Sunweb-ploegleider: Dumoulin naar de Tour
Max Verstappen zet bij eerste test in Catalonië de vierde tijd neer
21
Waar Daniël Ricciardo een uitstekende
eerste testdag beleefde in de RB14, had Max
Verstappen een stroevere start. Vanwege een klein
probleem en de vrieskou. „Maar vorig jaar was het
hier écht harken. Nu gaat het veel eenvoudiger."
Tien grote Max-vlaggen ter hoogte
van de start. Een serie Nederlandse
driekleuren met zijn naam. Oranje
doeken met zijn logo. Ja, het plukje
Nederlanders op de hoofdtribune
van het circuit waar Max Verstap
pen bijna twee jaar terug sportge
schiedenis schreef, was wel klaar
voor de seizoenstart van hun Lim
burgse held.
Lang moesten ze gisterochtend
wachten op wat vertier. Om half
tien 's morgens draaide hij na één
installatierondje meteen terug de
pitstraat in, om er uren te blijven.
„Ik had nog een beetje slaap, heb
maar effe een dutje gedaan", grapte
Verstappen. Daarna, serieus: „We
kampten met een klein benzinelek
en we hebben toen meteen maar
even alles gecontroleerd, want de
baan lag er toch heel slecht bij met
die koude condities. Zoveel kon je
er eigenlijk niet uitrichten. Dus
kostbare tracktime hebben we daar
ook nauwelijks mee verloren."
Onzekerheid
Testen in Barcelona, het brengt eind
februari meteorologische onzeker
heid met zich mee. Maandagavond
vielen er al wat vlokken sneeuw bo
ven het circuit en wat volgde was
een voor Spaanse begrippen helse
nacht met lichte vorst. Toen om
9.00 uur de baan werd vrijgegeven
was het amper anderhalve graad
boven nul en nog spekglad in be
paalde bochten. Condities meer ge
schikt voor een natuurijsmarathon
dan een potje autoracen. Omstan
digheden bovendien waaraan de
auto's de komende maanden in
oorden als Melbourne, Bahrein,
China en Azerbeidzjan op geen en
kel circuit aan blootgesteld gaan
worden, dus heeft testen in de
vrieskou simpelweg ook weinig nut
met het oog op komend seizoen.
„Banden krijg je amper op tempe
ratuur", legde Verstappen uit, die
de grip miste op het Spaanse circuit.
Niet alleen de Nederlander be
leefde een onschuldige spin
(„nieuwe auto, hè, dan zoek je toch
eventjes de limiet op"), ook Sebas-
tian Vettel hapte wat gravel in zijn
splinternieuwe Ferrari, Charles Le-
clerc (Sauber) en Carlos Sainz (Re
nault) vlogen de baan af en Kevin
Magnussen hield zijn Haas maar
ternauwernood uit de boarding.
Niet voor niets flirtte de organi
satie van de Grand Prix van woes
tijnstaatje Bahrein via Twitter met
een maar met het Formule r-circus
We kampten met een
klein benzinelek en
we hebben toen
meteen maar even
alles gecontroleerd
als toekomstig decor voor winter-
tests. Daar was het gisteren zoals op
elke winterdag immers 26 graden,
zonnig en droog. In Catalonië werd
het na de lunch, toen Verstappen
toch nog tot een respectabel dagto
taal van 67 rondjes kwam, nog net
een graadje of vijf a zes boven nul.
In de zon.
„Ideaal is testen in deze condities
natuurlijk niet", mengde Verstap
pen zich meteen maar in dé discus
sie van de week. Met extra testuren
tijdens de lunch kwam de Formule
ï-organisatie de teams gisteren al
voorzichtig tegemoet, maar stem
men gaan op om voortaan maar te
verkassen naar het Midden-Oosten.
Ook de derde testdag zal zich van
daag voltrekken in winterse sferen.
