Nabestaanden gaan nu zelf zoeken naar gezonken duikboot EUWS 11 i Nabestaanden van de bemanning van de gezonken Argentijnse onderzeeër ARA San Juan starten een inzamelingsactie. Zij willen zelf bergers inhuren nu de overheid niet langer zoekt. Al ruim drie maanden stellen nabe staanden dag en nacht bij de poort van de marinebasis Mar del Plata die ene brandende vraag: wat is er op 15 november vorig jaar gebeurd met de onderzeeër San Juan en haar 44 bemanningsleden? Zij weigeren zich neer te leggen bij de stopzet ting van de zoekactie naar de duik boot die na een trainingsmissie vrijwel zeker op de bodem van de Atlantische Oceaan ligt. Met man en muis vergaan, onvindbaar voor de twaalf landen die onder leiding van Argentinië met behulp van sa tellieten en meetapparatuur naar de San Juan hebben gezocht. Acht da gen na de verdwijning zou nog en kele uren een geluidssignaal van de boot zijn opgevangen60 kilometer ten noorden van haar laatst be kende positie. Daar hangt ze dan: het beroemde Meisje met de parel van Johannes Vermeer. Ze is tijdelijk verhuisd van Zaal 15 naar de Gouden Zaal van het Mauritshuis waar ze de komende twee weken een laserbe handeling krijgt. Het museum is een onderzoeksproject begonnen naar het topstuk uit de collectie en het publiek mag meekijken. Wel is het beroemde 17de eeuwse schil derij van Johannes Vermeer met plexiglas afgeschermd van het volk, want het kostbare onderzoek mag geen vertraging ondervinden. 'Pas op voor röntgenstralen' luidt ook een van de opschriften op het plexiglas. Een glazen kooi in de Gouden Zaal, dat is het tijdelijk lot van het meisje. En dan moet ze weer gauw terug naar haar vaste plek, want als de tulpen op de Keukenhof straks weer bloeien, komt ook de stroom buitenlandse toeristen weer op gang en die gaat niet naar huis zonder het schilde rij in volle glorie te hebben gezien. „We willen weten wat er is ge beurd en jullie kunnen ons daarbij helpen. Met een kleine donatie kunnen we een flinke stap zetten", zegt Clarin Claudio Sandoval, oom van een van de bemanningsleden. Sandoval en andere nabestaanden hopen ten minste 250.000 dollar (203.000 euro) in te zamelen. Met dat geld kunnen private bergers uit de Verenigde Staten met highte- chapparatuur worden ingehuurd. Dat geld is een begin, want hoe lan ger de operatie duurt de kosten zul len oplopen. „We willen blijven zoeken, we zullen de hoop nooit opgeven. We willen onze familiele den terugvinden", staat te lezen op vlugschriften met de oproep om geld te geven. Ook op sociale media vragen de nabestaande wanhopig om hulp. De Argentijnse marine gaat er van uit dat de boot is gezonken door technische problemen en dat de be- Een team internationale specialis ten is ingevlogen om het project in goede banen te leiden. De TU Delft en de Universiteit Antwer pen legden de basis van de tech nologie die wordt gebruikt om het schilderij nader te onderzoeken. „Het Meisje met de parel is in 1994 grondig gerestaureerd en kan nog wel een tijdje vooruit", zegt direc trice Emilie Gordenker van het Mauritshuis. „Ook toen is nauw keurig onderzoek gedaan en zijn er verfmonsters genomen. Inmid dels zijn we technologisch zo veel verder dat we het de moeite waard manning daarna nog hooguit tien dagen te leven had voordat alle zuurstof aan boord op was. Er wordt rekening gehouden met een explosie, of een implosie in het ge val de onderzeeër op grote diepte is lekgeslagen. De San Juan (66 meter lang) verdween na een melding dat zeewater het ventilatiesysteem was binnengedrongen en kortsluiting een brand had veroorzaakt. Afgeblazen De zoektocht werd na twee weken afgeblazen waarna de 44 beman ningsleden onder het commando van Pedro Martin Fernandez offici eel werden herdacht. Onder hen ook de 35-jarige Eliana Maria Krawczyk, de eerste vrouw van de Argentijnse marine die diende op een onderzeeër. De nabestaanden hebben eerder deze maand, op 7 fe bruari, president Mauricio Macri in een emotionele ontmoeting nog proberen over te halen de zoekactie opnieuw op te starten, in een groter gebied en met