Franse broertjes verdwalen in
skigebied: één kind verongelukt
Kou: Belgische daklozen
moeten verplicht naar binnen
EUWS 11
WWW.dp.rial
nct.pl
Als kleine bastions staan ze gebroe
derlijk naast elkaar op de parkeerplaats
Meelakkers, vlakbij Heeze. Enorme
vrachtwagens uit Polen, Roemenië,
Oekraïne, Slovenië ook. Bijna-huizen
op wielen, met hun dromenvangers
en knuffels achter de ramen, schoenen
die keurig op de treden staan, niet in
de cabine. Achter ijzeren deuren en
gordijntjes achter de voorruit hebben
de chauffeurs zich verschanst, weg
van de snijdende wind en de ijzige
kou.
En daarbuiten staat Sander van
Geel.
De inspecteur weet dat de mannen
achter in de cabines een zwaar leven
hebben. Soms zijn ze meer dan een
halfj aar van huis, om een salaris te ver
dienen waar veel Nederlanders hun
neus voor ophalen. Maar de Inspectie
Leefomgeving en Transport is er om
uiteindelijk te zorgen dat de leefom
standigheden van deze chauffeurs
erop vooruitgaan. Als ze hun ver
plichte rustperiode van 45 uur inlas
sen, mogen ze niet langer in hun cabi
nes overnachten. En sinds deze maand
worden daarvoor ook daadwerkelijk
boetes uitgedeeld, van 1.500 euro.
„Aan het begin van dit jaar hebben
we vooral geïnformeerd. We hebben
folders verspreid in verschillende ta
len, om chauffeurs te laten weten dat
overnachten in de cabine niet langer
mag, maar in een huis of hotel moet
gebeuren." Om dat mogelijk te maken,
zijn er ingenieuze systemen. Busjes
van transporteurs halen chauffeurs
bijvoorbeeld op bij een parkeerplaats,
om ze naar een huis van de transpor
teur te brengen of een andere over-
nachtingsplek. Dat er gesjoemeld
wordt, bleek toen de inspectie in kaart
wilde brengen of overnachten in de ca-
7.1F.RZ0N1ÓW
In het verleden was Nederland juist
een veilige uitvalsbasis voor chauf
feurs zoals deze. Terwijl andere lan
den zoals Duitsland en België het ver
bod op overnachten wel handhaafden,
wilde Nederland dat niet doen, omdat
onduidelijk was of de Europese regel
geving dat daadwerkelijk voorschreef.
Parkeerplaatsen in Nederland raakten
soms overvol, met chauffeurs die
'even' de grens over piepten om goed
koop te kunnen overnachten. „Het
zorgt voor overlast door de drukte,
rommel. Ook voor de chauffeurs is het
bine vaak voorkwam. „Toen we een
bon van een hotel controleerden, bleek
dat 200 chauffeurs van één bon voor
dezelfde kamer gebruikmaakten."
In die wetenschap klopt Van Geel
aan bij de eerste chauffeur en maakt
een uitdraai van zijn tachograaf, die
rij- en rusttijden registreert. De man
spreekt geen Engels, geen Nederlands.
„Soms wordt het handen- en voeten
werk, of maak ik gebruik van de ver-
taalapp op mijn telefoon." Maar nu
ziet hij al snel: deze chauffeur is in
orde.
Dat geldt nog maar net voor zijn buur
man, een paar deuren verderop. De
man uit Oekraïne, die zich ook amper
in het Engels verstaanbaar kan maken,
blijkt al 42 uur op exact dezelfde plek
door te brengen. Als hij hier nog drie
uur blijft staan, is hij in overtreding.
Als hij wegrijdt, moet hij voor zondag
middernacht alsnog aan zijn weke
lijkse lange rustperiode van 45 uur be
ginnen, mét een aparte overnach-
tingsplek, waardoor hij kostbare tijd
verliest. Meteen begint de chauffeur
verwoed te bellen met zijn baas. Van
Geel: „Hij was niet op de hoogte van
het verbod."
Voor de chauffeurs is
het niet goed. In een
cabine zonder
bewegingsruimte, daar
word je niet vrolijk van
niet goed. Als je kijkt hoe koud het
vandaag is, kunnen chauffeurs zonder
aparte overnachtingsplek niet veel an
ders dan die 45 uur doorbrengen in
hun cabine, zonder bewegingsvrij
heid, waar het niet fris ruikt. Daar
word je echt niet vrolijk van."
Ditmaal betrappen Van Geel en zijn
collega niemand op een overtreding.
