Franse broertjes verdwalen in skigebied: één kind verongelukt Kou: Belgische daklozen moeten verplicht naar binnen EUWS 11 WWW.dp.rial nct.pl Als kleine bastions staan ze gebroe derlijk naast elkaar op de parkeerplaats Meelakkers, vlakbij Heeze. Enorme vrachtwagens uit Polen, Roemenië, Oekraïne, Slovenië ook. Bijna-huizen op wielen, met hun dromenvangers en knuffels achter de ramen, schoenen die keurig op de treden staan, niet in de cabine. Achter ijzeren deuren en gordijntjes achter de voorruit hebben de chauffeurs zich verschanst, weg van de snijdende wind en de ijzige kou. En daarbuiten staat Sander van Geel. De inspecteur weet dat de mannen achter in de cabines een zwaar leven hebben. Soms zijn ze meer dan een halfj aar van huis, om een salaris te ver dienen waar veel Nederlanders hun neus voor ophalen. Maar de Inspectie Leefomgeving en Transport is er om uiteindelijk te zorgen dat de leefom standigheden van deze chauffeurs erop vooruitgaan. Als ze hun ver plichte rustperiode van 45 uur inlas sen, mogen ze niet langer in hun cabi nes overnachten. En sinds deze maand worden daarvoor ook daadwerkelijk boetes uitgedeeld, van 1.500 euro. „Aan het begin van dit jaar hebben we vooral geïnformeerd. We hebben folders verspreid in verschillende ta len, om chauffeurs te laten weten dat overnachten in de cabine niet langer mag, maar in een huis of hotel moet gebeuren." Om dat mogelijk te maken, zijn er ingenieuze systemen. Busjes van transporteurs halen chauffeurs bijvoorbeeld op bij een parkeerplaats, om ze naar een huis van de transpor teur te brengen of een andere over- nachtingsplek. Dat er gesjoemeld wordt, bleek toen de inspectie in kaart wilde brengen of overnachten in de ca- 7.1F.RZ0N1ÓW In het verleden was Nederland juist een veilige uitvalsbasis voor chauf feurs zoals deze. Terwijl andere lan den zoals Duitsland en België het ver bod op overnachten wel handhaafden, wilde Nederland dat niet doen, omdat onduidelijk was of de Europese regel geving dat daadwerkelijk voorschreef. Parkeerplaatsen in Nederland raakten soms overvol, met chauffeurs die 'even' de grens over piepten om goed koop te kunnen overnachten. „Het zorgt voor overlast door de drukte, rommel. Ook voor de chauffeurs is het bine vaak voorkwam. „Toen we een bon van een hotel controleerden, bleek dat 200 chauffeurs van één bon voor dezelfde kamer gebruikmaakten." In die wetenschap klopt Van Geel aan bij de eerste chauffeur en maakt een uitdraai van zijn tachograaf, die rij- en rusttijden registreert. De man spreekt geen Engels, geen Nederlands. „Soms wordt het handen- en voeten werk, of maak ik gebruik van de ver- taalapp op mijn telefoon." Maar nu ziet hij al snel: deze chauffeur is in orde. Dat geldt nog maar net voor zijn buur man, een paar deuren verderop. De man uit Oekraïne, die zich ook amper in het Engels verstaanbaar kan maken, blijkt al 42 uur op exact dezelfde plek door te brengen. Als hij hier nog drie uur blijft staan, is hij in overtreding. Als hij wegrijdt, moet hij voor zondag middernacht alsnog aan zijn weke lijkse lange rustperiode van 45 uur be ginnen, mét een aparte overnach- tingsplek, waardoor hij kostbare tijd verliest. Meteen begint de chauffeur verwoed te bellen met zijn baas. Van Geel: „Hij was niet op de hoogte van het verbod." Voor de chauffeurs is het niet goed. In een cabine zonder bewegingsruimte, daar word je niet vrolijk van niet goed. Als je kijkt hoe koud het vandaag is, kunnen chauffeurs zonder aparte overnachtingsplek niet veel an ders dan die 45 uur doorbrengen in hun cabine, zonder bewegingsvrij heid, waar het niet fris ruikt. Daar word je echt niet vrolijk van." Ditmaal betrappen Van Geel en zijn collega niemand op een overtreding. Ook niet de mannen die met tassen