4
MEGAPROJECT COMPLEX BIJ TERNEUZEN
De bouw van de Nieuwe Sluis begint
binnenkort. HetTerneuzense
sluizencomplex wacht een
ongekende gedaantewisseling, met
opvallend weinig hinder voor het verkeer.
Als de voortekenen niet bedriegen.
Het megaproject, waarmee in to
taal 935 miljoen euro is gemoeid,
werpt al enkele jaren zijn schaduw
vooruit. Tal van grondonderzoe
ken zijn gedaan. Een groot aantal
bedrijven is uitgekocht. Her en der
zijn al gebouwen afgebroken,
waaronder een aantal vroegere
sluiswachterswoningen. Aanne
merscombinatie Sassevaart is deze
week begonnen met het rooien
van bomen en struiken.
Al met al zijn het 'slechts' de in
leidende schermutselingen voor
wat de komende vier, vijfjaar alle
maal staat te gebeuren op het Ter-
neuzense sluizencomplex. Oneer
biedig gezegd moet er een giganti
sche betonnen bak worden ge
maakt van 427 meter lang, 55 me
ter breed en 16,44 meter diep. Niet
minder dan 9,5 miljoen kubieke
meter grond en baggerslib moet
worden verplaatst, vergelijkbaar
met een ruim zes keer tot de nok
gevuld Feyenoord-stadion.
De Nieuwe Sluis moet de havens
van Terneuzen en Gent toeganke
lijker maken voor zeeschepen.
Overigens, willen schepen met
een grotere diepgang dan 12,50
meter verder dan de Nieuwe Sluis
kunnen varen, dan zal het Kanaal
Gent-Terneuzen ook nog moeten
worden aangepast. Hiermee is
naar verwachting nog eens 900
miljoen euro gemoeid. „Dat is
voor later", geeft omgevingsmana
ger Harm Verbeek van de op
drachtgever Vlaams-Nederlandse
Scheldecommissie (VNSC) aan.
„De bouw van de Nieuwe Sluis is
een eerste reuzenstap. We begin
nen bij de voordeur."
Aannemerscombinatie Sasse
vaart kreeg september vorig jaar
officieel de opdracht voor de
Aan grond moet ruim
zes keer een vol
Feyenoord-stadion
worden verplaatst
s
Nieuwe Sluis. Het Nederlandse
bouwbedrijf BAM en de Belgische
firma's DEME en Van Laere wer
ken hierin samen. Op afstand, in
Breda, hebben zo'n tweehonderd
medewerkers sindsdien gewerkt
aan het verfijnen van het project
en de planning. De 'klus' is goed
voor in totaal 1.200
manjaren werk.
Op het hoogte
punt zullen er
vier-a vijfhon
derd mensen aan
de slag zijn. Velen
zullen van buiten
Zeeland komen. Waar zij tijdelijk
moeten wonen, is nog niet be
kend. Met de gemeente wordt
daarover gesproken. Al wel is vast
gelegd dat het sluizencomplex tij
dens de bouw maximaal acht
nachten en vier weekenden afge
sloten zal zijn voor het wegver
keer.
De Nieuwe Sluis moet eind 2022
klaar zijn. Al snel zal het dan gaan
als met de in 1968 geopende West
en Oostsluis bij Terneuzen. Die
zijn 'nog maar' vijftig jaar in be
drijf en toch weet niemand meer
anders.
bi
dinsdag 27 februari 2018
PC
Bouw Nieuwe Sluis begint
Harmen van der Werf
Terneuzen
^■saniHHi
A Ook dit kantoor moet wijken, foto boaztimmermans
De meeste bedrijfsgebouwen,
waaronder de grote blauwe
loods van houthandel Jonge-
neel, op de Schependijk ver
dwijnen in de loop van dit jaar en
de Schependijk wordt voor een
belangrijk deel afgegraven om
ruimte te maken voor de
scheepvaart.
Het vroegere werkterrein van
Rijkswaterstaat aan de Zee-
vaartweg wordt het tweede
kwartaal van dit jaar ingericht
door Sassevaart voor de bouw
van onder meer een beton- en
bentonietcentrale.
Dichtbij de Terneuzense binnen
stad wordt het kruispunt Bin-
nenvaartweg, Buitenhaven en
Schependijk in het derde kwar
taal van dit jaar omgebouwd tot
een rotonde.
Daar gaat het gebeuren, de
bouw van de Nieuwe Sluis
waarvoor een natte en ook
droge bouwmethode wordt ge
bruikt, waardoor het grondwa
terpeil zo min mogelijk zal wor
den beïnvloed en schade aan
bebouwing, zoals in de jaren
zestig bij de realisatie van Oost
en Westsluis, voorkomen moet
worden.
De weg langs de Westsluis
wordt dichterbij de Westsluis
gelegd om ruimte te maken voor
de Nieuwe Sluis. Aannemer
Sassevaart begint hiervoor in
maart met de aanleg van een
waterkerende muur ten noor
den van de Westsluis.
gMl:.
ji
I
1
Op de plek van het vorig jaar ge
sloopte districtskantoor van
Rijkswaterstaat komt tijdelijk
een doorvaartkanaal van en
naar de Middensluis die daar
door nog tot half 2021 kan wor
den gebruikt.
A11 de Westerschelde komt een
nieuwe dienstenhaven, voor
vaartuigen van onder meer
Rijkswaterstaat en voor sleep
boten. Ook het hoofdkantoor
van Multraship zal hier verrijzen.
Het bestaande kantoor van
onder meer de Koninklijke Mare
chaussee verdwijnt.
A Het sluizencomplex van Terneuzen wordt het toneel van een miljoenenproject, fotoskypictures/vnsc