'De tijdgeest is van grote invloed op onze perceptie van de geschiedenis. In het geval van de Tweede Wereldoorlog verandert die bijkans per generatie' Historicus Bas Kromhout 7 derlandse volk zich en masse tegen de vijand keerde, op een kleine groep collaborateurs na. Inderdaad, Nederland viel niet voor Hitiers natio- naalsocialisme. Maar de meeste Nederlanders wachtten af, sloten compromissen, haalden voor deeltjes. Dat is bepaald iets anders dan je 'schrap zetten' tegen de bezetter." Kromhout wil maar zeggen: de tijdgeest is van grote invloed op onze perceptie van de geschiede nis. In het geval van het nationale verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog verandert die bijkans per generatie. Zelf kreeg hij op school wat hij noemt het 'humanistische verhaal' onderwezen. Kromhout: „Dat was behoorlijk activistisch. Het onderwijs was erop gericht parallellen te trekken tussen verleden en heden door te wijzen op hedendaagse vormen van racisme, onderdrukking en fascisme. „Zaken als de Zuid-Afrikaanse apartheid, de rechtse dictaturen in Latijns-Amerika en de door racistische motieven ingegeven moord op de 15- jarige Amsterdammer Kerwin Duinmeijer in 1983 waren aanleiding voor de vraag: 'wat zou jij doen?' Het was allemaal heel mobiliserend." Het waren de jaren 80, zegt Kromhout, waarin de overheid educatie over de oorlog, het verzet en de Holocaust stimuleerde. „Om de jonge generatie tot goede burgers te smeden in een democratische, pluralistische samenleving." Bovendien groeide de pu blieke belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog in de jaren 80 'enorm'. Kromhout: „Het regende boeken en op vallend veel speelfilms zagen het licht. Het meisje met het rode haar bijvoorbeeld, over de verzetsheldin Hannie Schaft en De aanslag naar het boek van Harry Mulisch." Tot in de jaren 90 bleef het onderwijs in ons land gericht op het tolereren van minder heden in het kader van onze multiculturele samenleving. „Maar met de komst van Pim Fortuyn werd dat een minder populair thema." Tegenwoor dig, zegt Kromhout, wordt er meer gekeken naar de sociale cohesie. Zo worden mensen met een migratieachtergrond nadrukkelijk bij het Neder landse oorlogsverhaal betrok ken. „Al pakt dat soms ver keerd uit. De onthulling van het standbeeld in Amsterdam van de Surinaamse verzets man Anton de Kom had iets dubbels omdat hij voor de meeste Surinaamse Neder landers een held is die zich juist tegen de Nederlandse kolonisering van zijn land verzette. Terwijl de overheid hem een plek in onze vaderlandse geschiedenis wilde geven. Wat ook al niet meehielp was de manier waarop de immer als een heer geklede De Kom was uitge beeld: met ontbloot bovenlijf, wat herinneringen opriep aan het slavernijverleden van Suriname." Tegenwoordig worden de verzetsstrijders van toen, meent Kromhout, gezien als verdedigers van waarden die wij belangrijk achten. Democratie, mensenrechten, goed burgerschap. Tegelijk bemerkt de historicus 'een zekere polarisering' rond het woord verzet, waarbij hij constateert dat menigeen het begrip claimt. „Er zijn mensen die in de opkomst van de PW en Forum voor Demo cratie de terugkeer van het fascisme zien. De meest extreme en tegelijk meest marginale onder hen zijn de 'Antifa's', de Anti-Fascistische Aktie." Een naam die verwijst naar het verzet in de jaren 30 en 40, geïnitieerd door communisten om het linkse verzet tegen de nazi's te organiseren. „Tegelijk zetten ook Geert Wilders en Thierry Baudet 'verzet' op hun agenda. Wilders roept op tot verzet tegen de vestiging van asielzoekers centra in gemeenten. PW'er Fleur Agema citeert op Twitter een fragment van het gedicht van ver zetsman en auteur Henk van Randwijk: 'Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht' - waarbij tirannen is vervangen door korannen. Baudet wakkert verzet aan tegen wat hij noemt het 'Europese project', dat hij min of meer op één lijn stelt met het nazi gedachtegoed over Europa. Verzetsmensen, vindt hij, waren nationalisten die streden voor nationale soevereiniteit." Nationale identiteit Bas Kromhout noemt het opvallend dat verzets lieden deze eeuw weer de status van held genieten - en dat in een tijd waarin menig vaderlandse held waaraan een vlek(je) kleeft van zijn sokkel wordt getrokken. 'Held' als kwalificatie werd decennia lang door geschiedkundigen zorgvuldig gemeden. Immers, juist historici moesten de materie met een neutrale blik beschouwen, een aanpak die vooral in de jaren 90 school maakte. En die bij het zwart-witdenken over goed en fout in de oorlog steeds vaker vraagtekens zette. Het was tevens de tijd van het begrip 'accom modatie', om aan te geven dat het grootste deel van de Nederlanders zich in de oorlogsjaren aan paste aan wat toen 'de gewijzigde omstandig heden' heette. Met de naoorlogse fabel dat nage noeg alle Nederlanders zich openlijk tegen de vijand hadden gekeerd was toen al afgerekend. „In 2009 verscheen van schrijfster Jolande Wit huis Weest manlijk, zijt sterk, een biografie over ver zetsman Pim Boellaard. Zij stofte het woord 'held' weer af. „Daarna volgden van andere auteurs bio grafieën over kardinaal De Jong, Marie Anne Teile gen en Jacoba van Tongeren, die allen een verzets- rol in de oorlog speelden. Ook zij werden door hun biografen dikwijls gezien als helden." Bas Kromhout vermoedt dat het succes van zulke verzetsbiografieën te maken heeft met 'de zucht naar identiteit' en 'de behoefte aan natio nale en morele ijkpersonen' die de afgelopen jaren steeds manifester wordt. „Neem het succes van de musical Soldaat van Oranje, de langstlopende mu sical uit onze geschiedenis. Zeker in de populaire cultuur is identiteit belangrijk geworden. Wie zijn wij als Nederlanders? Wat zijn de ingrediënten die onze nationale identiteit bepalen?" Helden - ze mogen dus weer. Bas Kromhout: „Weinig mensen geloven nog dat alle Nederlan ders in het verzet zaten. Door individuele verzets helden op een voetstuk te plaatsen, hopen we dat hun heldendom een beetje afstraalt op ons allemaal." zaterdag 24 februari 2018 GO Vormen van verzet. (1) De omstandig heden voor onder duikers waren verre van ideaal. (2) Petrus 'Toni' Haag werkte mee aan de overval op het distributie kantoor in Bladel. (3) In een schuilplaats wordt geluisterd naar de illegale radio. (4) Met de opbrengst van foto's van het Koninklijk Huis werden illegale krantjes gefinan cierd. Op het hobbel paard prinses Beatrix. Bas Kromhout schreef op verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei het essay Beelden van verzet. Het boekje is binnenkort verkrijgbaar bij de deel nemende oorlogsmusea en herinneringscentra.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 72