23 Over werk, geld en consumentenzaken „Dat verschilt per be drijf, er is geen vaste for mule voor. Ik kijk per afdeling naar de juiste manier. Je moet mij zien als facilitator, een vliegende keep tussen leidinggevenden en teams. Iemand die het gesprek over werkgeluk op gang brengt en stimuleert." „We beginnen met een nulmeting met behulp van bijvoorbeeld vragen lijsten over tevredenheid en inter actieve apps die geluk meten. We be studeren de resultaten en presente ren die vervolgens in een werkover leg. Tijdens de presentatie richt ik me bijvoorbeeld op de aspecten waarop de groep onder het gemiddelde scoort. Denk aan hoe blij ze zijn met hun leidinggevende of de organisatie als geheel." „Nee, daarin verschil ik van bijvoor beeld een coach. In eerste instantie laat ik aan de teamleden over wat zij willen doen om hun problemen op te lossen. Ik ken natuurlijk heel wat methodes, maar volgens mij werkt dat het best. Een team dat zelf de op lossingen aandraagt reageert enthou siaster dan als ik wat opleg of aan raad." „Laatst gaf iemand aan dat hij veel werk in zijn eentje oppakt en af maakt. Hij vond het jammer dat hij te weinig tijd had om met zijn collega's te praten, bijvoorbeeld om een moei lijke casus aan hen voor te leggen. Er ging een soort van 'oh ja!' door de zaal. Veel collega's hadden hetzelfde gevoel, maar hadden het nooit met elkaar gedeeld. Nu zoeken ze samen naar een oplossing en ik denk daar ook over na. Zo speel ik met het idee om lunchvergaderingen te organise ren om dat contact tussen de col lega's te versterken." „Volgens mij moet je allereerst een blij ei zijn, ontzettend vrolijk en energiek. Daarnaast moet je het ver mogen hebben om telkens maar te enthousiasmeren, omdat ik merk dat niet iedereen overtuigd is van het nut van al dat gepraat over gelukkig zijn. Uiteindelijk moet je meerdere be langrijke personen binnen een be drijf achter je visie zien te krijgen, anders kom je er niet." „Ik doe al jarenlang onderzoek naar geluk en succes. Die interesse ont stond op mijn twintigste, toen ik De Zeven Eigenschappen van Effectief Lei derschap van Stephen Covey las. Dat boek opende mijn ogen. Het ver baasde me dat het niet populairder was, want het hielp me mijn zelfbe wustzijn te ontwikkelen en te ver groten. Daardoor ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de materie. Uiteindelijk geef ik nu al acht jaar workshops en seminars, eerst aan studenten en nu meer aan onderne mers en organisaties." „Ik begrijp dat het daar soms op lijkt, maar het hangt er volgens mij van af WIE hoe je de rol optuigt. Er zijn inder daad organisaties die hun HR-mana- ger hebben omgedoopt tot Happi ness Officer, maar in mijn visie be staat de rol van CHO naast die van HR-manager. De twee werken samen om het geluk op de werkvloer te verhogen. HR houdt zich bezig met de juiste persoonlijkheden aannemen, de CHO met hoe je die gelukkig maakt of houdt. Maar ook dat omdopen van HR vind ik niet heel erg, omdat het laat zien dat bedrijven in elk geval steeds meer doorkrijgen dat werkge luk voor de moderne werknemer steeds belangrijker wordt." „Besef je dat steeds meer organisaties het geluk van hun medewerkers op nummer 1 durven te zetten. Dat wordt in de komende jaren haast een noodzaak, iets waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden van hun concurrentie. Degenen die dat doen houden er werknemers aan over die ontzettend energiek zijn, alleen maar goed over je spreken en voor je door het vuur gaan." woensdag 28 februari 2018 GO Geld&Soed Navin Baghwat Hoe maak je mensen gelukkig op de werkvloer? Hoe werkt dat in de praktijk? U maakt dus niet in een-op-een gesprekken iemand gelukkiger? Kunt u een concreet praktijk voorbeeld geven? Wat moet je in je mars hebben voor deze baan? Wat maakt u een goede CHO? Criticasters noemen de Chief Happiness Officer een veredelde Human Rescource-manager. Hoe ziet u dat? Arjen Banach: „Niet iedereen is overtuigd van het nut van al dat gepraat over gelukkig zijn." FOTO MARCO OKHUIZEN Arjen Banach (28) Studie: vastgoed en makelaardij, Hanze hogeschool Groningen. Loopbaan: Sinds mei 2010 Arjen Banach Company, geeft work shops en seminars over leiderschap, organisa tiecultuur en werkgeluk. Werkt daarnaast sinds 2017 als CHO voor zorgbedrijf Cosis. Nevenfuncties: fractie voorzitter Student en Stad in gemeenteraad Groningen en in zijn vrije tijd singer-songwriter en cabaretier. Nog een boodschap voor bedrijven die er sceptisch tegenover staan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23