Mies Bouwman 1929-2018 2 4 I t Met de dood van Mies Bouwman, die gisteren op 88-jarige leeftijd overleed, verliest de Nederlandse televisie onbetwist haar grootste icoon. Het was 'Mies' die met haar unieke, terloopse stijl de afstand tussen kijker en coryfee ('Kom maar bij moeders...') verkleinde. Presentatie, een tot dan toe saaie en zakelijke aangelegenheid, werd dankzij haar een vak. Overtroffen werd ze nooit. k Het was van meet af aan 'Mies' - zon der meer. Haar oer-Hollandse naam groeide op de Nederlandse televisie uit tot een geheel zelfstandig begrip, op gepaste afstand gevolgd door haar tijdgenoten Sonja (Barend) en de twee Willems (Ruis en Duys), wier voornamen ook associaties opriepen met de elite van presentatoren in Hil versum. Mies Bouwman stond in de jaren 60,70 en 80 van de vorige eeuw, voor het ultieme zaterdagavondgevoel. Hoe ver weg de magie van Het Gooi ook in de gewone huiskamer leek - de tv gold in de eerste decennia nog als wonder der techniek -, Mies maakte steevast deel uit van het ge zin dat zich in het weekend behaag lijk voor de buis nestelde. Het waren overzichtelijke tijden met twee nationale zenders. De kin deren net gedoucht in pyjama, pinda's en prik op tafel en geen ge vecht om de afstandsbediening, die simpelweg nog niet bestond. Mies en scène, Een van de Acht, In de Hoofdrol, haar eigen talkshows.in de grote amusements- en spelshows excel leerde ze en zette ze meteen bij op komst studio en huiskamer naar haar hand met haar vaste begroeting 'Dag lieve mensen.' Dankzij haar natuurlijke, bijna ter loopse wijze van presenteren en zin voor vaderlandse gezelligheid ('Kom maar bij moeders..') zal ze worden herinnerd als hét icoon van de Ne derlandse televisie. Een sterke, opge wekte vrouw met onmiskenbaar cha risma, dankzij wie het tot dan toe saaie bijbaantje van presentatrice veranderde in een echt ambacht. Ze werd een vertrouwd gezicht in de huiskamer, de gedroomde buur vrouw met wie je over de heg een pretentieloos praatje maakte, met wie je lachte en huilde. „Tussen mij en de kijkers is nooit een heel grote afstand geweest. Ik ben een gewoon mens", zei ze eens. Ze was ook 'ge woon' moeder van een zoon en drie dochters. „Als je me vraagt wat het mooiste is dat ik heb gemaakt zeg ik: mijn kinderen." Maria Antoinette Bouwman (31 de cember 1929, Amsterdam), 'Mies' dus, presenteerde op 16 oktober 1951 de eerste tv-avond van de KRO, de toen nog zeer katholieke omroep waarvan haar vader secretaris was. De inhoud van haar debuutprogramma ver meldde onder meer een demonstra tie pottenbakken, geheel in de geest van de burgerlijke braafheid van het decennium. Moraal De jaren van benauwende moraal ook. Ze moest in 1953 gedwongen de Katholieke Radio Omroep verlaten omdat ze een verhouding kreeg met een getrouwde man. Dat was Leen Timp, met wie zij in 1955 in het hu welijk trad. Op tv verwelkomde ze sinds 1952 jaarlijks Sinterklaas (ze bleef dat doen tot 1973), maar haar grote door braak kwam in 1962 toen ze namens de Avro Open het Dorp presenteerde, het eerste tv-programma waarin geld werd ingezameld. In twee dagen, re sulterend in 23 uur televisie en radio, doneerde Nederland het destijds fe nomenale bedrag van 12.192.000 gul den voor de woongemeenschap voor gehandicapten Het Dorp in Arnhem. „Die uitzending was een uniek ca deau. Wie heeft er nou iets tastbaars overgehouden aan zijn tv-werk?" Voor de camera's snikte Mies Bouwman, in zwart-wit nog, van ontroering en vermoeidheid. Het was de eerste emo-tv in de vader landse tv-historie. Al moest ze, zei ze later, helemaal niets hebben van het gemakkelijke soort tv vol platte emo ties en plastic tranen dat sinds de ja ren 90 de tv domineert. Van haar uitstapje in de rebelse ja ren 60 naar het satirische programma m t Zo is het toevallig ook nog eens een keer (met onder anderen Gerard van het Reve, Jan Blokker en Dimitri Frenkel Frank) had ze nimmer spijt. Toen tij dens een uitzending de sketch 'Beeld religie', waarin in godsdienstige ter minologie tv-verslaggeving werd ge parodieerd, brak de hel in (religieus) Nederland los. „Het was een gruwelijke situatie", zei Mies Bouwman later in een inter view in Elsevier. „De kinderen moes ten onder politiebegeleiding naar school. Thuis, in Blaricum, zat een agent met het pistool in de keuken. Ik ben uit het programma gestapt." Het was een ontnuchterende erva ring. Het grote publiek zag haar klaarblijkelijk vooral als aaibare tv- persoonlijkheid, wars van contro verse. Maar: „Ondanks die rel dank ik Onze Lieve Heer op m'n blote knieën dat ik meedeed. Ik zou nooit degene zijn die ik nu ben." En: „Van tegen slagen word je een grote meid." Kritiek was er ook. Waarom koos Mies Bouwman, meenden sommi gen, toch zo gemakkelijk voor het pretentieloze vertier. Schrijver Gerrit dinsdag 27 februari 2018 GO „Ze presenteerde In de hoofdrol. Ze vond het vreselijk om emoties bij haar gasten naar boven te halen. Maar ze wist ook dat het moest, het was immers televisie. Ze deed dit dan ook altijd zeer in voelend. Een stapje vooruit en vervolgens snel weer twee stap pen achteruit doen." -Bert van der Veer, tv-recensent il „Allerliefste, geweldige Mies. Je was een groot voor beeld. Maar voor mij vooral zo lief en altijd met zo veel interesse. En je zag alles! Ik zal je vreselijk missen." -Martijn Krabbé, presentator „De troost voor haar nabestaanden is wellicht dat ze de beste Nederlandse presentatrice ooit was. En nog bijzonder aardig ook." -Henk Westbroek, zanger „Ze was een moeder. Voor haar kinderen, maar ook voor veel andere mensen." -Freek de Jonge, cabaretier Natte haartjes, glaas j e prik, en kijken naar Mies Arno Gelder Hilversum V.l.n.r.: Mies als begin nend presen tatrice, tij dens de ma rathonuitzen ding van Open het Dorp, met Toon Her mans en Johan Cruijff. l V.l.n.r.: Mies als presenta trice van Te- lebingo, met Joseph Luns in het pro gramma In de hoofdrol en bij de uitrei king van de gouden Tele- vizier-Ring door Paul van Vliet. II 14 16 18 18 26Z7 Zf 30 Jl 33 J6 J8 38 42 48 48 50 6182^.64 67 68 70 O O -u o o A Mies in 2009 met haar man Leen Timp - haar steun en toeverlaat - tijdens de uitreiking van de Gouden Televizier Oeuvre Ring. FOTO'S ANP, HOLLANDSE HOOGTE, KIPPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 4