leermeester degene is die daarop al zo vaak
stond.
De Amerikaanse saxofonist en basklarinet
tist Chris Potter werd als jonge muzikant on
der de vleugels genomen door trompettist
Red Rodney, de man die op zijn beurt als jonge
ling door de legendarische saxofonist Charlie
Parker de kneepjes van het vak kreeg bijge
bracht. Hoezeer Potter vanaf zijn debuut ook
naam maakte, steeds zocht de Amerikaan de
zijde van oudere mu
sici, zo speelde hij
met wegbereiders als
bassist Dave Holland
Steeds zocht en gitarist PatMe-
r> theny. De ervaring
Ghris Potter die hij daar opdeed,
de zijde komt niet alleen tot
uiting in zijn steeds
van Oudere sterker wordende
mUSici platen, Potter fun
geert nu soms ook
zelf als mentor. Zo
gaf hij de zeer getalenteerde Cubaanse pianist
David Virelles een prominente plaats in een van
zijn bands. Bij Potter gaat het om het verenigen
van tegenstellingen, zoals in zijn Underground
Quartet. Een oefening in het hoorbaar maken
van energie. Een mengvorm van funk en jazz en
rock, waarbij de perfecte balans tussen hoofd,
hart en onderbuik wordt gezocht.
MUZIEK
TOP 3
5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN
Cd
■■j ^^^^amerkoor Cappella
Amsterdam geeft elk
j aar carte blanche aan
een jonge, talentvolle
dirigent. Dit jaar is
dit Endrik Üksvarav
^^^^(1980), geboren en
getogen in Estland. Hij is dirigent en
koorzanger; hij zingt regelmatig in
het ensemble Cappella Amsterdam.
„Carte blanche betekent dat hij vol
ledig vrij is om het programma sa
men te stellen. Hij wordt wel ge
coacht door onze chef-dirigent Daniël
Reuss", vertelt artistiek adviseur Jes-
sica de Heer. „Hij kent veel Estse
componisten en zijn keuze voor de
Estse muziek is dus logisch. Dit jaar
wordt 100 jaar onafhankelijkheid ge
vierd. Een onafhankelijkheid die voor
de Esten en de andere Baltische vol
ken bijzonder is. Ze hebben in de
20ste eeuw zwaar geleden onder de
Wereldoorlogen, de Russische revo
lutie en het Sovjet-regime." Endrik
Üksvarav was 11 jaar toen Estland in
1991 na de Sovjet-overheersing op
nieuw onafhankelijk werd. „Hij
groeide op in vrijheid, maar hij draagt
in zijn ziel de erfenis van de schrij
nende geschiedenis van zijn familie
en landgenoten. Daniël Reuss, die
ook dirigent is van een Ests kamer
koor, ontmoette hem in zijn land.
Estland ligt Cappella Amsterdam na
aan het hart. Dat bewijst de cd met
muziek van Part, waar we in 2017 een
Edison Klassiek voor kregen."
Het is muziek
die je raakt,
zelfs als je de
taal niet
verstaat
Endrik Üksvarav: „Mijn carte blan
che bij Cappella Amsterdam is in veel
opzichten heel bijzonder voor mij. De
republiek Estland viert in 2018100
jaar onafhankelijkheid. Voor 1,3 mil
joen Estlanders is deze viering een
mijlpaal. Voor mij voelt deze carte
blanche, die helemaal gewijd is aan
Estse componisten, daarom als een
soort verjaardagscadeau van Cappella
Amsterdam en Daniël Reuss aan Est
land. Daar ben ik dankbaar voor. Bo
vendien biedt het mij de mogelijk
heid een aantal voor Nederland
nieuwe werken te laten horen van de
grote Estse componisten Arvo Part,
Erkki-Sven Tüür en Tönu Körvits.
Het is voor mij ook een feest om mu
ziek van Veljo Tormis te dirigeren,
want in zijn werk huizen onze wor
tels, emoties, wijsheid... eigenlijk al
les. Het is muziek die je raakt, zelfs als
je de taal niet verstaat."
Deze emotie moet dezelfde ge
weest zijn die schrijver Jan Brokken
voelde toen hij zijn boek Baltische zie
len schreef. Hij verhaalt in dit boek,
aan de hand van een aantal levensge
schiedenissen van bekende en min
der bekende Baltische zielen, op in-
drukkwekkende wijze de verschrik
kingen die de mensen in de 20ste
eeuw in de Baltische landen hebben
doorstaan. Een periode waarin ieder
mens wel iemand verloren heeft in de
Duitse concentratiekampen, de goe-
lag of eerder in de tijd van de tsaren.
Deze situatie veranderde pas in de ja
ren 80, tijdens de Glasnost (openheid)
en Perestrojka (hervormingen) in de
donderdag 1 maart 2018
PZ
Mischa Andriessen is
groot liefhebber van jazz
muziek. Hij schrijft regel
matig recensies.
Wat: Chris Potter Underground
Waar: De Spot Middelburg
Wanneer: zaterdag, aanvang 21.00 uur
Reageren? redactie@pzc.nl
Volgens de re
dactie van deze
krant zijn deze
recent versche
nen albums de
moeite van het
beluisteren meer
dan waard.
1. Richmond Fon-
taine - Don't skip
out on me
De laatste plaat
van de alterna
tieve country
band is de volle
dig instrumentale
soundtrack bij de
gelijknamige
roman van band
leider Willy Vlau-
tin.
2. Clean Pete -
Afblijven
De bandnaam
van Loes en
Renée Wijnhoven
klinkt Engels,
maar de opge
wekte liedjes
hebben prach
tige, Nederlandse
teksten.
3. Brian Fallon -
Sleepwalkers
Op zijn tweede
soloplaat volgt
de voorman van
The Gaslight Ant-
hem opnieuw het
spoor van de
vroege Bruce
Springsteen.
B
Chris Potter komt optreden met zijn Under
ground Quartet. fotocaterinadiperri
Zowel Wende Snijders als
Stephanie Struijk (Stevie
Ann) maken een uitstapje
naar liedjes in de Neder
landse taal. Machiel Coe-
horst houdt ervan.
Om het goede gevoel te krij
gen voor het schrijven van
Nederlandstalige teksten,
ging zangeres Wende Snij
ders te rade bij schrijvers
Dimitri Verhulst, Arnon Grun-
berg en Adriaan van Dis, maar
ook bij liedjesschrijver Typhoon. Met Mens
waagt Wende zich voor het eerst aan een com
pleet Nederlandstalig album, na zich eerder al
het Franse chanson, de Engelse pop en de klas
sieke muziek eigen gemaakt te hebben.
Vanaf 5 maart te koop
Bevrijd door
muziek
Jeanette Vergouwen
44
Endrik Üksvarav,
dirigent