En morgen, als Verstappen weer in
stapt wordt het weliswaar warmer,
maar wederom nat.
Naar verluidt liep een stemming
onder de teams om de testweek te
verlengen met minimaal één dag
gisteren op niets uit, omdat één
team zijn veto uitsprak. Dus blijft
het schema ongewijzigd.
Niet dat ze daar bij Red Buil erg
van baalden. Maandag noteerde
Daniël Ricciardo al de meeste ron
den en de snelste omloop en ook
Verstappen bleef gisteren keurig in
de pas van de top lopen in de RBt4.
Hij noteerde de vierde tijd achter de
Ferrari, Mercedes en McLaren, on
danks de moeilijke condities. Voor
een team dat eind vorig jaar vooral
profiteerde in warme, tropische
condities (Maleisië, Japan, Mexico)
natuurlijk gemakkelijk uit te leggen
als uitstekend nieuws, zo aan de
vooravond van een nieuw seizoen.
Tevreden
„We zitten er gewoon makkelijk
bij, qua rondetijden", constateerde
Verstappen tevreden. „Vorig jaar
was het hier écht harken om een
tijd te halen en nu gaat het veel een
voudiger. 's Middags was het nog
steeds ijskoud, maar hebben we wel
gewoon kunnen doen wat we wil
den doen. De auto heeft zich goed
gedragen, de balans was goed. En je
merkt zelf echt wel of die auto wil
of niet. Of die functioneert. Dat
deed-ie. Ik heb een goed gevoel bij
deze eerste dag. Ik ben happy. Mijn
gevoel is stukken beter dan vorig
jaar."
Aike Visbeek ziet de Tour-deel
name in elk geval wel zitten, blijkt
uit zijn uitspraken in de podcast.
Hij plaatste zijn kopman zelfs bij de
vijf grote favorieten voor de Tour,
samen met Nairo Quintana, Chris
Froome, Richie Porte en Romain
Bardet. Hoe we die woorden moe
ten uitleggen? Dat het enthousi
asme binnen de ploeg groot is voor
het scenario dat Dumoulin na de
Giro ook naar de Tour trekt, met
hoge ambities, is nu wel duidelijk.
Of Dumoulin inderdaad in
Frankrijk te zien zal zijn, blijft de
vraag. Het wordt het meest voor de
hand liggende scenario genoemd.
Maar zijn finish ligt in eerste in
stantie toch echt op 27 mei in
Rome.
Ongewijzigd
Daarmee zijn de plannen van Du
moulin eigenlijk ongewijzigd. Na
de Giro bekijkt hij hoe hij er fysiek
en mentaal voor staat en of hij
denkt dat er nog een mooie Tour in
zit. Zo niet: dan zien ze een Vuelta-
deelname als betere optie.
Vorig jaar was Dumoulin volledig
gesloopt na zijn Giro-winst. Met
het gevoel dat hij toen op de fiets
had, wil hij niet beginnen aan 's
werelds belangrijkste wielerwed
strijd.
Maar dit jaar zit er wel een extra
week om fysiek en mentaal te her
stellen tussen de twee grote rondes.
Ja, de Tour lonkt, maar witte rook
over Dumoulin de Tour hoeven
we voorlopig waarschijnlijk nog
niet te verwachten.
woensdag 28 februari 2018
GO
'Gevoel is
beter dan
vorig jaar'
Arjan Schouten
Circuit de Cataiunya
Duim om
hoog: Verstap
pen is 'happy'
met de RB14.
FOTO RED BULL
- Max Verstappen (20)
De RB14 met een hekwerk vol met sensoren, foto photo news
„Tom Dumoulin gaat naar de
Tour", zei Sunweb-ploegleider
Aike Visbeek in de podcast De
Rode Lantaarn. Navraag leert
dat het definitieve besluit nog
moet worden genomen.
Pim Bijl
Rotterdam
WSUNT
Tom Dumoulin. fotocorvos