Ook niet de mannen die met tassen
vol proviand over het viaduct aan ko
men lopen - ze zijn naar de super
markt geweest, zo wordt gezegd. Het
gaat er ook niet om mensen te betrap
pen, zegt een woordvoerder van de in
spectie. „We zijn niet uit op razzia's."
De komende tijd worden de resulta
ten goed bijgehouden, zodat transpor
teurs die vaker bij overtredingen zijn
betrokken aangesproken kunnen wor
den. Uiteindelijk moeten zij het leven
van hun werknemers écht verbeteren.
Terwijl daarover wordt verteld, belt de
chauffeur die al 42 uur stilstond nog
steeds met zijn baas, om te bepalen
wat hij moet doen: blijven staan en
een eventuele boete incasseren, of
wegrijden en tijd verliezen.
De broertjes waren op zaterdag
middag - naar verluidt zonder
begeleiding - een berg opge
gaan om te skiën bij Avoriaz,
Frankrijk, niet ver van de Zwit
serse grens. Hun vader sloeg
alarm toen ze aan het eind van
de middag nog niet terug wa
ren. Het gezin uit Saint-Etienne
was er op wintersportvakantie.
De speciale bergpolitie startte
een zoekactie en vond buiten de
piste sporen in de sneeuw en
twee paar ski's. De jochies zou
den daar verdwaald zijn geraakt,
en daarna met z'n tweeën op
zoek zijn gegaan naar de terug
weg naar het skistation.
Bij een bosachtig gebied viel
de oudste 150 meter van een
rots naar beneden. De broer van
10 probeerde naar beneden te
klimmen om zijn broer te hel
pen, maar zou ook zijn gevallen,
aldus de politie. Hij was ge
wond en werd per helikopter
overgebracht naar een zieken
huis.
De politie is een onderzoek
begonnen naar de exacte doods
oorzaak. De jongens hadden
een telefoon bij zich maar heb
ben niet met hun ouders ge
beld. Ook moet duidelijk wor
den waarom de twee broertjes
kennelijk alleen de skipiste op
konden gaan.
ETTERBE Burgemeester Vin
cent De Wolf van de Belgische
plaats Etterbeek heeft een politie
verordening uitgevaardigd die het
mogelijk maakt daklozen die niet
naar de winteropvang willen, aan te
houden. Hij neemt de drastische
maatregel om de daklozen in zijn
gemeente te beschermen tegen de
winterkou.
De uitzonderlijke maatregel is
genomen in voorbereiding op het
aangekondigde strenge winter
weer, waarbij temperaturen tot -10
graden worden verwacht. De ge
voelstemperaturen kunnen zelfs
nog een stuk lager liggen.
„Daklozen die in deze omstan
digheden buiten blijven, dreigen
onderkoeld te raken en dood te
vriezen", zegt burgemeester De
Wolf. „De verordening laat daarom
toe om daklozen die zichzelf in ge
vaar brengen administratief aan te
houden."
Dit kan alleen in de gevallen
waarin dat absoluut noodzakelijk is.
Elke dakloze moet overgebracht
worden naar een verwarmde zaal
van de gemeente en er moet met
een een arts opgeroepen worden
om hun gezondheidstoestand na te
gaan. De arts beoordeelt of de per
soon gevaar loopt als hij of zij naar
buiten gaat. Geeft de arts een nega
tief advies, dan moet de dakloze in
de gemeentelijke zaal blijven tot de
volgende ochtend.
maandag 26 februari 2018
GO
45 uur kamperen in de
cabine? 1.500 euro boete!
Sinds deze maand wordt jacht ge
maakt op vrachtwagenchauffeurs
die hun verplichte tweedaagse
pauze in hun cabine doorbrengen.
Deze krant ging mee op één van de
kersverse controles.
Carla van der Wal
Heeze
-48 74/ 832 09 80
48 74/ 832 09 90
+48 74/ 831 >5 56
J+48 74/ 837 1 48
,2@ 48 74/66
orders® tl
Inspecteur
Sander van Geel in
gesprek met een
Poolse chauffeur.
FOTO KOEN VERHEIJDEN
- Inspecteur Sander van Geel
Een Frans gezin is tijdens de
wintersportvakantie getrof
fen door een groot drama.
Twee broers van 10 en 12
jaar raakten vermoedelijk tij
dens het skiën van de route
en werden na een zoektocht
van twaalf uur teruggevon
den in een ravijn. De oudste
jongen is overleden.
Frank Renout
Avoriaz