Sunweb-ploegleider: Dumoulin naar de Tour Max Verstappen zet bij eerste test in Catalonië de vierde tijd neer 21 Waar Daniël Ricciardo een uitstekende eerste testdag beleefde in de RB14, had Max Verstappen een stroevere start. Vanwege een klein probleem en de vrieskou. „Maar vorig jaar was het hier écht harken. Nu gaat het veel eenvoudiger." Tien grote Max-vlaggen ter hoogte van de start. Een serie Nederlandse driekleuren met zijn naam. Oranje doeken met zijn logo. Ja, het plukje Nederlanders op de hoofdtribune van het circuit waar Max Verstap pen bijna twee jaar terug sportge schiedenis schreef, was wel klaar voor de seizoenstart van hun Lim burgse held. Lang moesten ze gisterochtend wachten op wat vertier. Om half tien 's morgens draaide hij na één installatierondje meteen terug de pitstraat in, om er uren te blijven. „Ik had nog een beetje slaap, heb maar effe een dutje gedaan", grapte Verstappen. Daarna, serieus: „We kampten met een klein benzinelek en we hebben toen meteen maar even alles gecontroleerd, want de baan lag er toch heel slecht bij met die koude condities. Zoveel kon je er eigenlijk niet uitrichten. Dus kostbare tracktime hebben we daar ook nauwelijks mee verloren." Onzekerheid Testen in Barcelona, het brengt eind februari meteorologische onzeker heid met zich mee. Maandagavond vielen er al wat vlokken sneeuw bo ven het circuit en wat volgde was een voor Spaanse begrippen helse nacht met lichte vorst. Toen om 9.00 uur de baan werd vrijgegeven was het amper anderhalve graad boven nul en nog spekglad in be paalde bochten. Condities meer ge schikt voor een natuurijsmarathon dan een potje autoracen. Omstan digheden bovendien waaraan de auto's de komende maanden in oorden als Melbourne, Bahrein, China en Azerbeidzjan op geen en kel circuit aan blootgesteld gaan worden, dus heeft testen in de vrieskou simpelweg ook weinig nut met het oog op komend seizoen. „Banden krijg je amper op tempe ratuur", legde Verstappen uit, die de grip miste op het Spaanse circuit. Niet alleen de Nederlander be leefde een onschuldige spin („nieuwe auto, hè, dan zoek je toch eventjes de limiet op"), ook Sebas- tian Vettel hapte wat gravel in zijn splinternieuwe Ferrari, Charles Le- clerc (Sauber) en Carlos Sainz (Re nault) vlogen de baan af en Kevin Magnussen hield zijn Haas maar ternauwernood uit de boarding. Niet voor niets flirtte de organi satie van de Grand Prix van woes tijnstaatje Bahrein via Twitter met een maar met het Formule r-circus We kampten met een klein benzinelek en we hebben toen meteen maar even alles gecontroleerd als toekomstig decor voor winter- tests. Daar was het gisteren zoals op elke winterdag immers 26 graden, zonnig en droog. In Catalonië werd het na de lunch, toen Verstappen toch nog tot een respectabel dagto taal van 67 rondjes kwam, nog net een graadje of vijf a zes boven nul. In de zon. „Ideaal is testen in deze condities natuurlijk niet", mengde Verstap pen zich meteen maar in dé discus sie van de week. Met extra testuren tijdens de lunch kwam de Formule ï-organisatie de teams gisteren al voorzichtig tegemoet, maar stem men gaan op om voortaan maar te verkassen naar het Midden-Oosten. Ook de derde testdag zal zich van daag voltrekken in winterse sferen. En morgen, als Verstappen weer in stapt wordt het weliswaar warmer, maar wederom nat. Naar verluidt liep een stemming onder de teams om de testweek te verlengen met minimaal één dag gisteren op niets uit, omdat één team zijn veto uitsprak. Dus blijft het schema ongewijzigd. Niet dat ze daar bij Red Buil erg van baalden. Maandag noteerde Daniël Ricciardo al de meeste ron den en de snelste omloop en ook Verstappen bleef gisteren keurig in de pas van de top lopen in de RBt4. Hij noteerde de vierde tijd achter de Ferrari, Mercedes en McLaren, on danks de moeilijke condities. Voor een team dat eind vorig jaar vooral profiteerde in warme, tropische condities (Maleisië, Japan, Mexico) natuurlijk gemakkelijk uit te leggen als uitstekend nieuws, zo aan de vooravond van een nieuw seizoen. Tevreden „We zitten er gewoon makkelijk bij, qua rondetijden", constateerde Verstappen tevreden. „Vorig jaar was het hier écht harken om een tijd te halen en nu gaat het veel een voudiger. 's Middags was het nog steeds ijskoud, maar hebben we wel gewoon kunnen doen wat we wil den doen. De auto heeft zich goed gedragen, de balans was goed. En je merkt zelf echt wel of die auto wil of niet. Of die functioneert. Dat deed-ie. Ik heb een goed gevoel bij deze eerste dag. Ik ben happy. Mijn gevoel is stukken beter dan vorig jaar." Aike Visbeek ziet de Tour-deel name in elk geval wel zitten, blijkt uit zijn uitspraken in de podcast. Hij plaatste zijn kopman zelfs bij de vijf grote favorieten voor de Tour, samen met Nairo Quintana, Chris Froome, Richie Porte en Romain Bardet. Hoe we die woorden moe ten uitleggen? Dat het enthousi asme binnen de ploeg groot is voor het scenario dat Dumoulin na de Giro ook naar de Tour trekt, met hoge ambities, is nu wel duidelijk. Of Dumoulin inderdaad in Frankrijk te zien zal zijn, blijft de vraag. Het wordt het meest voor de hand liggende scenario genoemd. Maar zijn finish ligt in eerste in stantie toch echt op 27 mei in Rome. Ongewijzigd Daarmee zijn de plannen van Du moulin eigenlijk ongewijzigd. Na de Giro bekijkt hij hoe hij er fysiek en mentaal voor staat en of hij denkt dat er nog een mooie Tour in zit. Zo niet: dan zien ze een Vuelta- deelname als betere optie. Vorig jaar was Dumoulin volledig gesloopt na zijn Giro-winst. Met het gevoel dat hij toen op de fiets had, wil hij niet beginnen aan 's werelds belangrijkste wielerwed strijd. Maar dit jaar zit er wel een extra week om fysiek en mentaal te her stellen tussen de twee grote rondes. Ja, de Tour lonkt, maar witte rook over Dumoulin de Tour hoeven we voorlopig waarschijnlijk nog niet te verwachten. woensdag 28 februari 2018 GO 'Gevoel is beter dan vorig jaar' Arjan Schouten Circuit de Cataiunya Duim om hoog: Verstap pen is 'happy' met de RB14. FOTO RED BULL - Max Verstappen (20) De RB14 met een hekwerk vol met sensoren, foto photo news „Tom Dumoulin gaat naar de Tour", zei Sunweb-ploegleider Aike Visbeek in de podcast De Rode Lantaarn. Navraag leert dat het definitieve besluit nog moet worden genomen. Pim Bijl Rotterdam WSUNT Tom Dumoulin. fotocorvos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21