4 MEGAPROJECT COMPLEX BIJ TERNEUZEN De bouw van de Nieuwe Sluis begint binnenkort. HetTerneuzense sluizencomplex wacht een ongekende gedaantewisseling, met opvallend weinig hinder voor het verkeer. Als de voortekenen niet bedriegen. Het megaproject, waarmee in to taal 935 miljoen euro is gemoeid, werpt al enkele jaren zijn schaduw vooruit. Tal van grondonderzoe ken zijn gedaan. Een groot aantal bedrijven is uitgekocht. Her en der zijn al gebouwen afgebroken, waaronder een aantal vroegere sluiswachterswoningen. Aanne merscombinatie Sassevaart is deze week begonnen met het rooien van bomen en struiken. Al met al zijn het 'slechts' de in leidende schermutselingen voor wat de komende vier, vijfjaar alle maal staat te gebeuren op het Ter- neuzense sluizencomplex. Oneer biedig gezegd moet er een giganti sche betonnen bak worden ge maakt van 427 meter lang, 55 me ter breed en 16,44 meter diep. Niet minder dan 9,5 miljoen kubieke meter grond en baggerslib moet worden verplaatst, vergelijkbaar met een ruim zes keer tot de nok gevuld Feyenoord-stadion. De Nieuwe Sluis moet de havens van Terneuzen en Gent toeganke lijker maken voor zeeschepen. Overigens, willen schepen met een grotere diepgang dan 12,50 meter verder dan de Nieuwe Sluis kunnen varen, dan zal het Kanaal Gent-Terneuzen ook nog moeten worden aangepast. Hiermee is naar verwachting nog eens 900 miljoen euro gemoeid. „Dat is voor later", geeft omgevingsmana ger Harm Verbeek van de op drachtgever Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) aan. „De bouw van de Nieuwe Sluis is een eerste reuzenstap. We begin nen bij de voordeur." Aannemerscombinatie Sasse vaart kreeg september vorig jaar officieel de opdracht voor de Aan grond moet ruim zes keer een vol Feyenoord-stadion worden verplaatst s Nieuwe Sluis. Het Nederlandse bouwbedrijf BAM en de Belgische firma's DEME en Van Laere wer ken hierin samen. Op afstand, in Breda, hebben zo'n tweehonderd medewerkers sindsdien gewerkt aan het verfijnen van het project en de planning. De 'klus' is goed voor in totaal 1.200 manjaren werk. Op het hoogte punt zullen er vier-a vijfhon derd mensen aan de slag zijn. Velen zullen van buiten Zeeland komen. Waar zij tijdelijk moeten wonen, is nog niet be kend. Met de gemeente wordt daarover gesproken. Al wel is vast gelegd dat het sluizencomplex tij dens de bouw maximaal acht nachten en vier weekenden afge sloten zal zijn voor het wegver keer. De Nieuwe Sluis moet eind 2022 klaar zijn. Al snel zal het dan gaan als met de in 1968 geopende West en Oostsluis bij Terneuzen. Die zijn 'nog maar' vijftig jaar in be drijf en toch weet niemand meer anders. bi dinsdag 27 februari 2018 PC Bouw Nieuwe Sluis begint Harmen van der Werf Terneuzen ^■saniHHi A Ook dit kantoor moet wijken, foto boaztimmermans De meeste bedrijfsgebouwen, waaronder de grote blauwe loods van houthandel Jonge- neel, op de Schependijk ver dwijnen in de loop van dit jaar en de Schependijk wordt voor een belangrijk deel afgegraven om ruimte te maken voor de scheepvaart. Het vroegere werkterrein van Rijkswaterstaat aan de Zee- vaartweg wordt het tweede kwartaal van dit jaar ingericht door Sassevaart voor de bouw van onder meer een beton- en bentonietcentrale. Dichtbij de Terneuzense binnen stad wordt het kruispunt Bin- nenvaartweg, Buitenhaven en Schependijk in het derde kwar taal van dit jaar omgebouwd tot een rotonde. Daar gaat het gebeuren, de bouw van de Nieuwe Sluis waarvoor een natte en ook droge bouwmethode wordt ge bruikt, waardoor het grondwa terpeil zo min mogelijk zal wor den beïnvloed en schade aan bebouwing, zoals in de jaren zestig bij de realisatie van Oost en Westsluis, voorkomen moet worden. De weg langs de Westsluis wordt dichterbij de Westsluis gelegd om ruimte te maken voor de Nieuwe Sluis. Aannemer Sassevaart begint hiervoor in maart met de aanleg van een waterkerende muur ten noor den van de Westsluis. gMl:. ji I 1 Op de plek van het vorig jaar ge sloopte districtskantoor van Rijkswaterstaat komt tijdelijk een doorvaartkanaal van en naar de Middensluis die daar door nog tot half 2021 kan wor den gebruikt. A11 de Westerschelde komt een nieuwe dienstenhaven, voor vaartuigen van onder meer Rijkswaterstaat en voor sleep boten. Ook het hoofdkantoor van Multraship zal hier verrijzen. Het bestaande kantoor van onder meer de Koninklijke Mare chaussee verdwijnt. A Het sluizencomplex van Terneuzen wordt het toneel van een miljoenenproject, fotoskypictures/vnsc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 36