vol proviand over het viaduct aan ko men lopen - ze zijn naar de super markt geweest, zo wordt gezegd. Het gaat er ook niet om mensen te betrap pen, zegt een woordvoerder van de in spectie. „We zijn niet uit op razzia's." De komende tijd worden de resulta ten goed bijgehouden, zodat transpor teurs die vaker bij overtredingen zijn betrokken aangesproken kunnen wor den. Uiteindelijk moeten zij het leven van hun werknemers écht verbeteren. Terwijl daarover wordt verteld, belt de chauffeur die al 42 uur stilstond nog steeds met zijn baas, om te bepalen wat hij moet doen: blijven staan en een eventuele boete incasseren, of wegrijden en tijd verliezen. De broertjes waren op zaterdag middag - naar verluidt zonder begeleiding - een berg opge gaan om te skiën bij Avoriaz, Frankrijk, niet ver van de Zwit serse grens. Hun vader sloeg alarm toen ze aan het eind van de middag nog niet terug wa ren. Het gezin uit Saint-Etienne was er op wintersportvakantie. De speciale bergpolitie startte een zoekactie en vond buiten de piste sporen in de sneeuw en twee paar ski's. De jochies zou den daar verdwaald zijn geraakt, en daarna met z'n tweeën op zoek zijn gegaan naar de terug weg naar het skistation. Bij een bosachtig gebied viel de oudste 150 meter van een rots naar beneden. De broer van 10 probeerde naar beneden te klimmen om zijn broer te hel pen, maar zou ook zijn gevallen, aldus de politie. Hij was ge wond en werd per helikopter overgebracht naar een zieken huis. De politie is een onderzoek begonnen naar de exacte doods oorzaak. De jongens hadden een telefoon bij zich maar heb ben niet met hun ouders ge beld. Ook moet duidelijk wor den waarom de twee broertjes kennelijk alleen de skipiste op konden gaan. ETTERBE Burgemeester Vin cent De Wolf van de Belgische plaats Etterbeek heeft een politie verordening uitgevaardigd die het mogelijk maakt daklozen die niet naar de winteropvang willen, aan te houden. Hij neemt de drastische maatregel om de daklozen in zijn gemeente te beschermen tegen de winterkou. De uitzonderlijke maatregel is genomen in voorbereiding op het aangekondigde strenge winter weer, waarbij temperaturen tot -10 graden worden verwacht. De ge voelstemperaturen kunnen zelfs nog een stuk lager liggen. „Daklozen die in deze omstan digheden buiten blijven, dreigen onderkoeld te raken en dood te vriezen", zegt burgemeester De Wolf. „De verordening laat daarom toe om daklozen die zichzelf in ge vaar brengen administratief aan te houden." Dit kan alleen in de gevallen waarin dat absoluut noodzakelijk is. Elke dakloze moet overgebracht worden naar een verwarmde zaal van de gemeente en er moet met een een arts opgeroepen worden om hun gezondheidstoestand na te gaan. De arts beoordeelt of de per soon gevaar loopt als hij of zij naar buiten gaat. Geeft de arts een nega tief advies, dan moet de dakloze in de gemeentelijke zaal blijven tot de volgende ochtend. maandag 26 februari 2018 GO 45 uur kamperen in de cabine? 1.500 euro boete! Sinds deze maand wordt jacht ge maakt op vrachtwagenchauffeurs die hun verplichte tweedaagse pauze in hun cabine doorbrengen. Deze krant ging mee op één van de kersverse controles. Carla van der Wal Heeze -48 74/ 832 09 80 48 74/ 832 09 90 +48 74/ 831 >5 56 J+48 74/ 837 1 48 ,2@ 48 74/66 orders® tl Inspecteur Sander van Geel in gesprek met een Poolse chauffeur. FOTO KOEN VERHEIJDEN - Inspecteur Sander van Geel Een Frans gezin is tijdens de wintersportvakantie getrof fen door een groot drama. Twee broers van 10 en 12 jaar raakten vermoedelijk tij dens het skiën van de route en werden na een zoektocht van twaalf uur teruggevon den in een ravijn. De oudste jongen is overleden. Frank Renout Avoriaz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 11