meer middelen. Zij gaven tegenover Macri ook op nieuw lucht aan het ongenoegen dat hen al drie maanden verteert. Zij ergeren zich aan het optreden van de Argentijnse marine en hech- vonden om nog eens goed naar het werk te kijken. Het is tenslotte ons dierbaarste bezit. Bovendien zijn wij behalve museum ook kennis- en onderzoeksinstituut." Blog Rond het glazen atelier hangt tekst en uitleg over de voortgang. Zo staan de eerste drie dagen in het teken van opnames met de macroröntgenfluorescentiescan- ner. Die is gericht op de 'chemisch elementaire samenstelling van de pigmenten in de verf, zoals ijzer in aardepigmenten en kwik in ver ten weinig waarde aan de officiële lezing dat het zou gaan om een 'tra gisch ongeluk'. Sommige nabe staanden houden bij hoog en laag vol dat de 34 jaar oude San Juan, vervaardigd in Duitsland, in een slechte staat van onderhoud ver keerde. De marine en de president bestrijden dat. Volgens hen had de onderzeeër alle inspecties door staan en verkeerde de duikboot in 'een perfecte conditie'. De regering loofde na het gesprek miljoen'. Dr. Abbie Vandivere, on derzoeksleider en restaurator schilderijen van het Mauritshuis, vertaalt het jargon in gewone mensentaal en houdt een blog bij over de vorderingen. Haar dage lijkse ervaringen en filmpjes zijn terug te vinden op de app van het Mauritshuis. „Een iconisch werk en mijn favoriete schilderij", zegt zij. „Zondagavond toen het werk verhuisde van zaal naar atelier heb ik het even in handen mogen hou den. Uiteraard met handschoen tjes aan. Het voelt zo bijzonder." Het onderzoek spitst zich toe op een beloning uit van 5 miljoen dol lar (4 miljoen euro) aan 'iedereen die informatie en data aanlevert die de locatie van de San Juan prijsge ven'. „Die beloning deed ons ertoe besluiten om gehoor te geven aan het idee dat ons al langer bezig hield: het inschakelen van buiten landse ondernemingen", aldus Sandoval. De beloning en de fonds werving van de nabestaanden moet hen definitief over de streep trek ken. Vermeers kleurgebruik. Hoe schil derde de Delftenaar zijn meester werken en welke materialen ge bruikte hij daarbij? Met de jongste apparatuur wordt ook weer geke ken naar aspecten als doek, pen seelvoering, pigmenten en andere materialen. „We gaan op zoek naar de lagen onder de oppervlakte en de technieken die Vermeer toe paste die dit schilderij zijn 3D-ef fect geven", zegt Abbie Vandivere. „Veel van de gebruikte materialen betrok hij uit het buitenland." Bedje Gewillig in haar glazen kooi on dergaat het meisje de scans van het apparaat met de lange naam. Achter het glas staan onderzoekers mee te kijken en ze praten wat met elkaar. Vast in vaktaal. Later komt ze ook op een bedje te liggen. Veel conclusies vallen nu nog niet te trekken. „Er wordt een schat aan gegevens verzameld", zegt hoofd collectie Mauritshuis Edwin Buij- sen. „Dan gaan we dit allemaal na der bestuderen. Het kan wel een jaar duren voordat we alle bevin dingen op een rijtje hebben." Voor de operatie moest het doek wel uit de lijst. Arm meisje. Ze was al niet zo groot, maar in deze staat oogt zij wel heel erg bescheiden. Om toch nog een beetje het gevoel van echtheid te geven heeft het Mauritshuis een 3D-print in lijst opgehangen. „Het onderzoek gaat dag en nacht door", zegt Emilie Gordenker. „Het liefst hadden we langer de tijd genomen dan de twee weken die er nu voor staan. Maar we kunnen het schilderij niet te lang van zaal halen. Bezoe kers komen uit heel de wereld naar hier, vaak speciaal en alleen voor Het Meisje." dinsdag 27 februari 2018 Familieleden brengen een eerbetoon aan de bemanning, fotoafp Hans van Zon Buenos Aires/Rotterdam Hoe met Het Mauritshuis is nieuw onder zoek begonnen naar het Meisje met de parel van Johannes Ver meer. Het publiek mag meekij ken in het glazen atelier dat voor het meisje is gebouwd in de Gouden Zaal. Nico Heemelaar Den Haag Het onder zoek spitst zich toe op Vermeers kleurgebruik. FOTO ANP/BART MAAT gaf Vermeer 'Meisje de parel' het 3D-effect?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11